در خصوص ساختمان سازی بلندمرتبه، رای های ضد و نقیض زیادی در میان کارشناسان وجود دارد. برخی می گویند که ساخت و ساز بلندمرتبه می تواند منجر به تشکیل جوامع کوچک در دل شهر شده و نیاز شهروندان یک مجتمع بزرگ و طویل را پاسخ داد و از بسیاری معضلات شهری همچون ترافیک و آلودگی بکاهد. برخی دیگر می گویند که ساختمان بلندمرتبه با فرهنگ ایرانی اسلامی سازگار نیست و علاوه بر این، می تواند منجر به ایجاد مشکلات زیادی برای شهر شود.

به گزارش پرشین سازه ، فارغ از دعواهای قدیمی کارشناسان بر سر این موضوع؛ حالا دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری می گوید که در مکاتبه با شهردار و رئیس شورای شهر تهران، موافقت مشروط برای احداث ساختمان های ۲۱ طبقه مسکونی در منطقه ۲۲ تهران صادر شده است.

منطقه ۲۲ تهران که اتفاقاً بیشترین ساختمان های عریض و طویل را در خود جا داده، یکی از اصلی ترین محل های اختلاف کارشناسان می باشد. بسیاری از آن ها می گویند که با ساخت مجتمع های بلندمرتبه در شاهراه های حیاتی تهران، آن را به یک جزیره گرمایی تبدیل کرده ایم. بعضی می گویند که ساختمان های بلندمرتبه اجازه ورود بادهای غربی را به داخل پایتخت نمی دهند و به این ترتیب، بسیاری از مشکلات زیست محیطی برای این شهر رخ داده است.

به نظر می آید که این دعوای قدیمی همواره ادامه داشته و خیلی از کارشناسان و مسئولان به یکی از جناح های مربوطه پیوسته اند. حالا دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می گوید که با مکاتباتی که با دستگاه های مربوطه از جمله شهرداری و شورای شهر تهران داشته اند، مصوبه شورا با موضوع مغایرت های اساسی مصوبات کمیسیون ماده ۵، مکان یابی و ضوابط و مقررات ساخت بناهای بلندمرتبه در محدوده شهر تهران، ابلاغ کرده اند.

به این ترتیب می توان گفت که بلاخره مجوز ساخت مجتمع های بلندمرتبه مسکونی داده شده اما هنوز هم ضوابط و مقررات خاصی برای آن در نظر دارند و هر پروژه ای اجازه ساخت پیدا نخواهد کرد.

بر اساس مصوبه ای که خسرو دانشجو از آن صحبت می کند، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ای که به تاریخ ۱۵ مرداد امسال برگزار شد، موضوع مغایرت اساسی بند ۱ صورتجلسه شماره ۶۸۸ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در خصوص احداث ساختمان ۲۱ طبقه مسکونی بر روی همکف مشاعی با تراکم ۵۷۰ درصد پلاک ثبتی ۷۰۳۵/۱ واقع در منطقه ۲۲ تهران، کوهک، خیابان علوم و فنون، رو به روی پمپ گاز، قرارگاه مسکن نیروی هوا فضای سپاه با مصوبه مورخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ شورای عالی در خصوص مکان یابی و ضوابط و مقررات ساخت بناهای بلندمرتبه در محدوده شهر تهران، مورد بررسی قرار داد. مسئول رسیدگی به این مغایرت، کمیته فنی شماره یک بود. با مصوبه کمیسیون مزبور با تعداد طبقه های برابر با پروانه ساخت که همان ۲۱ طبقه می باشد و تراکم ۵۷۰ درصد، مجوز ساخت صادر می شود. البته منوط به اینکه ساختمان موردنظر تمام ضوابط و مقررات مربوطه از جمله تامین کلیه پارکینگ های موردنیاز را رعایت کرده باشد.

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بر موارد زیر نیز تاکید کرده است:

شهرداری ملزم است که پیش از صدور پروانه ساخت برای چنین پروژه هایی، تاییدیه سازمان پدافند غیرعامل را در ارتباط با مصوبه ۱۳۹۶/۲/۱۱ دریافت کرده و تصویر این تاییدیه را به دبیرخانه شورای عالی ارسال نماید.

همچنین هرگونه تغییری که در کاربری، عملکرد، تعداد طبقات، سطح اشغال و تراکم ساختمانی این پروژه ها به وجود بیاید، مغایرت اساسی تلقی می شود و باید در شورای عالی بررسی گردد.

بحث ساختمان سازی بلندمرتبه مسکونی مدت هاست که تبدیل به موضوع مناقشه شده و حرف های زیادی پیرامون آن وجود دارد. گفته می شود که شهر تهران در قیاس با دیگر کلانشهرهای دیگر مثل توکیو و نیویورک که پر از آسمان خراش های بلند هستند، جایگاه خاصی ندارد و اساساً ساختمان بلندمرتبه ای در این شهر نیست.

واقعیت اینجاست که با وجود کنترل ساخت و ساز بلندمرتبه در طی سال های اخیر، می بینیم که هنوز هم مشکلات مربوط به ساختمان سازی بلندمرتبه گریبانگیر شهر شده است. به نظر می رسد که عدم مدیریت ساختمان های مزبور باعث شده که به هرحال اثر سوء خود را بگذارند و تبدیل به بحرانی بزرگ برای پایتخت شوند.

سوال اینجاست که شهرهای بزرگی که آسمان خراش های عریض و طویل در آن ها ساخته شده، چگونه توانسته اند از چنین مشکلاتی قسر در بروند؟ به نظر می آید که مدیریت دقیق سازه ها باعث شده که چنین مشکلاتی در شهر رخ ندهد و هنوز هم ساختمان سازی بلندمرتبه با قدرت ادامه پیدا کند.

source

توسط chidanet.ir