یک اتوبوس دیزلی قدیمی می تواند به اندازه ۱۰۰ خودروی بنزینی جدید ذرات معلق تولید کند.
به گزارش اخبارساخته ها؛ یک اتوبوس دیزلی قدیمی میتواند به اندازه ۱۰۰ خودروی بنزینی جدید ذرات معلق تولید کند.· ذرات دوده (کربن سیاه) نه تنها سرطانزا هستند، بلکه بر اقلیم نیز تأثیر میگذارند. NOx به ویژه دیاکسید نیتروژن عامل اصلی تشکیل اُزن سطح زمین و باران اسیدی وتشدید کننده بیماریهای تنفسی مانند آسم است· خودروهای دیزلی قدیمی مسئول بخش بزرگی از NOx در شهرهای بزرگ هستند.
گوگرد بالا در سوخت (مثلاً ۵۰۰ ppm به بالا) باعث تولید دیاکسید گوگرد (SO₂) و ذرات سولفات میشد.
آمار تقریبی (مقایسه):
· یک اتوبوس دیزلی قدیمی (بدون فیلتر): · ذرات معلق (PM): ≈ ۰.۵–۱.۵ گرم بر کیلومتر (در مقابل یک خودروی بنزینی یورو ۶: ≈ ۰.۰۰۵ گرم بر کیلومتر) · NOx: ≈ ۱۰–۱۵ گرم بر کیلومتر (خودروی بنزینی یورو ۶: ≈ ۰.۰۶ گرم بر کیلومتر)· یک کامیون دیزلی قدیمی ممکن است به اندازه ۲۰۰ خودروی بنزینی مدرن NOx تولید کند.
تأثیر بر سلامت عمومی:
· این وسایل قدیمی غالباً در مسیرهای پرتردد شهری (حملونقل عمومی، حمل بار به بازارها و …) تردد میکنند.· انتشار آلایندهها در ارتفاع پایین (مستقیماً در سطح تنفس انسان) انجام میشود.· مسئول بخش عمدهای از مرگومیر زودرس ناشی از آلودگی هوا در کلانشهرها.
راهحلها:
۱. اسقاط و جایگزینی: جایگزینی با وسایل یورو ۵/۶، گازسوز (CNG) یا برقی.۲.نصب فیلتر جاذب دوده (Retrofit DPF): برای کاهش ذرات معلق.۳.بهبود کیفیت سوخت: سوخت دیزل با گوگرد بسیار کم (۱۰ ppm).۴.محدودیت تردد در مناطق شهری: ایجاد مناطق کمانتشار (LEZ).۵.بازسازی موتور و تنظیم دوره ای.
غلامی نیا معاون حمل و نقل سازمان راهداری بر اساس آئیننامه اجرائی ماده ۸ قانون هوای پاک، سن فرسودگی اتوبوسها ۱۵ سال تعریف شده است. در حال حاضر تعداد ۱۴۰۴۵ دستگاه اتوبوس فعال بینشهری در بخش مسافری وجود دارد که متوسط عمر آنها ۱۴.۸۹ سال میباشد و تعداد ۶۴۴۸ دستگاه از آنها سن بیشتر از ۱۵ سال دارند. با این وجود درصد فرسودگی ناوگان اتوبوسی ۴۶ درصد است. به همین ترتیب برای ناوگان مینیبوسی و سواری کرایه، سن فرسودگی ۱۲ سال تعیین شده که در بخش مینیبوسی تعداد ۳۰۲۵۱ دستگاه ناوگان با متوسط عمر ۲۷.۹۵سال فعال میباشند و تعداد ۲۷۶۷۵ دستگاه آنها عمر بالاتر از ۱۲ سال دارند که میزان فرسودگی ناوگان مینیبوسی به ۹۱ درصد میرسد
انتهای پیام/
source