همشهری – مهدی اسماعیل پور: رفت‌وآمد با مترو را به‌خودروی شخصی ترجیح می‌دهند. درست مثل ناهید مسلمی، بازیگر و حسن روشن، پیشکسوت ورزشی که هر دو در میان اهالی هنر و ورزش به این ویژگی سرشناس هستند. در آستانه روز جهانی بدون خودرو سراغ این دو پیشکسوت را گرفته‌ایم که دلشان می‌خواهد تهران به شهری عاری از آلودگی، ترافیک و خودروی تک‌سرنشین تبدیل شود. ‌

مترو با همه مشکلاتش بهتر از ماشین شخصی است

حسن روشن، پیشکسوت فوتبال ایران از حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و بی‌آرتی استفاده می‌کند. او که یکی از اسطوره‌های تیم ملی و باشگاه استقلال محسوب می‌شود، با وجود داشتن خودروی شخصی، از سال‌ها پیش حمل‌ونقل عمومی را با تمام معایب و مشکلاتش برگزیده است. برای هر سفرش از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو محدوده زندگی‌اش یعنی ایستگاه تجریش استفاده می‌کند. روشن می‌گوید: «از ۱۶ سالگی ماشین داشتم اما سال‌هاست که برای رفت‌وآمد از مترو یا اتوبوس‌های تندرو استفاده می‌کنم. فقط برای مسیرهای پرت‌یا در موارد خاص مانند مهمانی و جشن عروسی با ماشین شخصی می‌روم.»

لزوم تقویت فرهنگ عمومی

این پیشکسوت ورزشی با اینکه در استفاده از وسایل با سختی‌هایی هم مواجه می‌شود اما معتقد است: «استفاده از مترو و بی‌آرتی سخت است و جدا از شلوغی و تأخیرها، برخی از مسافران هم فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی را ندارند، مثلا بلند بلند حرف می‌زنند، با وجود سرماخوردگی از ماسک استفاده نمی‌کنند یا موقع عطسه کردن جلوی دهان‌شان را نمی‌گیرند. اما در کل استفاده از مترو با همه سختی‌هایش بهتر از خودروی شخصی است و دیگر خبری ترافیک، نبود جای پارک، تصادف، خرابی و… نیست و می‌توان در یک فضای بدون دود و دم تنفس کرد.»

می‌خواهم در میان مردم باشم

مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران جدید نیست، معضلی که در نیمه دوم سال تشدید می‌شود و در برخی ایام آلودگی پایتخت به حدی می‌رسد که کار به تعطیلی شهر می‌کشد، درحالی‌که با انجام یکسری اقدامات می‌توان به کاهش این معضلات کمک کرد. ناهید مسلمی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران که این روزها با حضور در برنامه جوکر، بیشتر دیده شده، با اینکه گواهینامه دارد، استفاده از حمل‌ونقل عمومی را به استفاده از خودروی شخصی ترجیح می‌دهد و از مسافران قدیمی و وفادار مترو و اتوبوس است. او می‌گوید: «دلیل اول و اصلی‌ام علاقه به مردم است. در اتوبوس و مترو می‌توانم کنار مردم باشم، با آنها حرف بزنم و ارتباط بگیرم. ‌

حمل‌ونقل عمومی جایگزین خودروی شخصی

ناهید مسلمی پایتخت را شهری اشباع شده از خودرو می‌داند و می‌افزاید: ترافیک و آلودگی هوا پیامدهای استفاده بیش از حد از خودرو و موتورسیکلت شخصی و تک‌سرنشین است. خودم از حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه مترو استفاده می‌کنم. چون شهرمان تمیزتر و معابرش خلوت‌تر می‌شود. این هنرمند از دولت و شهرداری درخواستی هم دارد: «کاش تعداد اتوبوس و واگن‌های مترو را چه در تهران و چه در شهرستان‌ها بیشتر کنند تا مردم معطل و اذیت نشوند. اتوبوس‌های فرسوده کم نداریم یا اگر ناوگان مترو به اندازه کافی باشد واقعا هیچ وسیله‌ای برای سفر بهتر از مترو نیست. گاهی اتوبوس آنقدر نیامده که مجبور شده‌ام تاکسی یا تاکسی‌های اینترنتی انتخاب کنم.»

در آرزوی تهران بدون خودروی تک سرنشین

انسان‌محوری به جای خودرومحوری

مهدی گلشنی، مدیرکل حمل‌ونقل و امور مناطق شهرداری تهران
در روز جهانی بدون خودرو که امسال با میلاد حضرت رسول‌اکرم(ص) مصادف شده است، با هدف فرهنگسازی‌ و ترویج استفاده از حمل‌ونقل پاک از قبیل پیاده‌روی به جای استفاده از خودرو، ویژه برنامه‌هایی را درنظر گرفته‌ایم. برای این روز درخواست ما از شهروندان این است که کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند. تلاش همکاران ما در معاونت و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، حرکت به سمت ترویج و گسترش حمل‌ونقل پاک و داشتن شهری انسان‌محور است.

source

توسط chidanet.ir