معماری ابنیه کیش به طور کلی به چهارگروه مختلف دسته بندی می شود. گروه اول ابنیه معماری متعلق به دوران گذشته و قبل از طرح توسعه کیش است. در این گروه ساختمان های سنتی در بافت روستایی قرار می گیرند که عمدتا ساختمان های با مصالح بنایی موجود، با فرم بسیار ساده و دارای حیاط مرکزی است. همچنین مساجد سنتی کیش نیز در این گروه قرار می گیرند.

کیش

سرویس خواب بالسا

گروه دوم معماری معاصر کیش است که در دوران حکومت پهلوی دوم و در دهه 40 و 50 خورشیدی، عمدتا در شرق و شمال جزیره ساخته شد. مهم ترین رویکرد توسعه کیش در این دوران، تبدیل این جزیره بکر به مقصد اول گردشگری خاورمیانه و رقابت با مقاصد گردشگری تراز اول جهان بود. این دسته از ساختمان ها با مصالح و تکنولوژی جدید و با فرم مدرن و به صورت کاملا هماهنگ و مدیریت شده ساخته شده اند که در طراحی آنها عمدتا از قواعد مشخصی استفاده شده است.

گروه سوم ساختمانهای پس از انقلاب 1357 و در راستای ادامه طرح توسعه کیش با هدف افزایش جمعیت و در ادامه جذب گردشگر داخلی ساخته شدند. بازارهای متعدد در مرکز کیش با سبک معماری مدرن، با نماهای شیشه ای و با استفاده از سازه فولادی و بتنی و در وسعت و با تراکم بالا ایجاد شدند. همچنین ساخت مجتمع های مسکونی با اشکال و فرم های گوناگون و البته ناهماهنگ و پراکنده، در همین دوره آغاز شد.

گروه چهارم ساختمان ها همزمان با شروع ساخت منطقه جدید مسکونی کیش تحت عنوان منطقه مسکونی نوبنیاد به وجود آمد. در این دوره ساختمان های فراوان شامل برج های مسکونی بلندمرتبه در نواحی ساحلی و هتل ها و واحد های اقامتی ساخته شده است.  همچنین ساخت مراکز خرید تجاری، اداری و ویلاها با شیوه های گوناگون معماری غرب و حتی طراحی و اجرای ساختمان با معماری رومی و یونانی در کیش در این دوران ادامه یافت. برج سازی در سواحل دریا رویکرد غالب این دوره است و همچنان نیز ادامه دارد.

کاربری در توییتر منتشر کرد:

عکسِ چپ یکی از بناهای متروکی است که علاوه بر استفاده از مصالح مدرن، اقلیمِ جزیره‌ی کیش نیز در ساخت آن در نظر گرفته شده بود: کاخ کیش الیت ۱۳۴۸ خورشیدی

کیش

عکس راست: یکی از برج‌های نوسازِ ناهمساز با طبیعتِ منطقه!

کیش

تاریخ عکس‌ها: شهریور ۱۴۰۳

source

توسط chidanet.ir