سرنوشت زمین‌های کشور، از شهر تا روستا، در آستانه ورود به دوران جدیدی از شفافیت است. به گفته‌ حمیدرضا احمدیان، رییس امور هوشمندسازی سازمان اداری و استخدامی کشور، سامانه‌ ملی «پنجره واحد زمین» تا پایان امسال تکمیل خواهد شد؛ سامانه‌ای که قرار است بساط موازی‌کاری، کندی خدمات و نبود شفافیت در حوزه‌ زمین را برچیند و فرآیندهای دولتی را به نفع مردم بازمهندسی کند.

حرکت دولت به‌سوی هوشمندسازی واقعی

احمدیان در همایش «طرح اصلاح و بازمهندسی فرآیندهای خدمات حوزه مدیریت زمین» گفت: چندی قبل در کمیته هوشمندسازی دولت، مسئله‌ای در خصوص گزارش‌های دریافتی مرتبط با روستاها مطرح شد که دهیاری‌ها اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند. در این میان، بنیاد مسکن موضوع متحدسازی اسناد و قابل‌رصد شدن آن‌ها را مطرح کرد.

همین ایده باعث شد تا این رویکرد به موضوع زمین از دیدگاه «پنجره ملی مجوزها» تسری یابد. برای بسیاری از خدماتی که از سوی دولت ارائه می‌شود، مشخص نیست که این خدمات تا چه میزان برای مردم قابل‌قبول بوده است. همین رویکرد در خصوص پیاده‌سازی اشتباه برخی فرآیندها باعث می‌شود مسئولان دولتی مورد بی‌اعتمادی مردم قرار گیرند.

از ایده تا اجرا؛ پنجره‌ای برای نظم‌بخشی به زمین

به گفته‌ رییس امور هوشمندسازی سازمان اداری و استخدامی، ایده‌ «پنجره واحد زمین» از بحث‌های مربوط به اتحاد اسناد روستایی در بنیاد مسکن شکل گرفت و حالا به مرحله‌ اجرا رسیده است. او تاکید کرد که تا زمانی‌که مردم احساس نکنند صدایشان شنیده می‌شود و امکان پیگیری خطاها وجود دارد، اعتماد عمومی بازنخواهد گشت.
احمدیان افزود: «سامانه فؤاد ۱۲۸ یکی از ابزارهایی است که می‌تواند این اعتماد را تقویت کند و مردم را به مشارکت در اصلاح فرآیندها ترغیب کند.»

دفاتر پیشخوان، از خدمت تا معضل

او با انتقاد از وضعیت فعلی سامانه‌های دولتی گفت: «فرآیندهای امروز اغلب یک‌طرفه و بدون درنظرگرفتن جایگاه مردم طراحی شده‌اند. حتی دفاتر پیشخوان، که باید تسهیل‌گر باشند، در عمل به یکی از چالش‌های اصلی مردم تبدیل شده‌اند. احترام به ارباب‌رجوع در بسیاری موارد نادیده گرفته می‌شود و این با اهداف دولت الکترونیک در تضاد است.»

۱۲۰ خدمت در صف اصلاح

به گفته‌ احمدیان، تاکنون ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور با کمک فرآیندهای جدید از تعرض و تغییر کاربری غیرقانونی حفظ شده است. همچنین ۱.۹ میلیون کاربر در سامانه ثبت‌نام کرده و ۱.۲ میلیون درخواست مرتبط با زمین در آن ثبت شده است. او تاکید کرد که «۱۲۰ خدمت مرتبط با زمین باید چابک شود و از موازی‌کاری خارج گردد».

اتصال ناقص دستگاه‌ها؛ تهدید برخورد قضایی

احمدیان با اشاره به اینکه ریاست کمیته احصا و ابلاغ فرآیندها با سازمان اداری و استخدامی است، گفت: «در حال حاضر، ۱۰ فرآیند بین‌دستگاهی با حضور نهادهایی مانند منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و شرکت گاز اتصال یافته‌اند، اما هنوز برخی دستگاه‌های فرعی متصل نشده‌اند. در صورت تداوم این وضعیت، پرونده به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.»

وزارت کشور پای کار سامانه‌های روستایی

یکی از چالش‌های بزرگ در اجرای این طرح، ضعف اتصال در مناطق روستایی است. احمدیان خبر داد که وزارت کشور برای رفع موازی‌کاری در سامانه‌های روستایی وارد عمل شده است تا این بخش نیز از مزایای هوشمندسازی بهره‌مند شود.

هدف نهایی: زمین شفاف، خدمت عادلانه

او تاکید کرد که هدف نهایی این طرح، ایجاد مدیریت عادلانه زمین، زنجیره شفاف خدمات و احترام به مردم در تمام مراحل است. به گفته‌ او، تا پایان سال سامانه تکمیل می‌شود و تابستان آینده باید به حداکثر بهره‌وری برسد.

source

توسط chidanet.ir