
فارس: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ناکامی آمریکا و سه کشور اروپایی در فعال سازی اسنپ بک و مقابله دو عضو شورای امنیت با این تصمیم، نشانه جهان نوینی است که تصمیم هایش در یک پایتخت نوشته نمی شود.
محمد باقر قالیباف در اجلاس دیپلماسی استانی در مرکز همایش های آستان قدس رضوی اظهار کرد: امروز در شهری گرد آمده ایم که هم قلب تپنده ایران و هم دروازه شرق و محور پیوند ملت هاست. حضور ما در مشهد تداوم اندیشه ای است که از شیراز آغاز شد و برای بیرون آوردن سیاست خارجی از انحصار پایتخت و جاری ساختن آن به دست مردم بود.
وی افزود: روشن است که با همکاری وزارت خارجه، استانداران و بخش خصوصی می توان دیپلماسی را از تمرکز به پویایی رساند. امروز یک حکمرانی موفق است که منابع خود را به ارزش تبدیل کند. این همان چیزی است که از آن به عنوان حکمرانی مولد یاد می کنیم. حکمرانی مولد چهار ویژگی دارد؛ هوشمندسازی، شفافسازی، مردمیسازی و کارآمدی. هوشمندسازی یعنی تصمیم و فرآیند اجرایی بر پایه داده، فناوری و علم. شفافسازی نیز یعنی جلب اعتماد عمومی که باید در همه سطوح تقویت شود. مردمیسازی نیز یعنی مردم از تماشاگران سیاست به بازیگران تحول تبدیل شوند و کارآمدی یعنی خروجی سیاست به بهبود زندگی مردم منتج شود. این سبب چهار دستاورد بنیادی قدرت، ثروت، معنویت و منزلت میشود و این چهارگانه ضامن استقلال کشور است.
وی گفت: اگر این چهار محور در تعادل باشد، جامعه نهتنها اداره میشود بلکه به خود میبالد. در این میان دیپلماسی اقتصادی شاخصهای است که حکمرانی مولد با استفاده از آن، چهره خود را در صحنه بینالمللی نشان میدهد. دیپلماسی استانی یکی از چهرههای بیرونی حکمرانی مولد است.
قالیباف گفت: دیپلماسی استانی ورود هدفمند و هماهنگ استان ها به عرصه تعامل خارجی در سیاست ملی است. در این الگو، طراحی کلان در مرکز انجام می شود و استانداران و فعالان اقتصادی با شناخت میدانی و ارتباط نزدیک با واقعیت های مرزی قطعات جورچین منافع ملی را در جای درست خود قرار می دهند.
وی تاکید کرد: کشوری با موقعیت ایران نمی تواند سیاست خود را به روابط رسمی محدود کند و سیاست خارجی باید در سطح ملی و فروملی و استانی عمل کند. هر استان با مزیت نسبی خود باید نقش روشنی در تجارت کشور ایفا کند. تجربه نشان داده چین و ترکیه و هند با فعال سازی شهرهای خود توانسته اند قدرت ملی خود را چند برابر کنند و ایران نیز ظرفیت عمل در هر دو سطح ملی و فرو ملی را دارد.
وی خاطرنشان کرد: ناکامی آمریکا و سه کشور اروپایی در فعال سازی اسنپ بک و مقابله دو عضو شورای امنیت با این تصمیم، نشانه جهان نوینی است که تصمیم هایش در یک پایتخت نوشته نمی شود. بازی تعرفه و سیاست تجاری تبعیضآمیز آمریکا نیز با هدف تحمیل اراده خود بر اقتصاد جهانی آغاز شده، اما ملت زیربار انحصار نمیروند.
رییس مجلس ادامه داد: سیاست خارجه باید بر پایه نقشه ظرفیت استانی طراحی شود تا هر منطقه بخشی از راهبرد منطقهای ایران را پیش ببرد. شناساندن ظرفیت هر استان باید به دست مردم خود استان انجام شود. آنان با شناخت میدانی، چهره واقعی توان محلی را به سفارتخانهها و افکار عمومی معرفی کرده و مسیر همکاری را هموار میکنند.
قالیباف با بیان این که امروز بیش از هر زمان، اقتصاددانان باید جامعهشناسانِ آیندهنگر باشند، زیرا خلق فرصت برای ایران مهم است،گفت: پیشنهاد میشود در ساختار سفارتخانهها، کارگروههای استانی و منطقهای ایجاد شود. نقش استانداران و مدیران استانی در سیاست خارجی، صرفاً سیاسی نیست؛ بلکه ابزاری برای ارتقای منزلت ملی است. در حوزه دیپلماسی اقتصادی، مجلس میتواند حلقهی پیوند میان دولت، قوهی قضاییه و بخش خصوصی باشد.
وی با تاکید بر این که حکمرانی مولد بدون پاسخگویی پایدار نمیماند، گفت: مجلس آماده است با دولت در رفع موانع حقوقی و نهادی همکاری کند و در تعامل با قوه قضاییه بستر امنیت سرمایهگذاری و کاهش بروکراسی را هموار سازد. قریب به ربع قرن است بر تمرکز زدایی در کشور تاکید داریم چه از بعد نظری و چه از بعد میدانی. لذا با این تصمیم دولت برای واگذاری اختیارات به استانداران هم در برنامه هفتم چنین چیزی را دیدیم و هم از آن حمایت میکنیم اما باید در یک چارچوب مشخص انجام شود.
قالیباف به برخی واگذاری ها اشاره کرد و گفت: در هر اموری که تصدیگری وجود دارد، دولت باید آن را واگذار کند؛ نهفقط به استانداری، بلکه به بخش خصوصی و مردم نیز باید واگذار شود ما میخواهیم هر ایرانی، چه در داخل و چه در خارج، خود را شریک در اعتبار و قدرت ملی ایران بداند.
رییس مجلس با بیان این که در افق ۱۴۱۴، ایران باید سهم واقعی خود را در اقتصاد و فرهنگ منطقه بازیابد، گفت: ایران ۱۴۱۴ نه شعاری تبلیغی بلکه یک تصویر واقعی از تاب آوری و پیشرفت و منزلت ملی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه مشهد جایگاه ممتاز دارد، گفت: مشهد شهری است که مرکز زیارت و قطب علمی و اقتصادی شرق کشور است. طبق آمار، سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و ۳ میلیون خارجی به مشهد سفر میکنند و این حجم عظیم نیرو انسانی سرمایه فرهنگی بیبدیلی است. مشهد میتواند به همکاری اقتصادی منطقهای تبدیل شود اگر مدیریت گردد، اقتصاد زیارت و گردشگری فعال خواهد شد. زائران غیرایرانی میتوانند پس از زیارت، از مسیرهای طراحیشده به دیگر استانهای کشور سفر کنند و این پیوند زنجیره گردشگری فرهنگی ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه مشهد به دلیل جایگاه مذهبی خود، فرصت ویژه برای تعامل بین ملتهای مسلمان است، تاکید کرد: اگر ظرفیتهای مشهد در چارچوب دیپلماسی به درستی مدیریت شود، این شهر به الگوی همکاری در شرق ایران تبدیل شده و نماد پیوند میان ایران و عقلانیت میگردد.
source