به گزارش خبرنگار ما ، نخستین نشست خبری «به سوی شهر ایمن و آماده» با موضوع ارتقای ایمن کالبدی، صبح امروز – سه شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳- در محل ساختمان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.
دکتر علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ساختمان آنلاین درخصوص ایمنی آسانسورهای شهرداری بیان کرد: بیش از یکهزار آسانسور در شهرداری تهران وجود دارد و این سازمان نیز فرقی با بقیه ساختمانها و نهادها ندارد و نیاز به ایمنی و بررسی استاندارد دارد. البته ناایمن بودن آسانسورها با هم متفاوت است و از ۵ تا ۹۰ درصد متغیر است. باید نهضت ایمن سازی در آسانسورها و پله های برقی شروع شود که البته این کار در بحث پلههای برقی با اصلاح فرایند انجام شده با سرعت در حال انجام است. ضمن اینکه فرهنگ سازی و آگاه سازی کافی در بحث استفاده از آسانسور و پله برقی برای شهروندان صورت نگرفته است. ارزیابی ایمنی آسانسورها نیز با اعتبارات اختصاص یافته در ماه های آینده آغاز خواهد شد.
ابتدای این نشست اظهار کرد: امروزه با توجه به صنعتی شدن جهان و توسعه شهرنشینی حوادث نیز در حال افزایش است و در این شرایط چیزی که باید کاهش پیدا کند ریسک و تبعات ناشی از حوادث است.
وی با بیان اینکه در آخرین بروزرسانی ها مشخص شد که شهر تهران ۵۵ مخاطره بحران زا دارد، افزود: ۱۴ مخاطره از جمله زلزله، سیل، آلودگی هوا، طوفان گرد وغبار، حریق، زمین لغزش، فرونشست زمین، خشکسالی و قطع آب، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، تهدیدات سایبری، تجمعات انبوه و اختلال یا قطع برق از این تعداد اولویت دار هستند.
نصیری ادامه داد: گسل های شمال و جنوب شهر را داریم که گسل های جنوبی به دلیل مجاورت با بافتهای فرسوده خطرناک تر هستند. بافت های فرسوده مهمترین مشکل ناایمنی سازه ای در شهر تهران هستند که البته اقداماتی برای نوسازی و رفع مشکلات این بافت ها انجام شده و در حال انجام است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: باید تلاش کنیم که در زلزله، جلوی خرابیها را بگیریم و یا کاهش دهیم. بنابراین باید اولویت را به پیشگیری داد. در سند بین الملل سندای در ژاپن توافق شد که دنیا به سمت کاهش خطر و کاهش ریسک در بحث حوادث و بحران برود.
وی گفت: تهران ۷ روددره و ۸۶۶ متر اختلاف ارتفاع دارد که بام آن شهرک قائم در مینی سیتی است و قعر آن شهر ری است که اختلاف آنها ۸۶۶ متر است. عبور این روددره ها از وسط شهر نشان می دهد که با شهری مواجه هستیم که به طور بالقوه پتانسیل سیل دارد.
مدل سازی ارزیابی ریسک لرزه ای ساختمان های تهران، شبکه پل ها، شبکه توزیع برق، آب و گاز طبیعی
نصیری بیان کرد: کار دانش پایه اصلی و اساسی را با کمک ۲۰ دانشگاه با محوریت دانشگاه شریف شروع کردیم که تا یک ماه دیگر قابل ارائه است. مدل سازی مخاطره زلزله و سیل و ارزیابی ریسک لرزه ای ساختمان های تهران، ریسک لرزه ای شبکه پل ها، سیستم های توزیع برق، آب و گاز طبیعی از جمله این اقدامات است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: در قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران تدوین و ابلاغ برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب ۱۵۸ اقدام و ۲۵ خط تلاش انجام شد. ابنیه فنی و بزرگراهی، شریان های حیاتی، بافت فرسوده و ناپایدار، پل ها، گودهای رها شده و ساختمان های ناایمن از جمله موضوعات مهم این قرارگاه است که مورد بررسی قرار می گیرد و بازرسی از اماکنی مانند پاساژ علاءالدین، بیمارستان رسول اکرم (ص)، بیمارستان شهید اشرفی اصفهانی، شفا یحیاییان، بازار گل امام رضا(ع)، ایمنی بازار بزرگ تهران، بوستان بهشت مادران و بوستان یاس فاطمی از جمله این اقدامات است.
۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی داریم
وی عنوان کرد: ساختمان ها و شریان های حیاتی دو بخش کلی مساله ایمنی کالبدی شهر هستند. ۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی داریم که ۵۵۷۳ ساختمان توسط تیمهای مشترک مسئول در حوزه ایمنی و بحران مورد بازدید قرار گرفته و ۳۰۷۱ مورد آن ارزیابی شده است که در نتیجه آنها را به ۴ دسته ایمن مشروط، ناایمن اندک، ساختمان های نیازمند مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای و دسته چهارم ساختمان هایی مانند متروپل که نیازمند تخریب و نوسازی هستند تقسیم کردند.
ایمنسازی ۲۰۰ گود ناایمن باقیمانده در شهر تا شهریور ۱۴۰۴
وی درباره ایمن سازی ۵۰ گود رهاشده در سال ۱۴۰۲ در شهر تهران هم توضیح داد: مجموعا ۲۵۲ گود رها شده در این شهر وجود داشت که ۵۰ مورد آن عمق بالای ۱۵ متر و ۲۲ مورد آن عمق بالای ۲۰ متر داشته و ۱۲۱ گود به مدت زمان بیش از ۳۰ماه عدم فعالیت داشتند که از این مجموع ۵۵ مورد از جمله گود پرواز، گود برج میلاد و گود فرهنگ که باعث ایجاد مشکلاتی در کتابخانه ملی شده بود، گود بازار کفاشان و گود تعاونی مسکن فرهنگیان منطقه ۲۲ ایمن سازی شدند. گود موسوم به بابک زنجانی (وزارت نفت) هم به طور نسبی ایمن سازی شده است البته یک سری مشکلات حقوقی برای آن وجود دارد. همچنین ایمن سازی ۲۰۰ گود ناایمن باقیمانده تا شهریور ۱۴۰۴ انجام خواهد شد.
نصیری اضافه کرد: در رابطه با ایمن سازی گودها بحث اخذ ضمانت نامه بانکی از مالک گود طبق مصوبه شورا برای اصلاح فرایندها برای ایمن سازی و رفع خطر از گودهای رها شده مطرح و اجرایی می شود.
بیمارستان لولاگر تخریب و نوسازی میشود
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین گفت: بیمارستان لولاگر بعد از پلمب شدن روند دریافت پروانه تخریب و نوسازی را طی می کند.
وی بیان کرد: ایمن سازی ۴۶ پل با عملیات بهسازی لرزه ای در شهر تهران دیگر موضوع مطرح شده است. ۱۱ پل سال گذشته مقاوم سازی شده و ۸ پل در حال مقاوم سازی است. انجام عملیات بهسازی نسبی در ۴۶ پل از جمله پل های همت، ولیعصر، همت- آفریقا، همت-گاندی، بابایی- پروین انجام شده است. در این رابطه باید عنوان کرد که از حدود ۷۵۰ پل که در تهران وجود دارد ۶۶ پل که شریان های اصلی شهر را به هم وصل می کنند برای بهسازی انتخاب و در اولویت قرار گرفتند.
۳۹ مورد رفع خطر از حریم در طول یک سال گذشته
نصیری در رابطه با کاهش خطر با رعایت ضوابط ساخت وساز در حرایم نیز یادآور شد: ۳۹ مورد رفع خطر از حریم در طول یک سال گذشته انجام شده است. ایمن سازی رودخانه کن از جمله این اقدامات است.
۲.۱ میلیارد دلار بودجه لازم برای مقاومسازی پایتخت در بازه ۱۰ساله
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: یک برنامه نویسی برای طرح های مقاوم سازی در یک بازه زمانی ۱۰ ساله در حال انجام است که شامل ۸ دسته ساختمان های عمومی، ساختمان های خصوصی، زیرساخت حمل و نقل، تاسیسات آبرسانی، تاسیسات گازرسانی، تاسیسات برق رسانی، زیرساخت ارتباطات و تاسیسات سوخت رسانی می شود. در بودجه مورد نیاز کلان طرح، بودجه مقاوم سازی ساختمان های عمومی ۷۲۴ میلیون دلار، ساختمان های خصوصی ۷۹۴ میلیون دلار و شریان های حیاتی ۵۶۰ میلیون دلار و در مجموع بالغ بر ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده است.
