به تبعیت از کل دنیا که وام خرید مسکن را در اختیار شهروندان خود قرار می دهند، در ایران نیز وامی تحت عنوان وام خرید مسکن که مبلغ کلی آن ۹۶۰ میلیون تومان است در اختیار زوج های تهرانی قرار داده می شود اما با توجه به هزینه های خرید مسکن و قیمت آن در پایتخت که حالا به متری ۸۸ میلیون تومان رسیده، آیا این مبلغ کافیست و اثرگذاری لازم را دارد؟

به گزارش پرشین سازه ، هر روز از میزان اثرگذاری این وام کاسته می شود. واقعیت اینجاست که در حال حاضر با این مبلغ می توان فقط ۸.۳ متر مسکن در شهر تهران خریداری کرد. علاوه بر این نباید فراموش کرد که دریافت این وام به قدری هزینه دارد که بسیاری از زوج های پایتخت نشین قید دریافت آن را مدت هاست که زده اند. از اقساط بسیار سنگین آن نیز می گذریم که باعث عدم تمایل متقاضیان به دریافت آن شده است.

بر اساس آخرین گزارش های بانک مرکزی، قیمت مسکن تهران در مرداد ماه امسال به متری ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که در قیاس با تیرماه با رشد ۱.۲ درصدی مواجه بوده! به عبارت دیگر، می توان گفت که در ابتدای تابستان امسال، متوسط قیمت مسکن تهران ۸۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که در عرض کمتر از یک ماه، نزدیک به یک میلیون تومان بیشتر شد.

به عنوان مثال اگر خانه ای ۱۰۰ متری در مرکز تهران داشته باشید، در طی ماه های تیر تا مرداد، ۱۰۰ میلیون تومان بر ارزش آن افزوده شد. گرچه بازار مسکن در رکود مطلق به سر می برد اما هیچ یک از بازارهای موازی، چنین بازدهی خوبی ندارند.

قیمت مسکن در طی یک سال، حتی با رشد بیشتری مواجه بوده و آمارها نشان می دهد که قیمت مسکن از مرداد ۱۴۰۲ تا مرداد امسال، نزدیک به ۱۲.۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع گران تر شده است.

دولت به سبب این گرانی، تصمیم گرفت که مبلغ وام مسکن را افزایش دهد و برای شهروندان تهرانی آن را به ۹۶۰ میلیون تومان برساند. از آن جایی که یکی از اصلی ترین منابع مالی مردم برای ورود به بازار مسکن، وام خرید است، این افزایش مبلغ تسهیلات می توانست خبر بسیار خوبی تلقی شود اما واقعیت اینجاست که اثرگذاری آن به حداقل ترین حالت ممکن رسیده است.

منبع اصلی پرداخت وام مسکن، اوراق حق تقدم یا همان تسه است. به این ترتیب زوجین تهرانی می توانند ۸۰۰ میلیون تومان(۴۰۰ میلیون به ازای هر یک از زوجین) وام مسکن و ۱۶۰ میلیون نیز وام تعمیر یا همان جعاله دریافت کنند.

نکته ای که بسیاری از متقاضیان را از دریافت وام مزبور منصرف می کند، تهیه اوراق حق تقدم است. برای این وام باید دو برابر رقم آن، یعنی ۱۹۲۰ ورق تسه خریداری کرد. با توجه به اینکه قیمت هر برگ حدود ۱۱۴ هزار تومان می باشد، متقاضیان وام مزبور باید در گام نخست حدود ۲۱۸ میلیون تومان برای خرید آن ها هزینه کنند. خیلی از متقاضیان مسکن اساساً چنین پولی در اختیار ندارند و از همان گام ابتدایی از صف وام مسکن خط می خورند.

بعد از پرداخت این ۲۱۸ میلیون تومان، از مبلغ کلی وام فقط ۷۴۲ میلیون باقی می ماند که برای خرید کوچکترین واحد در حواشی تهران نیز کافی نیست. با توجه به گرانی های اخیر مسکن، حتی در شهرهای اقماری نیز نمی توان با چنین بودجه ای خانه خرید. در ضمن نباید فراموش کرد که با توجه به نرخ سود این وام، اقساط آن ماهانه تقریباً ۲۰ میلیون تومان خواهد بود که پرداخت آن، اصلا و ابداً در توان متقاضیان واقعی مسکن نخواهد بود.

به طور کلی با مبلغ ۷۴۲ میلیون تومان، صرفاً می توان ۸.۳ متر مربع مسکن خرید. واقعیت اینجاست که در طی سال هایی که قیمت مسکن به طور مداوم در حال جهش بود، اثرگذاری این وام نیز کاهش پیدا کرد و با وجود افزایش پیاپی مبلغ آن، باز هم همواره از تورم مسکن عقب مانده است.

در حال حاضر، فقط کسانی به سراغ وام خرید مسکن می روند که بخش بزرگی از پول خرید مسکن را در اختیار دارند و صرفاً چند میلیونی برای خرید آن کم دارند. همچنین این افراد باید توان پرداخت اقساط سنگین را نیز داشته باشند.

همین وام بی تاثیر را هم بانک های عامل به سختی پرداخت می کنند و بعد از سنگ اندازی های مختلف بر سر راه متقاضیان این وام، تعداد متقاضیانی که موفق به دریافت آن شده اند، چندان زیاد نیست. حالا باید منتظر ماند و دید که دولت چهاردهم، چه اقدامی در راستای ترمیم قدرت وام مزبور انجام خواهد داد و آیا می توان با تغییرات عمده در ساختار بازار مسکن، قدرت خرید این وام را بالا برد یا خیر!

source

توسط chidanet.ir