به گزارش ایسنا، پس از بروز آسیبپذیری در برابر اشعههای خورشیدی در یک حادثه اخیر برای هواپیمای «ای ۳۲۰» جتبلو، دهها شرکت هواپیمایی از آسیا گرفته تا آمریکا، اعلام کردند یک بهروزرسانی نرمافزاری فوری را که توسط ایرباس و توسط رگولاتورهای جهانی الزامی شده بود، انجام دادهاند.
ایرباس، روز دوشنبه، اعلام کرد که اکثریت قریب به اتفاق حدود ۶۰۰۰ فروند از ناوگان خانواده «ای ۳۲۰» که مشمول هشدار ایمنی قرار گرفته بودند، اصلاح شدهاند و کمتر از ۱۰۰ فروند از آنها هنوز نیاز به تعمیر دارند. اما برخی از آنها به فرآیند طولانیتری نیاز دارند و شرکت هواپیمایی آویانکای کلمبیا، همچنان رزرو برای تاریخهای تا ۸ دسامبر را متوقف کرده است.
منابع آگاه گفتند: تصمیم بیسابقه برای فراخوان حدود نیمی از ناوگان خانواده «ای ۳۲۰»، اندکی پس از آن گرفته شد که ارتباط احتمالی اما اثبات نشده با کاهش ارتفاع هواپیمای جتبلو در اواخر هفته گذشته آشکار شد.
ایرباس پس از مذاکرات با نهادهای نظارتی، جمعه گذشته، هشدار هشت صفحهای خود را به صدها اپراتور صادر کرد و عملا با درخواست ترمیم نرم افزاری قبل از پرواز بعدی، دستور زمینگیر شدن موقت را صادر کرد. این دستورالعمل به عنوان گستردهترین فراخوان اضطراری در تاریخ این شرکت تلقی شد و نگرانیهای فوری در مورد اختلال در سفرها را به ویژه در آخر هفته پرسفر شکرگزاری در آمریکا برانگیخت.
منابع صنعتی گفتند: این هشدار گسترده این واقعیت را آشکار کرد که ایرباس با توجه به تاخیر در گزارشدهی، از نسخه نرمافزاری مورد استفاده، آگاهی کامل و فوری نداشته است.
چندین شرکت هواپیمایی تخمین تعداد جتهای مشمول فراخوان و زمان مورد نیاز برای کار را که ایرباس در ابتدا سه ساعت برای هر هواپیما اعلام کرده بود، کاهش دادند.
این اصلاح شامل بازگشت به نسخه قبلی نرمافزاری بود که زاویه دماغه را مدیریت میکند و شامل بارگزاری نسخه قبلی از طریق کابل از دستگاهی به نام «بارگزاری کننده داده» است که برای جلوگیری از حملات سایبری، به کابین خلبان برده میشود.
سوالاتی در مورد زیرمجموعهای از جتهای خانواده «ای ۳۲۰» که عموما قدیمیتر هستند و به جای تنظیم مجدد نرمافزار، به یک رایانه جدید نیاز دارند، همچنان پابرجاست.
به گفته مدیران صنعت، جنجال آخر هفته، تغییرات در دستورالعملهای این صنعت را از زمان بحران بوئینگ ۷۳۷ مکس برجسته کرد. در جریان بحران مذکور، شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ به دلیل نحوه برخورد با سقوطهای مرگبار که به دلیل خطای طراحی نرمافزاری مقصر شناخته شدند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
بر اساس گزارش رویترز، از زمان آن بحران، برای اولین بار است که ایرباس مجبور شده است با توجه جهانی به ایمنی در چنین مقیاسی مواجه شود. گیوم فوری، مدیر عامل شرکت، بابت این مشکل عذرخواهی عمومی کرد.
انتهای پیام