جاده دندی، شهر زنجان را به شهرستان دندی و از آنجا به مناطق مهمی مانند تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی متصل میکند. مسیر دندی علاوه بر اینکه پل ارتباطی بین چند استان به شمار میرود، به دلیل عبور از مناطق معدنی مهم(مانند معادن سرب و روی) و دسترسی به جاذبههای گردشگری، از نظر اقتصادی و توریستی نیز اهمیت قابلتوجهی دارد.
یکی از مهمترین مشکلات این جاده، عرض کم و پیچهای خطرناک آن است که در ترکیب با تردد بالای کامیونها و وسایل نقلیه سنگین، خطر تصادفات را افزایش داده است. در فصل زمستان نیز، بارش برف سنگین، کولاک و یخبندان، این مسیر را به مسیری پرریسک تبدیل میکند. در سالهای اخیر بارها به دلیل شرایط جوی نامساعد، این جاده بهطور موقت مسدود شده و ساکنان و رانندگان را دچار مشکل کرده است.
نقش جاده دندی در توسعه منطقهای
نباید فراموش کرد که جادهها تنها مسیرهای حملونقل نیستند، بلکه شریانهای حیاتی توسعه به شمار میآیند. جاده دندی به عنوان یکی از محورهای ارتباطی بین دو استان مهم کشور، میتواند نقشی کلیدی در توسعه روستاها و مناطق کمتر داشته باشد. دسترسی بهتر به مراکز درمانی، آموزشی و خدماتی برای ساکنان دندی و روستاهای اطراف، مستقیماً به کیفیت این مسیر بستگی دارد.
علاوه بر آن، توسعه این جاده به جذب سرمایهگذار در حوزه معدن و گردشگری نیز کمک خواهد کرد. جاذبههایی مانند منطقه باستانی تخت سلیمان، همچنین در حوزه گردشگری معدن وجود معادنی مانند انگوران پتانسیل زیادی برای جذب گردشگر دارند، اما مسیر سخت و خطرناک مانع بزرگی بر سر راه این ظرفیتهاست.
صدای مردم و مطالبهگری عمومی
در سالهای اخیر، ساکنان منطقه دندی و رانندگان مسیر بارها صدای اعتراض خود را نسبت به وضعیت جاده بلند کردهاند. گزارشهای متعددی از تصادفات مرگبار، تأخیر در امدادرسانی و حتی انسداد چندروزه جاده بهدلیل برف و کولاک در رسانهها منتشر شده است. با وجود این هشدارها، هنوز اقدام قاطع و مؤثری برای حل اساسی مشکل صورت نگرفته است.
در جلسات شورای ترافیک استان، بارها موضوع جاده دندی مطرح شده اما بهدلیل محدودیتهای بودجهای، کاری از پیش نرفته است. این در حالی است که تأخیر در اجرای پروژهها، تنها هزینههای مادی و انسانی را افزایش میدهد.
یکی از عوامل مهمی که جاده دندی را به یکی از محورهای پرحادثه استان زنجان تبدیل کرده، وجود معادن سرب و روی در منطقه دندی است. این معادن از بزرگترین ذخایر معدنی کشور به شمار میآیند و روزانه دهها کامیون سنگین حامل مواد معدنی از این مسیر عبور میکنند.
وسایل نقلیه سنگین در مسیرهای پرپیچوخم و با عرض کم، کنترل سختتری دارند و در صورت لغزش یا خطای رانندگی، تصادفهای شدیدتری ایجاد میکنند، همچنین عبور مداوم کامیونها باعث تخریب سطح جاده شده و گودالها و ترکهایی به وجود میآورد که خود عامل تصادف هستند.
در برخی نقاط جاده، بهویژه در شب یا هوای مهآلود، رانندگان خودروهای سواری با دیدن ناگهانی کامیونها در پیچها غافلگیر میشوند و امکان واکنش مناسب کاهش مییابد؛ همچنین سرعت پایین کامیونها در مسیرهای سربالایی، رانندگان دیگر را وادار به سبقتهای خطرناک میکند که همین عامل هم یکی از دلایل اصلی تصادف در این محور است.
حسین رضایی، راننده کامیون که بیش از ۱۵ سال در این مسیر تردد داشته در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه همکاران بسیاری را در طول این سالها از دست دادهام، عنوان میکند: در برخی از نقاط این جاده گاهی حتی آنتن موبایل هم وجود ندارد که بتوان در صورت بروز حادثه کمک خواست.
زهرا محمدی، ساکن یکی از روستاهای دندی درباره خطرات جاده و نبود امکانات درمانی مناسب در منطقه نیز میگوید: برای یک ویزیت ساده مجبوریم به زنجان سفر کنیم. هر بار که سوار ماشین میشویم، مادرم دعا میکند که سالم برسیم.
وی که دانشجوی یکی از دانشگاههای زنجان است با بیان اینکه بارها پیش آمده در مسیر شاهد تصادف بودهام و تا چند روز فکرم مشغول این بوده که آیا سرنشینان زندهاند یا نه، میافزاید: بارها در دلم گفتهام که قربانی بعدی چه کسی خواهد بود، شاید خود من.
جعفر آقاجانی مغازهدار در دندی، از کاهش رفتوآمد و تأثیر آن بر کسبوکارها گلایه دارد و به خبرنگار ایسنا، میگوید: هزینههای حملونقل بالا رفته، مسافران کمتر شدهاند و این جاده مردم را از نظر اقتصادی خسته کرده است.
