عضو و رییس کمیته هوشمندسازی و شفافیت شورای اسلامی شهر تهران نسبت به قطعی مکرر سامانه‌های خدمات‌رسان به شهروندان را نقض حقوق شهروندی دانسته و گفت: سازمان فاوا به عنوان متولی ارائه خدمات دیجیتال به شهروندان موظف به اجرای احکام برنامه چهارم تحول و پیشرفت است و عدم تحقق احکام برنامه و نیز ارتقای کیفیت سطح خدمات به شهروندان باید از سوی شورای شهر پیگیری شود.

به گزارش  ساختمان آنلاین، احمد صادقی در سیصد و سی و یکمین جلسه شورا با تسلیت ایام شهادت امام محمد باقر(ع)، رحلت حضرت امام (ره) و سالروز 15 خرداد گفت: اخیراً کار بسیار خوبی توسط آقای باقری، معاون محترم امور شورا انجام شده و  گزارشی از وضعیت سه ساله اجرای برنامه چهارم تحول و پیشرفت ارائه دادند.  بنا به همین گزارش این تذکر را خدمت شهردار محترم ارایه می‌دهم.

صادقی در ادامه افزود: عدم آغاز و تاخیر بسیار زیاد و متاسفانه وضعیت بحرانی در تحقق برخی احکام  برنامه موجب نگرانی شدید شده و می‌بایستی این موضوع را پیگیری کنیم.

رییس کمیته هوشمندسازی و شفافیت شورا ادامه داد: عملکرد سازمان فاوا و تاثیر آن بر خدمات شهری و پروژه‌های هوشمند سازی موجبات این نگرانی‌ها را فراهم آورده، به عنوان مثال حسب حسب حکم 114 برنامه مقرر بوده نظام مدیریت سطح خدمات (SLM) و سیستم تداوم کسب و کار (BCS) و طرح بازیابی از بحران (DRP) توسط سازمان فاوا پیاده‌سازی شودکه  متاسفانه هیچ اقدام موثری صورت نگرفته و این امر محقق نشده است. این سوال در اینجا مطرح است؛ با توجه به سالگرد حمله سایبری سال 1401 آیا به اندازه کافی این واقعه تلخ و آموزنده نبود که موجب اهتمام ویژه مدیریت سازمان فاوا در تحقق این حکم شود؟

صادقی ادامه داد: از آنجا که به طور مرتب گزارشات مردمی در خصوص کندی سرویس‌ها و قطعی سامانه‌ها از قبیل شهرسازی، جامع اطلاعات مکانی، جامع درآمد املاک، بازدید یک پارچه، آرشیو الکترونیک، کارت بلیت الکترونیک و اپلیکیشن شهرزاد به کمیته هوشمندسازی و شفافیت واصل می‌شود، با استناد به قوانین جاری و در جهت حفظ حقوق شهروندان تذکرات زیر را  در خصوص نارضایتی از کیفیت سطح خدمات سازمان فاوا بیان می کنم.

رییس کمیته شفافیت و هوشمند سازی افزود: با اعمال نظر به اینکه سازمان فاوا موظف است به صورت با کیفیت و مستمر سرویس ها و خدمات دیجیتال را ارائه نماید قطعی های مکرر و غیر قابل قبول سرویس های سازمان فاوا، نقض حقوق شهروندی و قانونی است و تا چه زمانی کارکنان خدوم دفاتر خدمات الکترونیک شهر به جای خدمات‌رسانی با کیفیت به شهروندان، بایستی پاسخ‎گوی گلایه ها و شکایات و اعتراضات شهروندان به مسائلی باشند که متولی سرویس‌دهی آن سازمان فاوا است.

صادقی اظهار داشت: با توجه به این که شهروندان و کارکنان درون و برون سازمان حق دسترسی پایدار به خدمات الکترونیکی را دارند قطعی‌های بدون اطلاع‌رسانی نقض این حق است. این وضعینت غیر قابل قبول و مخرب اعتماد عمومی است لذا سازمان فاوا موظف است ظرف مدت 15 روز آینده برنامه عملیاتی خود جهت تحقق این حکم را ارائه نماید و موارد زیر را با ذکر دلیل و مستندات به بنده گزارش کند:

1. آمار قطعی‌های 24 ماه گذشته به تفکیک سامانه‌ها؛

2. آمار ناپایداری شبکه در 24 ماه گذشته به تفکیک مناطق و نواحی و محلات؛

3. دلایل فنی و مدیریتی قطعی هر سامانه و ناپایداری شبکه به تفکیک زمان؛

4. اقدامات انجام ‌شده و نشده؛

5. بررسی مسئولیت‌ مدیران مرتبط

صادقی افزود: همچنین انتظار می‌رود حداکثر تا 3 ماه آینده با توجه به ضرورت لازم سیستم تداوم کسب و کار و طرح بازیابی بحران توسط فاوا پیاده سازی و نتایج به کمیته هوشمندسازی و شفافیت شورا ارائه شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در پایان تاکید می کنم شورای شهر به عنوان نهاد ناظر مسئولیت قانونی و اخلاقی دارد تا از حقوق شهروندان در مقابل ارائه خدمات نا مطلوب دیجیتال دفاع کند و بنده در جلسات آینده به تک تک موارد تحقق سایر احکام مربوطه حوزه هوشمندسازی می‌شود اشاره خواهم کرد و امیدوارم موجبات ارتقای کیفیت سطح خدمات سازمان به شهروندان و شهر و شهرداری را فراهم آورد.

به این مطلب امتیاز دهید

source

توسط chidanet.ir