همشهری آنلاین: اولین تجربه‌ سینمایی امین حیایی «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی است که ثریا قاسمی او را کشف و به این کارگردان معرفی کرد. حیایی در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بازیگر نقش دوم برای فیلم «براده‌های خورشید» تولید سال ۱۳۷۴ شد و توانست برای نخستین بار خود را به عنوان بازیگری مستعد مطرح کند.

• دهه هشتاد را می‌توان پربارترین سال‌های کاری وی دانست، سال‌هایی که حضور امین حیایی در فیلم‌های تجاری تضمینی بر فروش بیشتر فیلم‌ها بود. دورانی که برای حیایی از نقش جوان ساده و عاشق‌پیشه فیلم «کما» آغاز و با تیپ‌سازی در «اخراجی‌ها» به اوج رسید.

امین حیایی؛ توازن در خلق نقش‌های کمدی و جدی

• امین حیایی و محمدرضا گلزار، اوایل دهه هشتاد، جزو مهمترین سوپراستارهای سینمای ایران بودند. حضور هرکدام‌شان کافی بود تا یک فیلم با استقبال روبه‌رو شود. قرار گرفتن این دو نفر کنار هم در «کما» به کارگردانی آرش معیریان توانست این فیلم را در گیشه آن سال‌ها بالا ببرد.

• بازی ساده و روان حیایی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های پرطرفدار تلویزیونی مانند «روزگار جوانی» و «همسایه ها»، همچنین توانایی او در ساختن تیپ‌های نوستالژیک و دوست‌داشتنی باعث محبوبیت روز افزون او شد و شیوه‌ی بازی‌اش تا سالها الگویی برای سایر بازیگران کمدی قرار گرفت. همچنین حضور او در سریال‌های شبکه نمایش خانگی به ویژه «ساخت ایران» طرفداران او را راضی نگه داشت.

امین حیایی؛ توازن در خلق نقش‌های کمدی و جدی

• «چشم و گوش بسته» یکی از فیلم‌های کمدی متفاوت چند وقت اخیر است. یک نابینا و یک ناشنوا درگیر یک پرونده جنایی می‌شوند و با توجه به محدودیت‌هایشان مواجهه‌ای بسیار بامزه با این موقعیت‌ها دارند. امین حیایی در نقش ناشنوا ظاهر شده و بهرام افشاری در نقش نابینا. آنها هم به لحاظ ویژگی‌های ظاهری و هم رفتاری مکمل‌های خوبی هستند و باعث شدند فیلم از منظر تجاری، به یکی از آثار موفق سال‌های اخیر تبدیل شود. فروش بالای آن نشان از استقبال مخاطبان داشت.

• حیایی در سال‌های فعالیت خود در سینما سعی داشته توازنی میان تعداد فیلم‌های کمدی و جدی خود ایجاد کند تا توانایی خود در ایفای نقش‌های جدی را نیز به اثبات برساند. بازی خوب او در فیلم «شب» در نقش گروهبانی شهرستانی با وجود آنکه مقابل عزت الله انتظامی قرار گرفت بسیار دیده شد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای او به ارمغان آورد.

امین حیایی؛ توازن در خلق نقش‌های کمدی و جدی

• بازی درخشان او در فیلم «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله را نمی‌توان نادیده گرفت. امین حیایی در «شعله‌ور» یکی از پیچیده‌ترین نقش‌های سال‌های اخیر سینمای ایران را چنان با مهارت ایفا کرد که توانست همزمان حس نفرت و دلسوزی را در تماشاگران برانگیزد و آنها را غافلگیر کند.

• «برف آخر» یکی از مهمترین تجربیات سال‌های اخیر حیایی است. برای این فیلم از جشنواره چهلم فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت.

امین حیایی؛ توازن در خلق نقش‌های کمدی و جدی

• کوکتل مولوتف فیلمی ایرانی در ژانر کمدی محصول ۱۴۰۲ به کارگردانی حسین امیری دوماری و نویسندگی احمد رفیع‌زاده است. داستان این فیلم در دهه ۱۳۵۰ جریان دارد، این فیلم از ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ اکران شد.

• «زیبا صدایم کن» ساخته رسول صدرعاملی یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال ۱۴۰۴ است. فیلمی در حوزه نوجوانان که اقتباسی از کتابی نوشته فرهاد حسن‌زاده است و بازگشت قدرتمند رسول صدرعاملی به سینما. امین حیایی به همراه ژولیت رضاعی (بازیگر نوجوانی که برای نخستین بار جلوی دوربین حاضر می‌شود) نقش‌آفرینی می‌کنند.

source

توسط chidanet.ir