♦ برگزار کننده: مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان.

♦ مقدمه و هدف مسابقه:
وجود چالش‌ های زیربنایی درحوزه ساخت‌ و ساز از یک سو و توسعه فناوری‌ های نوین در این حوزه از سوی دیگر، ضرورت اتخاذ سیاست‌ ها و مدل‌ های مناسب بکارگیری فناوری‌ ها در این حوزه را نشان می‌ دهد. تاکنون سیاست‌ های متفاوتی در این زمینه در کشورهای مختلف اتخاذ و اجرا شده است که از جمله آن ها می‌ توان به تعریف و اجرای چهارچوب‌ ها و استاندارد های مرتبط با خانه سبز، ساختمان انرژی صفر و موارد مشابه اشاره کرد. در سالیان اخیر، با ورود مفهوم هوشمندسازی و فناوری های نوین به صنعت ساختمان، ضرورت طراحی الگوها و راهکارهای جدیدی که عمده موارد فوق را در برگیرد، بیش از پیش احساس می‌ شود. مجموعه این تحولات را می‌ توان ذیل مفهوم «ساختمان آینده» در نظر گرفت. در این برنامه پیشنهاد می شود که برای حصول به این مفهوم، ساختمان آینده در قالب مجموعه مسابقاتی برگزار گردد، به طوریکه طی یک فراخوان، شرکت کنندگان ضمن آگاهی از فهرست فناوری‌ های ارائه شده و دانش بنیان یا فناوری‌ های شناسایی شده توسط خود، موضع مصداقی مسابقه ساختمان آینده را در زمینه های معماری، سازه، انرژی و تاسیسات و هوشمند سازی طراحی و ارائه نمایند. تدوین و اجرای این برنامه و برنامه های مشابه نیازمند همکاری تمام بازیگران زنجیره ارزش این حوزه می باشد. در همین راستا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان بر اساس وظایف زیراین مسابقه را طراحی و با همکاری سازمان ها ونهادهای مرتبط اجر  می کند.
• توسعه فناوری، تقویت فرآیند تجاری‌ سازی و حمایت از مؤسسات و شرکت های دانش‌ بنیان و شرکت های طراحی مهندسی.
• حمایت از گسترش فعالیت تحقیق و توسعه در کشور و ارتقای توان «مدیریت فناوری» در شرکت های دانش بنیان.
• آینده نگاری و رصد فناوری، توسعه مراکز اطلاع رسانی فناوری و ایجاد و ساماندهی فن‌ بازارهای عمومی و تخصصی.
• حمایت از ایجاد و تقویت زیرساخت های علمی، فناوری و نوآوری.
• کمک به ارتقا نظام مالکیت فکری و نظام استاندارد در حوزه علم، فناوری و نوآوری.
• حمایت از نفوذ فناوری های برتر در صنایع موجود و راهبری اجرای «طرح‌ های کلان فناوری و نوآوری» در محورهای راهبردی و نیازهای اصلی کشور.
• تحریک تقاضا، بازارسازی و تضمین بازار برای تولیدات داخلی و بازاریابی و صادرات کالاها و خدمات دانش‌ بنیان.

بر این اساس، مجموعه مسابقات «ساختمان آینده» بنا بر اهداف زیر پایه گذاری گردید:
• تجمیع ارزش های ایجاد شده توسط تک تک فناوری ها در یک مدلسازی عینی و افزایش درک ذینفعان از ابعاد اثرگذاری فناوری ها.
• کمک به رفع چالش ها، بهبود کیفیت و افزایش طول عمر ساختمان (ایجاد مطلوبیت در ساختمان).
• آگاه سازی و تغییر نگرش بازیگران زنجیره ارزش و ترغیب آن ها به استفاده از فناوری.
• توسعه بازار فناوری های ساختمان.
• یکپارچه سازی مفاهیم و دستورالعمل های موجود.
• ترغیب شرکت های تولید کننده به توسعه محصولات فناورانه.
• بومیسازی فناوریهای نوظهور و آینده¬دار.
• تقویت ارتباط فضای علمی (دانشگاه) و صنعتی (بازار).
• ارتقای کیفیت، پایداری و دوام ساختمان.
• اثرگذاری در ساخت و سازهای فعلی.
• الگوسازی در زمینه ی ساخت و ساز مبتنی بر فناوری و معرفی فناوری های دانش بنیان کشور.

