
ساخت کلیسای منجی مقدس بیش از ۱۵ سال به طول انجامید که همزمان با دگرگونی محله آسیبپذیر لاس چومبراس بود – محلهای متعلق به دهه ۱۹۷۰ که در زمینی بین شهرهای اصلی جزیره، لا لاگونا و سانتا کروز د تنریف، قرار داشت.
این بنا به عنوان محرکی برای تغییرات شهری و اجتماعی طراحی شد و هدف آن ایجاد مکانی بود در جایی که هیچ نبود، تا به محله هویتی مستقل بخشیده و در بافت شهری مغشوش، نقطه مرجع باشد. این مجموعه شامل یک کلیسا، یک مرکز محلی، و میدانی عمومی محصور در فضای سبز است که محل اجتماع مورد نیاز مردم را فراهم میکند.
با الهام از زمینشناسی جزیره آتشفشانی، این ساختمان در زمین جای گرفته و با چهار حجم عظیم که یادآور صخرههای بزرگ هستند، سر برآورده است. بافت زبر بتن نمایان، تضادی آشکار با بافت مسکونی متعارف اطراف دارد. گویی پدیدهای زمینشناختی رخ داده و طبیعت، پیش پا افتادگی را به چالش کشیده است. احجام سنگی با شکافهای باریکی از هم جدا شدهاند که با سازههای فلزی و شیشهای مجسمهوار پر شدهاند و اجازه ورود نور روز را میدهند و مجموعهای ساده و چشمگیر میسازند که از تمام عناصر زائد چشم پوشیده است.
نور روز نقشی اساسی ایفا میکند و از طریق برشها نفوذ کرده تا فضای خالی درونگرا و سیالی را شکل دهد و و بر هر آیین مسیحیت تاکید کند. در سپیدهدم، نور از میان صلیب وارد میشود که نماد ورودی غار دفن حضرت عیسی است و حوض تعمید را روشن میکند. محراب، تایید، و عشای ربانی در ظهر از طریق نورگیر سقفی نور دریافت میکنند، در حالی که بعدتر، پرتوی نور بر اتاق اعتراف میتابد.
بتن، ماده اصلی، نقشهای متعددی ایفا میکند: نمای خارجی، داخلی، سازه، فرم، ماده و بافت: (۱) به صورت محلی در دسترس است؛ (۲) کارایی انرژی بتن، به دلیل ماهیت همسانگردش، در اینجا با اینرسی حرارتی دیوارهای ضخیم و عظیم تقویت شده است؛ (۳) پتانسیل صوتی بتن در اینجا به شیوهای نوآورانه بررسی شده و این باور را که نسبت به موادی مانند چوب پایینتر است، به چالش میکشد. برای پخش صدا، از بتن نمایان معمولی استفاده شده، در حالی که برای جذب صدا، بتن نمایان مخلوط شده با سنگ آتشفشانی محلی (پیکون) تراشیده شده است. آکوستیک حاصل میتواند خود را با آواز، کُر و سخنرانی تطبیق دهد.
مشخصات پروژه:
• معمار: Fernando Menis
• تیم طراحی: بابک اسدی، Juan Bercedo، María Berga، Roberto Delgado، Javier Espílez، Andrés Ferrer، Niels Heinrich، Joanna Makowska Czerska، Paula Manzano، Natalia Pyzio، Raúl Rivera، Gerardo Rodríguez، Esther Senís، Andreas Weihnacht، Julia Zasada
• سازه: Juan José Gallardo
• تاسیسات: J. Oliver Oliva Alonso/ DUAL INGENIEROS، José Ángel Marrero/NUEVA TERRAIN، Fernando Javier Hernández/ PRISMA INGENIEROS
• آکوستیک: Pedro Cerdá/i2A ACOUSTIC&AUDIOVISUAL ENGINEERING
• اجرا: CONSTRUCCIONES CAROLINA، CONSTRUCCIONES ÁTICO (Mercedes Suárez، Francisco José Tejera)، SOLVENTIA INGENIERÍA Y CONSTRUCCIÓN
• کارفرما: Diocese of Tenerife
• مصالح: بتن و سنگ های آتشفشانی محلی
• مساحت: ۱۰۵۰ مترمربع
• محل پروژه: اسپانیا، سن کریستوبال د لا لاگونا
• جوایز و افتخارات:
o Honor Award at Faith & Form-AIA Interfaith International Award for Religious Art and Architecture (2022)
o Concrete Innovation Award of the Ambuja Knowledge Foundation of India (2012)
o Project included in the architecture collection of the Museum of Modern Art of New York (MoMa)
• سال طراحی: ۲۰۰۵ – ۲۰۰۴
• سال اجرا: ۲۰۰۵ – ۲۰۰۸ (مرکز اجتماع)، ۲۰۲۰ (تکمیل کلیسا). محیط در حال ساخت است.
• تصاویر: Patri Cámpora، Simona Rota
تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.menis.es
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
Follow Memarnews
share Memarnews content