
رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد: بخش خصوصی قصد دارد برای توسعه گردشگری در جزایر جنوب از کشتی کروز بهره بگیرد که در میان جزایر بچرخد و مردم رفت و آمد کنند.
به گزارش انتخاب، پور محمدی با اشاره به برنامههای دولت در حوزه توسعه سواحل و حملونقل بینالمللی گفت: یکی از محورهای جدی دولت چهاردهم، توجه به جزایر جنوبی و ایجاد زیرساختهای گردشگری و رفاهی در آنهاست. توافقات لازم با نیروهای مسلح برای آزادسازی فضا انجام شده و اکنون پروژههای متعدد عمرانی و گردشگری در این مناطق در حال اجراست.
وی افزود: افزایش پروازها و ترددهای دریایی به جزایر، توسعه زیرساختهای درمانی و آموزشی، ایجاد کمپهای گردشگری و راهاندازی کشتیهای کروز از جمله اقداماتی است که با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه به اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران در چهارراه تجاری شرق و غرب جهان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اولویتهای اصلی ما توسعه کریدورهای ریلی و جادهای است تا ایران به حلقه اصلی اتصال شرق آسیا به اروپا تبدیل شود. برآورد ما نشان میدهد برای تکمیل شبکه ریلی کشور و اتصال به ترکیه، قفقاز، روسیه و دریای سیاه حدود ۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خط آهن تبریز به خوی و رازی تنها مسیر ریلی ایران به ترکیه است که ظرفیت محدودی دارد. بر همین اساس پروژه جدید دوخطه و برقی تبریز–چشمثریا–کارس در حال مطالعه و هماهنگی با طرف ترک است. همچنین مسیرهای داخلی از تهران به تبریز و از مشهد به سرخس نیز دوخطه و برقی خواهند شد.
وی با اشاره به احیای مسیر ریلی تبریز–جلفا–ایروان–تفلیس گفت: با توافقهای اخیر میان ایران، ارمنستان و آذربایجان این خط تاریخی دوباره فعال خواهد شد و بدین ترتیب دریای سیاه به خلیج فارس متصل میشود.
پورمحمدی تأکید کرد: توسعه جزایر سهگانه، تکمیل خط آهن چابهار-سرخس، و اتصال ریلی ایران به اروپا از طریق ترکیه و قفقاز، از مهمترین پروژههای راهبردی دولت چهاردهم است که میتواند جایگاه ایران را در اقتصاد جهانی ارتقا دهد.
source