آسانسور که با نام های دیگری چون بالابر یا آسان بر نیز نامیده می شود به وسیله ای گفته میشود که با حرکت عمودی بین طبقات افراد و اجسام را جا به جا میکند. این بالابر ها دارای اتاقکی هستند که تمامی تجهیزاتتزئینات کابین آسانسور و طراحی را درون خود جای داده است و به جهت افزایش ایمنی مسافران دارای یک درب آسانسور اتوماتیک می باشد. قدمت آسانسور بسیار کهن بوده به طوری که به سال های قبل از میلاد بر میگردد که با قرقره و ریسمان متصل به یک کابین جا به جایی صورت میگرفت.

آسانسور

سرویس خواب بالسا

اما قدمت آسانسور در ایران را در صورتی که بخواهیم آسانسور ناصرالدین شاه را که در ساختمان در کاخ گلستان ساخته شده بود نادیده بگیریم  بنا بر مدارک موجود به زمان احمد شاه قاجار بر میگردد که در پالایشگاه نفت آبادان ساخته شده بود. اما آسانسور به شکل فعلی قدمتی 80 ساله دارد که مربوط به زمان پهلوی اول است که در حوالی میدان امام خمینی فعلی و سپه آن دوران برای باشگاه افسران سپاه ارتش و کتاب خانه ملی راه اندازی شده بود سپس و بعد ها توسط پهلوی دوم گسترش یافت.

اما امروزه با گسترش ساخت و سازها، بالابر یا آسانسور عضو جدا نشدنی هر ساختمانی شده است و با رقابت بین شرکت های سازنده انواع آسانسورسبب شده است که شاهد آسانسورهایی در طرح ها و مدل های گوناگون با طراحی داخلی آسانسور بی نظیر باشیم.

اما امروز در چیدانه، به معرفی یک نمونه آسانسور خاص می‌پردازیم:

source

توسط chidanet.ir