هیچکس فکر نمیکرد که رکود حاکم بر بازار مسکن، منجر به رشد منفی قیمت ها در برخی از مناطق تهران شود. حالا گفته می شود که مناطقی که بیشتر از بقیه دچار جهش قیمتی شده بودند، کمترین تورم ماهانه ملکی را در میان دیگر مناطق ۲۲ گانه تهران داشته اند.

به گزارش پرشین سازه ، تورم ملکی تهران در مرداد ماه امسال ۱.۲ درصد اعلام شد اما برخی از مناطق پرفروش و پررونق تهران که همیشه با جهش قیمت زیادی رو به رو بوده اند، در این ماه رشد منفی داشته اند. مثلاً مناطق ۱۸، ۱۶، ۱۱، ۳ و حتی منطقه شش نیز در میان مناطقی با کمترین رشد ماهانه بوده اند. این در حالیست که واحدهای مناطق شمالی تهران همچنان افزایش قیمت داشته اند و ۱.۳ درصد رشد کرده اند.

تورم مناطق مسکونی جنوب تهران نیز کمتر از ۱ درصد بوده که نشان می دهد در این مدت با جهش خاصی رو به رو نبوده اند. این در حالیست که بسیاری از کارشناسان، توقع معکوس داشتند.

البته می توان استنباط دیگری نیز از این موضوع داشت و این اعداد را نشانگر این دانست که اضافه پرش قیمتی در مناطق جنوی تهران در حال تخلیه است که همین موضوع، نشان دهنده کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در مناطق جنوبی پایتخت نسبت به مناطق شمالیست.

در حال حاضر نسبت اضافه پرش قیمت مسکن در مناطق شمالی شهر، ۲.۲۷ است. در برهه ای که بازار مسکن با تورم افسارگسیخته مواجه شد، این درصد در مناطق جنوبی پایتخت نیز افزایش پیدا کرد اما حالا که سیگنال های تورمی فروکش کرده اند و شرایط تورمی بر بازار مسکن حاکم نیست، انتظار می رود که سطح جهش قیمت ها در مناطق جنوبی تهران به سطح نرمال یعنی ۲.۴ درصد برگردد.

گرچه برای خریداران مسکن، کاهش جهش قیمت ها می تواند خبر امیدوار کننده ای باشد اما واقعیت اینجاست که سود حاصل از این شرایط، بیش از همه برای مستاجران تهرانی خوشایند است که در طی این سال ها، ناچار شده اند به مناطق جنوبی تر و یا حتی حواشی شهر مهاجرت کنند.

بانک مرکزی گزارش داده که در حال حاضر، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران، معادل ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع است. این عدد نشان می دهد که قیمت مسکن در این منطقه، نسبت به تیرماه با کاهش ۷.۵ درصدی مواجه بوده است.

در مرداد ماه، هیچ یک از مناطق جنوبی تهران به اندازه منطقه ۱۸ با افت قیمت و کاهش تورم رو به رو نبوده اند. در پنجمین ماه از امسال، قیمت مسکن منطقه ۱۸ تهران حتی از روزهای ابتدایی فروردین ماه نیز کمتر شد. در فروردین امسال، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸، ۴۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بوده که در قیاس با مرداد ماه، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است.

اگر سیگنال های کاهنده قیمت در بازار مسکن به همین مسیر ادامه دهند، می توان امیدوار بود که قیمت ها در مناطق جنوبی شهر، همچنان کاهشی باشند. به طور کلی، مناطق ۹ تا ۲۰ شهرداری تهران جزو مناطق جنوبی پایتخت محسوب می شوند.

بر اساس آمارهای موجود، متوسط قیمت مسکن در این مناطق در مرداد ماه، با ثبت رشد ۰.۸ درصدی نسبت به ماه گذشته، به ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالیست که وضعیت رشد مناطق شمالی تهران خیلی بهتر بوده و مناطق ۱ تا ۵ با رشد ۱.۳ درصدی قیمت ها نسبت به تیرماه مواجه بوده اند و به میانگین متری ۱۳۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسیده اند.

به نظر می آید که بلاخره رشد غیرمنطقی قیمت ها در مناطق جنوبی تهران متوقف شده و حالا با سرعت نصف مناطق شمالی، در حال رشد هستند. این سیگنال می تواند برای متقاضیان مسکن و مستاجران، امیدوارکننده باشد و آنها را به خرید یا اجاره مسکن امیدوارتر کند.

البته این موضوع قابل پیش بینی بود و گفته می شود که با توجه به اضافه پرش قیمتی در مناطق جنوبی تهران، احتمالاً سرعت رشد این مناطق به تدریج کمتر خواهد شد و به قیمت واقعی خود نزدیک تر می شوند. البته تمام این مسائل به شرایط کلان اقتصادی مرتبط است. در حال حاضر با این تغییرات جزئی و اندک، نمی توان امیدوار بود که قدرت خرید متقاضیان بازسازی شود.

در حد فاصل ماه های مرداد تا تیر، قیمت خانه در منطقه ۱۸ حدود ۷.۴ درصد ارزان تر شد. این وضعیت در مناطق دیگری از جمله منطقه ۱۶ نیز رخ داد و قیمت ها با کاهش ۳.۶ درصدی مواجه شدند. در منطقه ۱۱ نیز رشد قیمت ها، منفی ۲.۷ درصد بود. همین منوال در مناطق ۹ و ۱۳ نیز وجود داشت و باعث شد امیدواری نسبت به کاهش قیمت ها در مناطق جنوبی پایتخت بیشتر شود.

source

توسط chidanet.ir