آژانس کشتیرانی سازمان ملل متحد، تصمیم‌گیری در مورد تعیین هزینه جهانی انتشار کربن را تحت فشار آمریکا، یک سال به تعویق انداخت.

به گزارش ایسنا، اکثر کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، روز جمعه ۲۵ مهر، پس از آنکه در بحبوحه فشارهای آمریکا نتوانستند به اجماعی در مورد اقدام برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یابند، به تعویق یک ساله تصمیم‌گیری در مورد تعیین هزینه جهانی انتشار کربن در کشتیرانی بین‌المللی رای دادند.

تصمیم به تعویق انداختن این توافق، ضربه‌ای به اتحادیه اروپا و سایر کشورها از جمله برزیل است که برای سبزتر شدن صنعت کشتیرانی جهانی و تعیین مکانیسم قیمتی برای کربن‌زدایی تلاش کرده‌اند.

واشنگتن و ریاض، دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان، در جریان مذاکرات لندن در سازمان بین‌المللی دریانوردی، به شدت با تعیین هزینه جهانی انتشار کربن در کشتیرانی مخالفت کرده‌اند.

دولت ترامپ به دنبال تقویت قدرت اقتصادی آمریکا از جمله با ایفای نقش بزرگتر در کشتیرانی جهانی است و از تعرفه‌ها به عنوان سلاحی برای کسب شرایط بهتر از شرکای تجاری واشنگتن استفاده می‌کند.

پس از روزها اختلاف نظر، عربستان سعودی روز جمعه، پیشنهادی برای تعویق یک ساله مذاکرات ارائه کرد که با اکثریت ۵۷ کشور تصویب شد و ۴۹ کشور مخالف آن و به دنبال ادامه توافق بودند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورآمریکا، روز پنجشنبه، از کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی خواست تا به این طرح رای منفی بدهند و در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» گفت که واشنگتن، مالیات کلاهبرداری جدید سبز جهانی بر کشتیرانی را تحمل نخواهد کرد و به هیچ وجه به آن پایبند نخواهد بود.

فیگ عباسوف، مدیر کشتیرانی در گروه زیست‌محیطی «حمل و نقل و محیط زیست» گفت: این تاخیر، بخش کشتیرانی را در بلاتکلیفی فرو می‌برد.

سازمان بین‌المللی دریانوردی در آوریل پس از خروج آمریکا از مذاکرات مرتبط، توافق اولیه‌ای را برای دریافت هزینه از صنعت کشتیرانی جهانی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای منعقد کرد و واشنگتن را بر آن داشت تا تهدید کند که از محدودیت‌های ویزا و تحریم برای کشورهایی که به آن رای مثبت داده‌اند، استفاده خواهد کرد.

سازمان بین‌المللی دریانوردی که شامل ۱۷۶ کشور عضو است، مسوول تنظیم ایمنی و امنیت کشتیرانی بین‌المللی و جلوگیری از آلودگی است و آرسنیو دومینگز، دبیرکل این سازمان، در سخنان پایانی به نمایندگان گفت: بیایید جشن نگیریم، نگرانی‌هایی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کنیم.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، کشتیرانی جهانی تقریبا سه درصد از انتشار دی اکسید کربن جهان را تشکیل می‌دهد. حدود ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود و بدون یک سازوکار توافق‌شده، انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

source

توسط chidanet.ir