مسکن کوچک متراژ هنوز هم نقل محافل است و بسیاری از افراد در خصوص آن اظهار نظر می کنند. حالا امام جمعه استان البرز نیز به این موضوع اشاره کرده و نظرات خود را در این خصوص بیان کرده است. از سوی دیگر، یک نماینده مجلس با اشاره به این اظهارات، درخواست کرد که ائمه محترم جمعه با نمایندگان و کارگزاران مردم همسو شوند تا مشکلات مردم در خصوص مسکن حل گردد.

به گزارش پرشین سازه ، این نماینده مجلس به گرفتاری های مردم از بابت موضوع مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که اگر به دنبال حل مشکلات آن ها هستیم باید حتما به صدای آنها گوش داده و درخواست ایشان را به گوش مسئولین مربوطه برسانیم.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید داشت که مردم توقع زیادی ندارند و صرفاً خواهان حقوق و نیازهای اولیه خود می باشند. خیلی از آنها در اسکان زن و فرزند خود مانده اند و نمی دانند که چگونه سرپناهی برای آنها فراهم کنند. حتی فاصله میان مسکن و محل کار آنها به قدری زیاد است که کیفیت زندگی آن ها پایین آمده!

وی در ادامه به موضوع قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که نیاز مسکن برای همه ملت ایران ضروری است و باید توجه ویژه ای به آن شود. مجلس با وضع قانون، بستر مناسب را برای مسکن سازی آماده کرده و سیاست های کلی نظام نیز بر همین منوال است.

در دولت سیزدهم نیز اقدامات خوبی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی صورت گرفت که نشان می دهد کمبود مسکن در کشور، مشخص شده و پیگیری هایی نیز در جهت رفع مشکل صورت گرفته است.

نکته ای که بارها به آن اشاره شده، این است که ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی، ساده نیست و برای تحقق این هدف باید تمام دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند و جدی ترین اقدامات در راستای آن صورت بگیرد. دلیل اصلی تاخیر در اجرای این طرح و کُند بودن روند پیشرفت آن، همین موضوع می باشد.

آقای سلمان ذاکر در ادامه اعلام کرد که بیشتر مردم، کیفیت خانه ها را به کمیت و تعداد ارجح می دانند و اعتقاد دارند که حتی در واحدهای کوچک متراژ ۲۰ الی ۳۰ متری باکیفیت، زندگی بهتری نسبت به سکونت در خانه های غیرایمن و غیراستاندارد خواهند داشت.

علاوه بر این، هر روز بر تعداد اجاره نشینانی که امید خانه دار شدن را از دست داده اند، افزوده می شود. بنابراین نباید تصور کرد که متقاضیان مسکن از خرید مسکن ۲۵ متری استقبال نمی کنند و ترجیحشان بر این خواهد بود که در همان خانه های استیجاری بدون کیفیت زندگی کنند.

حتی برخی از ساکنان بافت فرسوده نیز ترجیح می دهند در خانه های کوچک متراژ زندگی کنند و دردسرهای زندگی در خانه های قدیمی و کلنگی را نکشند. در حال حاضر، هر جوانی که می خواهد زندگی متاهلی خود را تشکیل دهد، باید بنگاه های زیادی را زیر و رو کند تا در نهایت یک خانه نامناسب و بدون امکانات بیابد که با بودجه اش جور است. این وضعیت در شأن ملت ایران نیست و باید فکری به حال آن صورت بگیرد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود، طرح نهضت ملی مسکن را ناقص و پر ایراد دانست و اعلام کرد که اگر همان موقع به جای آغاز طرح نهضت ملی مسکن، به سراغ ساخت مسکن ۲۵ متری رفته بودیم، حالا این واحدها تکمیل شده بودند؛ چرا که تامین آورده برای متقاضیان مسکن ۲۵ متری آسان تر است و امروز هم ناچار نبودند که هر چند ماه، ۴۰ میلیون تومان آورده پرداخت کنند. همین موضوع باعث شده که خیلی از متقاضیان مسکن ملی، عطای این طرح را به لقای آن ببخشند.

وی در ادامه تصریح کرد که با گزاره هایی مثل ” خانه ۲۵ متری در شأن ملت ایران نیست” نباید جلوی ساخت و ساز مسکن کوچک متراژ و خانه دار شدن مردم را گرفت. حاکمیت باید به دنبال این باشد که تولید مسکن را در متراژهای مختلف پیش بگیرد تا هرکسی با توجه به بودجه و توان خود، بتواند مسکن موردنیاز خود را خریداری کند. در حال حاضر وضعیت به جایی رسیده که خیلی از مردم، حتی آرزوی خانه دار شدن هم ندارند و صرفاً می خواهند که اجاره مسکن خود را در سال بعد نیز تمدید کنند.

ساخت مسکن استیجاری نیز یکی دیگر از ضرورت های بخش مسکن است. باید واحدهای متنوعی برای جوانان ساخته شود و در قالب اجاره به شرط تملیک به آن ها واگذار کرد. جوان امروزی برای آغاز زندگی مستقل خود به یک واحد کوچک متراژ احتیاج دارد. بنابراین نباید جلوی ساخت و ساز را گرفت.

بر اساس گفته های این نماینده مجلس، بهترین کاری که در حال حاضر دولت می تواند انجام دهد، پیگیری ساخت و سازهای متناسب با بودجه متقاضیان است.

source

توسط chidanet.ir