با افزایش قیمت بنزین، نخستین سوال این است که این تغییر چگونه به بازار مسکن سرریز میشود. آلبرت بغزیان، اقتصاددان، میگوید بخش حملونقل و مصالح، اولین زنجیرهای است که تحت فشار قرار میگیرد و همین موضوع میتواند بهانهای برای موج تازهای از افزایش قیمتها، منطقی یا فرصتطلبانه، در بازار ساخت و ساز باشد.
افزایش قیمت بنزین، بار دیگر مسیر سرریز تورم در بخش ساختمان را به مرکز توجه کارشناسان بازگردانده است. آلبرت بغزیان، اقتصاددان، در گفتوگویی درباره پیامدهای این تغییر قیمتی، بر بازار مسکن، تاکید کرد که حمل مصالح ساختمانی بخشی از هزینههای ساخت است و «افزایش قیمت بنزین میتواند بهانهای برای رشد بیش از حد هزینهها در بخش حملونقل و انتقال مواد و مصالح باشد».
او با اشاره به اینکه افزایش قیمت سوخت، تنها باید به اندازه سهم واقعیاش در هزینههای ساخت اثر بگذارد، هشدار داد: «نباید فعالان بازار برای خود سود مازاد در نظر بگیرند.» بغزیان ضرورت نظارت دولت بر بازارهای مرتبط با مسکن را برای جلوگیری از افزایشهای غیرمنطقی ضروری دانست.
شوک دوگانه به بازار مسکن
این اقتصاددان توضیح میدهد که اثرگذاری افزایش قیمت بنزین، هم منطقی و هم فرصتطلبانه است: «مصالح ساختمانی در فرایند تولید و حمل، با مسیرهای متعدد روبهرو هستند و همین باعث میشود افزایش قیمت سوخت یک شوک ترکیبی به بازار وارد کند.»
او درباره میزان دقیق تاثیر این افزایش قیمت گفت: «اکنون قابل اعلام و صحبت درباره آن حرفهای نیست.» بغزیان همچنین هشدار داد که پیامدهای افزایش قیمت بنزین محدود به بخش مسکن نیست و میتواند از طریق حملونقل کالا به تورم عمومی دامن بزند.
کدام واحدها بیشتر گران میشوند؟
بغزیان معتقد است پروژههای جدید بیشترین آسیب را میبینند: «همه بخشها تحت تاثیر قرار میگیرند، اما پروژههایی که در حال ساخت هستند یا هنوز پیشفروش نشدهاند، افزایش قیمت بیشتری را تجربه خواهند کرد.»
او میگوید املاک آماده فروش و نوساز معمولا به قیمت تمامشده نزدیکترند و در نتیجه «تورم کمتری» را تجربه میکنند.
چشمانداز بازار تا پایان ۱۴۰۴
این اقتصاددان تاکید میکند که بازار مسکن به نقدینگی سنگین نیاز دارد و همین موضوع سرعت رشد قیمتها را محدود میکند: «اجارهبها تقریبا متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت، اما قیمت مسکن بهاندازه تورم رشد نمیکند؛ زیرا توان خرید مردم و محدودیتهای وام و نرخ بهره اجازه انتقال کامل افزایشها را نمیدهد.»
او همچنین یادآور میشود که سود ساختوساز همچنان بالاست و «گاهی تا ۴۰ درصد میرسد»، اما سازندگان محتاط شدهاند: «بازار کشش لازم را ندارد. هرچه واحدها بزرگتر باشند، رشد قیمتشان کمتر است، چون تقاضای کمتری دارند.»
source