معدنکاری تعطیلبردار نیست
با توجه به اینکه معدنکاری در این منطقه تعطیلبردار نیست، نیاز است جاده دندی نه تنها از نظر فنی تقویت شود، بلکه برای مدیریت ترافیک سنگین، تدابیری مانند ایجاد خطوط عبور مجزا برای وسایل سنگین، نصب دوربینهای نظارتی و کنترل سرعت و احداث ایستگاههای استراحت و کنترل بار اندیشیده شود.
وضعیت ناایمن و نامناسب جاده دندی، فقط یک مسئله ترافیکی نیست؛ بلکه پیامدهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی هم برای منطقه دارد. هر تصادف، هر انسداد جادهای و هر تأخیر در تردد، مستقیماً بر زندگی مردم و توسعه منطقه اثر میگذارد.
معادن دندی از منابع مهم اقتصادی استان هستند و بخش زیادی از مواد معدنی استخراجشده از این منطقه باید از همین جاده به سمت کارخانهها و مراکز فرآوری منتقل شوند. تأخیر در تردد کامیونها، خرابی جاده، یا حوادث رانندگی، همگی باعث کاهش بهرهوری اقتصادی و افزایش هزینههای حملونقل میشوند.
مردم منطقه بارها با امضای طومار، مکاتبه با مسئولان و حتی برگزاری تجمعات، خواستار بهسازی فوری این مسیر شدهاند.
فاطمه نوروزی، مادر یک جوان جانباخته در حادثه جاده دندی، با صدایی بغضآلود در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، میگوید: پسرم امیر تازه معلم شده بود و در یکی از روستاهای دندی مشغول تدریس بود. یک روز زمستانی با ماشین شخصی خودش میخواست به زنجان برود که یک کامیون در پیچ تند جاده به سمت او پیچید. او راه فراری نداشت و همان جا جان داد پسرم فقط ۲۶ سالش بود.
او ادامه میدهد: ما خواسته زیادی نداریم بلکه تنها درخواستمان این است جاده برای تردد امن باشد تا امیرهایی دیگر آرزوهایشان در خاک دفن نشود.
قاسم عباسی، پیرمرد ۶۸ سالهای از اهالی یکی از روستاهای اطراف، درباره یک حادثه تلخ به خبرنگار ایسنا میگوید: دو سال پیش، عید نوروز، دامادم خانواده را سوار کرده بود، میخواستند برای خرید عید به زنجان بروند. جاده شلوغ بود، برف تازه اومده بود. سر پیچ قرآیی یک کامیون ترمز نگرفت و به ماشین آنها برخورد کرد و دامادم و نوهام در جا فوت کردند و دخترم هم تا چند ماه در بیمارستان بود. از آن پس ما دیگر عید نداریم.
در همین رابطه نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه چالشهای زیرساختی و پروژههای نیمه تمام یکی از جدیترین معضلات حوزه انتخابیه ایجرود و ماهنشان است، تصریح میکند: از نمونههای بارز این پروژهها احداث جاده زنجان به دندی است که علیرغم گذشت نزدیک به دو دهه هنوز تکمیل نشده است.
سید جمال موسوی توضیح میدهد: جاده دندی به عنوان اصلیترین راه ارتباطی بخش انگوران و حتی شرق استان آذربایجان غربی نه تنها در اتصال این مناطق به مرکز استان بلکه در شبکه حملونقل سراسری نقش اساسی دارد.
وی با تاکید بر ضرورت اهتمام جدی برای تکمیل این پروژه، تصریح میکند: فقدان منابع مالی و بیتوجهی به اولویتهای منطقه تکمیل پروژه زنجان به دندی و زنجان_ ایجرود _بیجار را به آیندهای نامعلوم موکول کرده است.
رئیس پلیس راه استان زنجان نیز در این رابطه در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار میکند: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد حس امنیت در زمان تردد است که این جاده با توجه به ساختارش نیاز به توسعه دارد تا این حس در بین رانندگان ایجاد شود.
سرهنگ محمدحسن خلجی تصریح میکند: تعریض جاده باعث سهولت در تردد و افزایش ایمنی است و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد. شاید این روزها تصادفات زیادی در این محور مشاهده نکنیم که آن هم دلایل خودش را دارد ولی این دلیل بر امن بودن آن برای تردد نیست و باید همه فاکتورها در کنار هم قرار گیرد تا یک جاده برای تردد مناسب باشد.
جاده دندی امروز نه تنها یک مسیر ارتباطی ساده، بلکه شاخصی از وضعیت توسعهنیافتگی در منطقهای با ظرفیت بالا برای رشد است. اگر چه طرحهای بهسازی و آسفالتریزی در دست اجرا هستند، اما سرعت کند پیشرفت پروژهها، همراه با کمبود بودجه، اجازه نداده این مسیر به جایگاه واقعی خود برسد؛ در حالیکه نهادهای مسئول باید با جدیت و هماهنگی بیشتر به این موضوع نگاه ملی داشته باشند زیرا تأمین ایمنی جاده دندی، تنها یک مطالبه محلی نیست؛ بلکه گامی اساسی در مسیر توسعه متوازن منطقهای و حفظ جان انسانهاست.
انتهای پیام