در مورد ۳ شاخص در نظر گرفته شده برای بخش دوم مسابقه موارد ذیل قابل ذکر است:
– سازه:
سازه و معماری دو جزء جدایی ناپذیر در ساخت‌ و ساز هستند که اگر به درستی در خدمت یکدیگر به کار گرفته شوند، می‌ توان به طرح‌ های بدیعی دست پیدا کرد. اهمیت سازه از دو منظر ایمنی ساخت و آسایش کاربران جلوه پیدا می‌ کند؛ این امر سبب شده است که پژوهشگران به بسط و بررسی این دو منظر و آیین نامه‌ ها به تعیین ضوابط آن‌ ها بپردازند. از سوی دیگر، همواره هزینه ی اجرا به عنوان یک معیار اساسی برای کار فرمایان مطرح بوده است که به نوبه ی خود از طرح پیشنهاد شده از سوی مشاوران تأثیر می گیرد. بودجه ی کار فرما سرعت اجرا را نیز تحت تأثیر قرار می‌ دهد و به طور مستقیم و غیر مستقیم سازنده را مجاب می‌ کند که شیوه ی اجرای مشخصی را اتخاذ نماید. کمیته ی داوران بخش سازه در مسابقه ی ساختمان آینده شاخص‌ های متعددی را برای ارزیابی آثار ارسالی در نظر گرفته‌ است که بتوان با دید وسیع و عمیقی طرح‌ های پیشنهادی را مورد بررسی قرار داد. از این رو، آثار دریافت شده بر اساس شاخص‌ هایی چون ایمنی و اصول بنیادین سازه، سازگاری با معماری، سیستم‌ های باربر سازه‌ ای اتخاذ شده، قابلیت اجرای سازه در اقلیم‌ های متفاوت، سازگاری با محیط زیست، مقاومت در برابر آتش، بهره‌ گیری از مصالح و فناوری‌ های نوین هماهنگ با توسعه ی پایدار، وزن بر واحد سطح زیر بنا، هزینه ی ساخت و سرعت اجرا مورد ارزیابی قرار می‌ گیرند که در بخش های مربوطه شرح داده خواهند شد. این شیوه نامه علاوه بر شاخص‌ های امتیازدهی آثار، چهار چوب‌ هایی برای آیین نامه‌ ها، نرم افزارها، نگارش گزارش فنی، نقشه‌ های اجرایی و شکل تحویل آثار مشخص کرده است که از شرکت کنندگان محترم انتظار می‌ رود توجه لازم به آن‌ ها داشته باشند.
– هوشمندسازی
– انرژی و تاسیسات
در این بخش لازم است تا متخصصان حوزه تاسیسات برقی، مکانیکی و متخصصان حوزه انرژی علاوه بر مطالعه طرح منتخب معماری، شناخت کافی از وضعیت موجود طرح و محدودیت های حاکم بر طراحی ساختمان های بسیار کم انرژی و انرژی صفر (ZEB/Near-ZEB/ NetZEB) را داشته و راهکارهای پیشنهادی خود را با رعایت شرایط اقلیمی پروژه ارائه نمایند. همچنین طرح پیشنهادی علاوه برداشتن شرایط لازم  بایستی قابلیت اجرایی در اقلیم مورد نظر با لحاظ نمودن شاخص های بهینه بودن مصرف انرژی و داشتن رویکرد واحد در کاهش مصرف آب، برق، گاز و استفاده از منابع انرژی های تجدید پذیر با فاکتور های اقتصادی طرح پیشنهادی را داشته باشد.