خریداری دستگاه ۶۰ میلیارد تومانی برای اسکن عمق زمین
وی با بیان اینکه شهر تهران تبدیل به یک کارگاه ایمن سازی شده است، اظهار کرد: دستگاه هایی به نام GPR برای اسکن عمق ۱۰ تا ۱۵ متری زمین به ارزش ۶۰ میلیارد تومان در شهرداری تهران خریداری شده است تا بتوان عمق ۱۰ تا ۱۵ متری را در بحث فروریزش بررسی کرد.
نصیری افزود: در بحث ایمنی خرد که شامل مواردی مانند برق گرفتگی، سقوط از ارتفاع، سقوط اجسام، مخاطرات مرتبط با تجهیزات شهری و سایر موارد می شود، بررسی و ریشه یابی توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صورت می گیرد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در بحث HSE ایجاد ردیف بودجه و ارتقا ساختار سازمانی و تدوین نظام نامه جدید در این حوزه را داشتیم. از مجموع ۲۸۰۰ مدرسه دولتی شهر تهران تا کنون ۱۰۱۰ مدرسه از لحاظ HSE ارزیابی شده است که در این بررسی ها ۲۰۶ هزار و ۳۲ مورد عدم انطباق وجود داشته است. ارزیابی ۲۵۰۰ بوستان طی سال های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ از لحاظ HSE انجام شده که ۷۵ هزار مورد عدم انطباق وجود داشته که ۶۰ درصد آنها رفع شده است.
وی اضافه کرد: در بحث پایش وضعیت ایمنی جرثقیلهای برجی ( Tower crane) شهر تهران از ۲۹۰۰ بازدید به عمل آمده تعداد ۶۴۶ دستگاه جرثقیل برجی شناسایی شده و ۳۱۱ دستگاه نسبت به اخذ استانداردهای لازم اقدام نموده اند. ضمن اینکه روند صدور شناسنامه ایمنی برای این جرثقیل ها در حال انجام است.
نصیری گفت: آزمون جامع احراز صلاحیت کارشناسان HSE پیمانکاران و بهره برداران شهرداری تهران، با رعایت همه ضوابط با همکاری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری در فصل پاییز با انجام یک آزمون عمومی و سه آزمون تخصصی برگزار خواهد شد.
خرید سنسورهای جدید به حدود ۵۰۰ هزار دلار هزینه دارد
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره ایمن سازی برج میلاد و مشکل سنسورهای آن و مجوز ساخت سازه هایی در حریم گسلی طبق مصوبه کمیسیون ماده پنج هم عنوان کرد: طبق قانون ما در سازمان بحران عضو کمیسیون ماده پنج نیستیم و اطلاعاتی از صدور مجوزها نداریم.
در بحث گود برج میلاد، سازه برج میلاد طبق گفته مدیران معاونت فنی ، مشکل ایمنی ندارد و پایش ها نیز توسط مراجع ذیصلاح قطع نشده و رصد ها ادامه دارد. اما طبق استانداردها شاید نیاز به سنسورهای بیشتری باشد. سنسورهای قبلی دزدیده نشده بلکه از حیز انتفاع خارح شده و به روز نیست. خرید سنسورهای جدید به حدود ۵۰۰ هزار دلار هزینه دارد و در واقع نیاز به ۸۰ تا ۱۰۰ سنسور جدید وجود دارد. با ایمن سازی گود برج میلاد مشکل ایجاد ترک های سازه مرکز همایش های برج نیز حل شد.
وی یادآور شد: درباره بیمارستان لولاگر باید تاکید کنم که این بیمارستان به صورت داوطلبانه بحث تخریب و نوسازی را آغاز کرد و برخورد قضایی با آن صورت نگرفت.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره ایمنی بازار تهران نیز توضیح داد: برنامه ای در این خصوص تهیه شد که به ستاد بازآفرینی در شهرسازی ارائه دادیم؛ ۳۴ بند دارد و کاملا در آن مشخص است که کدام دستگاه ها چه وظایفی دارند. حریق و مخاطرات، کاربری و فعالیت، زیرساخت، حقوقی و مالکیت و موضوعات مرتبط با طرح و ضوابط از جمله موارد این ۳۴ بند هستند. وزیر کشور در بازدید خود از بازار تاکید کرد که استانداری مسئول ایمنی بازار باشد و استانداری نیز آن را به فرمانداری تفویض کرد و در بحث وظایف شهرداری نیز مسئولیت به شهردار منطقه ۱۲ واگذار شده است.
source