سامانه خودنویس؛ گامی رو به جلو در جهت شفاف‌سازی معاملات مسکن

وقتی که سامانه خودنویس راه اندازی شد، تلاش بر این بود که مراحل عقد قرارداد مسکن برای طرفین معامله راحت تر شود اما به نظر می آید که برخی از افراد در برابر این سامانه مقاومت می کنند و نمی خواهند آن را به کار ببرند. طبیعی است که تمام افرادی که قبلا از شرایط بازار استفاده می بردند و معاملات غیرشفاف داشتند، حالا از راه اندازی این سامانه خوشحال نیستند و طبیعتاً به مقاومت در برابر آن می پردازند.

به گزارش پرشین سازه ، این سامانه هم رایگان است و هم امکان نظارت را برای سازمان امور مالیاتی مهیا می سازد. علاوه بر این کد رهگیری را هم به صورت رایگان صادر می کند تا مشکلی از بابت دریافت وام ودیعه مسکن و دیگر حمایت های دولتی برای مستاجران وجود نداشته باشد.

سامانه خودنویس، پشتوانه قانونی دارد و در چهارچوب قانون جهش تولید مسکن، راه اندازی شده و بیشتر به دنبال این است که فرآیندهای موجود در بازار مسکن را کنترل کرده و از افزایش افسارگسیخته قیمت ها جلوگیری به عمل آورد.

طبیعتاً در وهله اول این سامانه به صنف مشاوران املاک ضربه زد و به همین دلیل، فضاسازی های زیادی علیه آن صورت دادند. این در حالیست که این سامانه می تواند مزیت های زیادی برای مردم داشته باشد و رضایت آن ها را به دست آورد. این سامانه رابط کاربری راحتری دارد و افراد می توانند به سادگی از آن استفاده کنند و حتی نیازی ندارند به مشاورین املاک مراجعه کنند.

به این ترتیب، دولت بلاخره موفق شد بستری برای معامله گران مسکن پدید آورد که بدون واسطه، با هم در ارتباط باشند. بسیاری از کارشناسان می گویند که دولت باید این رویکرد را گسترش داده و سامانه های هوشمند بیشتری را در حوزه مسکن راه اندازی کند. به این ترتیب، زمینه برای سودجویی و اقدامات مخرب از بین خواهد رفت.

یکی دیگر از خواهش کارشناسان از دولت این بود که در برابر فشار مشاورین املاک کوتاه نیاید و سامانه مزبور را فعال نگه دارند. در واقع، سامانه خودنویس در بستر دولت الکترونیک و شهروند هوشمند راه اندازی شده است.

نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس، ضمن تاکید بر این موضوع، خاطرنشان ساخت که ضرورت بر این است که به سمت استفاده از این سامانه ها برویم.

حبیب قاسمی در ادامه اعلام کرد که سامانه هایی مثل خودنویس، می توانند هزینه های خانوار را کاهش دهند و امور مربوط به قرارداد نویسی را تسهیل کنند. علاوه بر این، مدت زمان انتظار برای عقد قرارداد نیز کاهش می دهند اما مهمترین مزیت این سامانه، ایجاد بستری برای ارتباط مستقیم میان طرفین معامله است که طبیعتاً سودجویی ها را کاهش خواهد داد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که بنگاه های مسکن مدت هاست که به شرایط وخیم مسکن دامن می زنند و یکی از اصلی ترین دلایل بهای تمام شده مسکن در بازار، همین صنف بوده است.

وی در ادامه چنین توضیح داد: مشاوران املاک اول یک مشتری پیدا می کردند و بر سر قیمت به توافق نهایی می رسیدند. سپس ملک را خودشان از فروشنده خریده و با قیمت بالاتری به خریدار اولیه می فروشند. به این ترتیب واسطه گری در بازار افزایش پیدا می کرد و یک خریدار دیگر نیز در چرخه معامله اضافه می شد.

قاسمی تاکید کرد که چنین اقداماتی در نهایت قیمت مسکن را بالاتر برد و نتیجه خوبی به همراه نداشت. وی سپس به تجربیات دوران شهردار بودن خویش اشاره نموده و ابراز اطلاع کرد که بخش زیادی از معاملات مسکن به همین شیوه انجام می شد. به این ترتیب، خریداری که ملک خویش را با قیمت بالا از بنگاه دار خریده، به هیچ وجه حاضر نیست که آن را ارزان تر بفروشد. در نهایت تمام این مسائل به افزایش بهای تمام شده مسکن می انجامید.

ایشان تصریح کرد که مشاورین املاک به شکل های مختلف در پی فعالیت های سوداگرانه در بازار ملک و مسکن هستند و سال هاست که بر مشکلات این حوزه می افزایند. برخی از اعضای این صنف، حتی از دریافت زیرمیزی و رشوه نیز ابایی ندارند.

به گفته حبیب قاسمی، برخی مشاوران املاک به فروشنده می گویند که قادر به فروش ملک ایشان با فلان قیمت هستند. سپس به سراغ خریدار می روند و با او توافق می کنند و تخفیف بالایی برای وی نیز می گیرند. اما در عوض این کار، طلا، سکه و…دریافت می کنند.

به عبارت دیگر، بنگاه داران به جایی اینکه قرارداد مسکن جوش دهند و به مشاوره در این حوزه بپردازند، خود به کاسب هایی تبدیل شده اند که بر مشکلات مسکن می افزایند. به همین دلیل است که از راه اندازی سامانه خودنویس ابداً خوشحال نیستند و از هیچ تلاشی برای توقف آن فروگذار نخواهند بود.

source

توسط chidanet.ir