مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاثیر مستقیم تحریم‌ها و تصمیم‌های سیاسی بر صنعت هوانوردی کشور گفت: بازگشت پروازهای ایران‌ایر به مقاصد اروپایی نیازمند دیپلماسی سنگین، پیگیری‌های حقوقی مستمر و عبور از بروکراسی پیچیده اتحادیه اروپاست که پیگیری‌های لازم در این خصوص در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، طاهر عبدالحی در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک اظهار کرد: صنعت حمل و نقل ستون فقرات و پایه اقتصادی هر کشور است در صورتی این صنعت می‌تواند متبلور شود که یک ارتباط مشترکی بین صنعت حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی صورت گیرد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی و دولتی می‌توانند تسهیلگر باشند تا بخش خصوصی بتواند به عنوان شریک توسعه در زمینه حمل‌ونقل برای کشور ایفای نقش کند.

مدیرعامل ایران ایر تصریح کرد: حدوداً ۸۸ هزار نفر ظرفیت پذیرش حج برای هواپیمای جمهوری اسلامی است و معمولاً هم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران  پرواز حج را برای کشور انجام می‌دهد. در حج گذشته مشکلاتی در پروازهای برگشت به وجود آمد و پس از انتقال ۶۰۰۰ نفر در پرواز برگشت باقی پروازها پس از جنگ ۱۲ روزه با همراهی عربستان از شرق آسیا انجام شد و با یک یکنواخت سازی بین همه ارکان شرکت توانستیم ۱۲ هزار نفر باقی مانده را مخصوصاً کسانی که بیمار بودند با  شرایط خاصی به مشهد انتقال دهیم.

وی تصریح کرد: در مجموع توانستیم نزدیک به ۱۸ تا ۱۹ هزار نفر در پرواز برگشت حج پارسال انتقال دهیم و مابقی را با هماهنگی که با سازمان حج شد، در پروازهای نجف جایگزین کردیم.

عبدالحی عنوان کرد: امسال هم این شرایط فراهم است و با جلساتی که با سازمان حج داشتیم ظرفیت اولیه ۴۰ هزار نفره تعریف شده که این ظرفیت را با توجه به توان ناوگان و دیگر پارامترها و با استفاده از موارد مختلف شرکت‌هایی که پیشنهاد شده که شاید شرکت‌های خارجی هم باشد آن را به منصه ظهور برسانیم.

وی با اشاره به اینکه ما میراث دار شرایط سختی به دلیل تحریم ها هستیم که چند دهه این شرایط بر شرکت حاکم شده است و مخصوصا ایران به عنوان پیشانی تحریم و شرایط سخت‌تری قرار دارد، گفت: در حال حاضر از ۱۳ فروند هواپیمای ATR دو فروند پرواز می‌کند و همچنین از سه فروند ایرباس ۳۱۹  دو فروند، از چهار فروند ایرباس ۳۲۰ یک فروند پرواز می‌کند و ایرباس ۳۲۱ هم بیش از دو سال است زمین گیر شده است.  هواپیمای ۷۴۷ باری پروازش را انجام می دهد. البته در همین یک ماه اخیر شرایطی حاکم شد که با توانمندی‌هایی که همکاران ما در قسمت مهندس تعمیرات داشتند توانستیم یک فروند ایرباس ۳۱۰ و یک فروند فوکر ۱۰۰ و ۷۴۷ که یک موتورش خراب شده بود به ناوگان برگردانیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: تا پیش از قطع شدن پروازها به اروپا، تحریم‌ها علیه صنعت هوایی و ایران ایر در زمینه‌هایی چون قطعات هواپیما، پروازها، بیمه، لیزینگ و سوخت وجود داشت. در زمینه سوخت مجبور بودیم از هواپیماهایی نظیر ایرباس ۳۳۰ استفاده کنیم که بتوانند کل مسیر رفت و برگشت را بدون سوختگیری انجام دهند، یا مجبور می‌شدیم مسافر کمتری جابه‌جا کنیم.

 عبدالحی ادامه داد : به همین دلیل به تدریج تعداد پروازهایمان کم شد تا اینکه در نهایت به دلایل سیاسی، پروازها به اتحادیه اروپا قطع شد. حتی ایرلاین‌هایی که در کشورهای اطراف فعال بودند و قصد داشتند مسافران ایرانی را به اروپا جابه‌جا کنند اجازه نداشتند.

وی در ادامه بیان کرد: بخش حقوقی ایران ایر و همچنین وزارت امور خارجه، ارتباطات زیادی با دستگاه‌های مرتبط برقرار کردند و تلاش‌های زیادی شد، اما  نیاز به یک دیپلماسی سنگین و بروکراسی متفاوت در اتحادیه اروپا داریم که پیگیری‌های لازم در این خصوص می‌شود.

مدیرعامل ایران ایر در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه هم اکنون ۱۵ میلیون دلار بدهی به فرودگاه‌های استانبول، نجف، دبی، جده، دمام، دوحه و دیگر فرودگاه‌های اطراف داریم، گفت: در این چند نقطه در یک سال اخیر  پرداختی انجام نشده است. با این حال از ابتدای آذر ماه امسال بازپرداخت این بدهی‌ها آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود پروازهای استانبول این شرکت از سر گرفته شود.

وی همچنین به بدهی این شرکت به فرودگاه‌های ایران نیز اشاره کرد و گفت: ۱۵ میلیون دلار بدهی قطعه، ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی سوخت و همچنین بدهی‌هایی به شرکت‌های پشتیبانی و پیمانکار و شهر فرودگاهی و شرکت فرودگاه‌ها داریم که باید حمایت هایی از سوی دولت صورت گیرد.

عبدالحی همچنین در خصوص نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: نرخ واقعی بلیت‌ها همین است و اگر همین نرخ‌ها رعایت نشود، همین تعداد هواپیمایی که در حال حاضر در اختیار داریم طی سال‌های آینده نخواهیم داشت. وقتی شرکت‌های هواپیمایی با دلار هزینه و با ریال کسب درآمد می‌کنند، چرا باید ارز مورد نیاز آنها به تالار دوم برده شود؟ اگر هزینه‌ها را واقعی کنیم، قیمت بلیت هواپیما هنوز پایین است.

عبدالحی تصریح کرد: معتقدم کشور  به حداقل هزار فروند هواپیما نیاز دارد که ۵۰۰ فروند برای رفع نیاز داخلی و مابقی برای تبدیل شدن به قطب منطقه است.

انتهای پیام

source

توسط chidanet.ir