در اواخر سال ۱۴۰۰، حرف و حدیث های زیادی در خصوص ساخت مسکن توسط شهرداری شنیده می شد و شهردار تهران به شکل جدی اعلام کرد که به این حوزه پا خواهد گذاشت و حتی قرارگاه مسکن شهرداری تهران را نیز راه اندازی کرد. اما گفته های اخیر علیرضا زاکانی نشان می دهد که وی از این موضع خود عقب نشینی کرده و بعید است که در نهایت خانه ای برای تهرانی ها توسط شهرداری ساخته شود.

به گزارش پرشین سازه ، شهردار تهران حتی پای شرکت های چینی را نیز به موضوع ساخت مسکن باز کرده بود و اعلام کرد که برنامه هایی جدی برای اتعقاد قرارداد با شرکت های چینی دارد تا ساخت مسکن در تهران را به عهده بگیرند.

تمام این اظهارات در طی دو سال و نیم گذشته باعث شده بود که خیلی از افراد، شهرداری را پای ثابت و جدی ساخت مسکن در تهران در نظر بگیرند اما حالا زاکانی به صراحت اعلام کرده که وظیفه شهرداری ساخت مسکن نیست و صرفاً در امور صدور مجوز فعالیت خواهد کرد.

شهردار تهران در جلسه دیروز شورای شهر تهران به اعلام وضعیت در خصوص پروژه قرارگاه مسکن پرداخت و خاطرنشان ساخت که وظایف شهرداری به عنوان تسهیل گر، ادامه خواهد داشت. بر اساس گفته های ایشان، وظیفه سازنده، ساخت و ساز مسکن است و فقط اوست که می تواند در مورد تولید مسکن نظر دهد. شهرداری نیز به عنوان تسهیل گر در کنار سازندگان خواهد بود و خدمت به مردم را افتخار خود می داند.

این در حالیست که قبلاً شهردار تهران تاکید کرده بود که باید ساخت مسکن را جدی تر گرفت و حتی نهاد شهرداری را به متعهد به ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی برای تهرانی ها کرده بود.

وی در صحبت های قبلی خود گفته بود: می خواهیم مسئولیت ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران به عهده بگیریم و این مسئولیت را خودمان انجام خواهیم داد.

زاکانی علاوه بر این، در حاشیه دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که با تمام زحمات و تلاش ها، شهرداری تهران موفق شده که ۲۸۵ هزار واحد مسکونی را به نتیجه برساند. البته با این تفاوت که شهرداری وظیفه ساخت مسکن را به عهده ندارد و صرفاً مجوز می دهد. وی همچنین اعلام کرد که عبور از گلوگاه کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۱۲، روند خیلی سختی است.

شهردار اعلام کرد که چند ده هزار درخواست صدور پروانه به شهرداری ارسال می شود که برای رسیدگی به آن ها، کار شبانه روزی احتیاج است که خوشبختانه شهرداری تهران در این حوزه بسیار موفق عمل کرده است. اگر ابهاماتی هم در این خصوص وجود دارد، بعداً شهردار تهران پاسخگوی این ابهامات نیز خواهد بود.

در طی سال های گذشته، شهرداری تهران با طرح های مختلف خود برای بهبود وضعیت مسکن یکی از جنجالی ترین نهادها بوده است. از فروش متری مسکن در بورس کالا گرفته تا وعده برای ساخت نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی! شهردار تهران با راه اندازی قرارگاه جهادی مسکن تهران به شکل جدی وارد عمل شد و انتظار می رفت که این اقدام در نهایت به نتیجه برسد و حتی جانمایی واحدهای پیش بینی شده نیز صورت گرفته بود اما حالا، وضعیت به گونه ای پیش رفته که بعید است اتفاقی از سوی شهرداری تهران رقم بخورد.

البته شهردار تهران در جلسه با شورای شهر اعلام کرد که پیگیری ها برای تسهیل گری ساخت مسکن ادامه خواهد داشت. ۳۰ هزار واحد مسکونی متعلق به سازمان نوسازی شهرداری هستند که روند نوسازی خود را طی می کنند. ۲۵ هزار واحد دیگر نیز به دنبال دریافت مجوز می باشند تا کار نوسازی خود را آغاز کنند.

وی تاکید کرد که واحدهای نوسازی شده هم در اختیار کارکنان شهرداری قرار خواهد گرفت و هم بخشی از آن ها به عنوان مسکن استطاعت پذیر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. ایشان مجدداً به نقش تسهیل گر شهرداری اشاره کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد که این روش، رویکرد جدیدی بود که گرچه روند دشواری داشت اما به هرحال طی شد. بر اساس گفته های ایشان، حتی ساخت یک واحد مسکونی هم سخت و پیچیده است، چه برسد به این تعداد واحد!

نکته جالب توجه اینجاست که شهردار تهران اعلام کرد که قیمت مسکن تهران به لطف اقدامات دولت قبلی ثابت مانده است. از آن جایی که ساخت و ساز مسکن بالا رفته، قیمت ها نیز ثابت مانده است. در غیر این صورت، احتمال گرانی مسکن وجود داشت.

این صحبت ها در حالی انجام می شود که گرچه رشد سرسام آور قیمت مسکن متوقف شده اما هنوز هم قیمت ها سیر صعودی دارند. علاوه بر این، نکته حائز اهمیت اینجاست که آمارها و گزارش ها به خوبی نشان می دهند که ساخت و ساز در کشور متوقف شده و بسیاری از سازندگان به دلایل مشکلات و موانع پیش رو، قید ساخت مسکن را زده اند.

source

توسط chidanet.ir