ما معمولا به گنبدهای فیروزهای و لاجورد، یا نمای اُخرایی مساجد تاریخی و مذهبی در ایران و منطقه خو گرفتهایم. اگر کمی به سمت غرب حرکت کنیم، گنبدهای سنگی و باشکوه مساجد استانبول نیز برای ما منظرهای آشنا هستند اما دو سازه معماری در دو سوی جهان اسلام با ظاهر صورتی خود این منظره آشنا را به چالش کشیدند.

در کشور مالزی، گنبدی صورتیرنگ بر فراز مسجدی مدرن، به یکی از پسزمینههای شاخص تصاویر گردشگران و مهمانان رسمی بدل شده است و در شیراز هم گل سرخهای مسجد نصیر الملک آن را به مسجد صورتی شهره کردند.
مسجد پوترا در شهر پوتراجایا با سنگ گرانیت صورتیرنگ ساخته شده، در دهه ۱۹۹۰ میلادی به عنوان مسجد اصلی پایتخت اداری مالزی طراحی شد. گنبد صورتیرنگ این مسجد، از فاصله دور بهخوبی قابل تشخیص است و صورتی رنگ اصلی تزئینات داخلی این مسجد هم است.
در معماری اسلامی و کاشیکاری اماکن مذهبی اغلب از رنگهای پخته و عمیق استفاده میشود و رنگهای آرام پاستلی در معماری اماکن مذهبی اسلامی پدیدهای مدرن است اما استثناهایی هم وجود دارد.
در ایران مسجد نصیر الملک شیراز در میان گردشگران خارجی به مسجد صورتی مشهور است. گل سرخ و صورتی تزئینات غالب سقف کاشیکاری پنج کاسهای، ایوان و محراب این مسجدند. این مسجد به خاطر ارسیهای منبتکاری رنگارنگ هم مشهور است. گفته میشود در جریان مرمتهای انجامشده بخشی از کاشیهای صورتی درگذر زمان با فیروزهای جایگزین شدهاند.
منبع: indypersian_lifestyle
source