معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقش کلیدی این وزارتخانه در توسعه کشور اعلام کرد: «بیش از ۵۲ درصد پروژههای عمرانی کشور در حوزه راه و شهرسازی متمرکز شده است و این یعنی نیمی از عمران ایران به دوش این وزارتخانه سنگینوزن است.»
بهروز رحیمی در نشست اخیر شورای اداری، با ارائه تصویری کلان از عملکرد وزارتخانه متبوعش، افزود: «فعالیتهای ما فقط شامل ساخت جاده و مسکن نیست، بلکه در حقیقت بهطور مستقیم بر کیفیت زندگی مردم، امنیت اجتماعی و توسعه پایدار اثر میگذارد.»
او با بیان اینکه بیش از یکچهارم تولید ناخالص داخلی کشور نیز به این حوزه مرتبط است، تصریح کرد: «سهم راه و شهرسازی در اقتصاد کشور فراتر از عدد و رقم است. ما با ساخت هر کیلومتر جاده، به چشمهای منتظری پاسخ میدهیم که سالها در آرزوی دسترسی، ارتباط و توسعه بودهاند.»
راه، مسکن و مسئولیت اجتماعی
رحیمی بر این نکته تاکید کرد که پروژههای راه و مسکن نباید صرفا در چارچوب فنی و مهندسی تحلیل شوند. «سرپناهی که برای یک خانواده ساخته میشود، فقط یک سازه نیست؛ منبعی از امنیت روانی و اجتماعی است. خانه، جاده، ایستگاه، فرودگاه یا هر عنصر دیگری در این زنجیره، حلقهای است از پیوستگی ملی و آرامش عمومی.»
او همچنین افزود: «در وزارت راه و شهرسازی، آنچه انجام میشود صرفا ساختوساز نیست، بلکه خدمتی است ماندگار به جامعهای که در پی رشد، آسایش و آیندهای روشنتر است.»
نگاهی به درون؛ ضرورت ارتقای بلوغ سازمانی
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش حیاتی آموزش در ساختارهای مدیریتی کشور، گفت: «تمام بلوغ سازمانی ناشی از آموزش است و آموزش هم تنها از دل تجربه، تکرار، و تحلیل درست گذشته شکل میگیرد. باید بپذیریم که اشتباهات و حتی شکستها، اگر مستندسازی و بازخوانی شوند، به سرمایهای برای آینده تبدیل میشوند.»
او در همین راستا بر لزوم افزایش دانش مدیریتی و انتقال تجارب در درون وزارتخانه تاکید کرد و افزود: «ما نباید منتظر بحران بمانیم تا ساختارها را بازآفرینی کنیم. اصلاح رویهها، بازنگری در سیاستگذاریها و نوسازی مدیریتی، بخشی از مسئولیت همیشگی ماست.»
وزارتخانهای فراتر از وظایف سنتی
رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «آنچه امروز تحت عنوان راه و شهرسازی میشناسیم، دیگر صرفا یک وزارتخانه فنی و عمرانی نیست. ما امروز با یک نهاد سیاستگذار و تحولآفرین سر و کار داریم که بهطور مستقیم در تعادل منطقهای، عدالت فضایی، مهاجرت، اشتغال و حتی سلامت روان جامعه نقش دارد.»
او ادامه داد: «وزارت راه و شهرسازی باید بتواند از درون خود، ابزارهایی برای ارزیابی و سنجش اثربخشی پروژهها تولید کند. کیفیت جاده فقط در آسفالت آن نیست؛ بلکه در میزان رضایتی است که در دل مردم ایجاد میکند.»
source