ترک فعل دستگاه ها عامل تشدید سکونت در بافت های پرخطر شهری؛
عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، با هشدار نسبت به گسترش سکونت در پهنه های پرخطر شهری گفت: علیرغم هشدارها و اقدامات محدود انجام شده، روند اسکان جمعیت در این مناطق نه تنها کاهش نیافته بلکه در برخی شهرها رو به افزایش است که این امر می تواند تبعات سنگین انسانی و اجتماعی در آینده به همراه داشته باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، فریدون بابایی اقدم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه علی رغم پیگیری های صورت گرفته و هشدارهایی که داده شده است اما با این وجود اقدامات انجام شده در پهنه های پرخطر چندان چشمگیر نبوده است و معدود اقدامات انجام شده نیز ثمربخش بوده است.
وی ادامه داد: موضوع مهم این است که باید از هرگونه بارگذاری جمعیتی در پهنه های پرخطر شهری جلوگیری شود، اما بررسی ها نشان می دهد که با سهل انگاری های صورت گرفته نه تنها جمعیت ساکن در این بافت ها کاهش نیافته است بلکه در برخی مناطق شاهد رشد جمعیت ساکن در این پهنه ها هستیم که این موضوع می تواند در آینده خطرآفرین باشد.
بابایی اقدم در این باره توضیح داد: طبق بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها، این نهاد ملزم به صدور پروانه ساختمانی برای زمین های شهری است، اما در مناطقی که لکه گذاری سبز شده است و به عنوان پهنه های پرخطر شناسایی شده است امکان ساخت و ساز وجود ندارد و نباید اجازه ساخت واحدهای مسکونی داده شود؛ از اینرو و مطابق ماده 100 قانون شهرداری مسئولیت نظارت بر ساخت و سازهای شهری بر عهده شهرداری است بنابراین شهرداری موظف است که مانع گسترش ساخت و سازها در این مناطق شود.
عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: از طرف دیگر در بحث سیاست های بازآفرینی شهری که بر اساس آن بایستی ذیل ستاد شهرستانی یک کارگروه تحت عنوان پیش نگری و پیشگیری از گسترش سکونتگاه های غیررسمی که متاسفانه این کارگروه در اکثر شهرهای کشور تعطیل است.
وی با تاکید بر اینکه نهادهای دولتی باید مانع از گسترش پهنه های پرخطر شهری شوند؛ توضیح داد: نهادهای مختلفی که در این بخش تاثیرگذار و تصمیم گیر هستند باید در وهله اول مانع گسترش پهنه های پرخطر در شهرها شوند، بنابراین بایستی تمامی کارگروه ها فعال شوند و با هرگونه ترک فعل در این بخش برخورد قانونی شود تا از ایجاد و گسترش این پهنه ها جلوگیری شود تا در ادامه نسبت به ساماندهی جامعه هدف اقدامات مقتضی صورت بگیرد.
وی، یکی از مهمترین چالش های مداخله در این پهنه ها را فقدان وحدت رویه و شاخص های مشترک در شناسایی پهنه های پرخطر میان دستگاه های مسئول دانست و افزود: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، شمول محدودی دارد و بسیاری از گونه های پرخطر نظیر فرونشست زمین یا ساختمان های ناایمن در محدوده تداخل بافت های فرسوده و تاریخی را پوشش نمی دهد.
عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به الزامات قانونی موجود در قانون اساسی تأکید کرد: اگرچه قانون بر حق دسترسی به مسکن مناسب و ایمن تصریح دارد، اما این الزامات به دلیل عدم جامعیت، فقدان ضمانت اجرایی و پیش بینی نشدن منابع پایدار مالی، پاسخگوی پیچیدگی های مداخله، جابجایی و اسکان مجدد در پهنه های پرخطر نیستند.
بابایی اقدم درمورد جمعیت ساکن در پهنه های پرخطر نیز توضیح داد: اعداد و ارقامی که در این بخش وجود دارد غیرواقعی هستند، چراکه اگر قرار باشد جمعیت ساکن در این بافت ها را با شاخص های دیگری مورد ارزیابی قرار دهیم قطعا اعداد و ارقام نهایی متفاوت خواهد بود، از اینرو اصرار داریم که مصوبه بازآفرینی شهری با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری های کشور عملیاتی شود
عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به آمار رسمی سکونت در این پهنه ها، تصریح کرد: بیش از 43 هزار خانوار با جمعیتی افزون بر 200 هزار نفر در پهنه های پرخطر کشور سکونت دارند و تداوم ساخت و ساز و استقرار جمعیت در این مناطق، خطرناک تر از خود وقوع حادثه است، چراکه دامنه خسارات انسانی و اجتماعی را به شدت افزایش می دهد.
وی درباره بافت پرخطر در شهر جدید پردیس نیز توضیح داد: این موضوع صرفا مختص خیابان هنر در شهر جدد پردیس است که بر اثر اهمال کاری پیمانکار پروژه منجر به نشست ساختمان شده است، اما در کلیت پروژه های اجرا شده در این شهر مشکلی وجود ندارد.
بابایی اقدم در پایان گفت: این این پهنه ها با رنگ سبز مشخص شده اند که نشان می دهد متولی این موضوع شهرداری است و این مکان بعد از جابجایی بایستی در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا به فضای سبز تبدیل شود که این موضوع از نظر شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز دارای ایراد است، چراکه این اراضی اغلب از اراضی ملی هستند و نحوه واگذاری این اراضی نیز محل بحث است و بایستی با گفتمان در ستادهای مربوطه این چالش نیز برطرف شود.
source