♦ ساختار برنامه ساختمان آینده:
با توجه به اهمیت مدرسه در آموزش و پرورش نسل های آینده، معرفی الگوی مدرسه انرژی صفر، هوشمند، مقاوم به زلزله، معماری خلاق و نوآور و دارای بازچرخانی آب خاکستری، کمک به ایجاد پاردایم شیف در الگوی ساخت و ساز مدرسه، ایجاد همکاری و تعاون بین تمامی افراد، سازمان ها و شرکت ها با توجه به مسئولیت اجتماعی آن ها در راستای کمک به توسعه ساخت و ساز مدرسه و غیره موضوع نخستین دوره مسابقات «ساختمان آینده»، «با کاربری مدرسه» انتخاب شده است.
منظور از «آینده»، آینده ای دور و تخیلی نیست، بلکه آینده ای نزدیک است که ساختمان مدرسه ها با فناوری های روز دنیا ساخته شوند تا هوشمندتر، کاراتر، پایدارتر و اقتصادی تر باشند و نقش خود را در توجه به حفظ مناسب محیط زیست جهانی بهتر ایفا نمایند.
مسابقه در دو بخش برگزار خواهد شد: بخش نخست مسابقه با محوریت معماری و با در نظر گرفتن مفاهیم کلی ۳ شاخص دیگر بین اشخاص حقیقی و حقوقی برگزار شد و ۵ طرح برتر معرفی گردید. 
بخش دوم، که مرحله طراحی آن از شهریورماه آغاز و تا آبان ماه پایان می یابد مسابقه ای است که میان متخصصان سه رشته سازه، هوشمندسازی، انرژی و تاسیسات ساختمان به طور مستقل برگزار می شود. محصول نهایی فرایند مسابقه، مدرسه ای خواهد بود که طرح های معماری، سازه، انرژی و هوشمندسازی آن نتیجه رقابت صدها گروه تخصصی و قضاوت چندین متخصص خبره برای برگزیدن بهترین طرح ها است.
توجه: شاخص های مربوط به ارزیابی هر معیار توسط هیئت داوران برای بخش اول و دوم مسابقه تدوین و در سایت برنامه بارگذاری شده است.
برنامه حاضر، برنامه بخش دوم مسابقه ساختمان آینده «با کاربری مدرسه» می باشد. فایل های مربوط به طرح برتر بخش اول مسابقه به عنوان طرح مبنا و مد نظر برای بخش دوم در سایت مسابقه به نشانی بارگذاری شده است. افراد شرکت کننده می توانند در یک شاخص یا دو شاخص یا هر سه شاخص شرکت نمایند. معیارها، آیین نامه ها، نرم افزارها، مدارک و شکل ارسال آثار و غیره در این شیوه نامه توسط کمیته داوران هر شاخص مشخص شده است.
درمجموع ۶ میلیارد ریال جایزه برای بخش دوم مسابقه در نظر گرفته شده است.

♦ سایت مسابقه:
سایت موضوع مسابقه فرضی است، اما طراحی ها بر اساس زمینی است مربع شکل که محور آن در راستای شمال- جنوب و به ابعاد ۱۰۰x 100 متر در یک بلوک شهری که چهار طرف آن خیابان های دو طرفه ۱۶ متری (دیوار به دیوار پلاک) با پیاده رو به عرض ۲ متر و در منطقه مسکونی با ساختمان های سه طبقه که غرب آن پارک محله ای است قرار دارد. شیب زمین یک درصد در جهت شمال به جنوب است (شمال زمین یک متر از جنوب زمین بالاتر است).
اقلیم سایت فرضی مطابق با شرایط اقلیمی گرم و خشک فلات مرکزی و باد غالب از غرب به شرق است. جزو مناطق با خطر زلزله خیزی بالا بوده و نوع خاک تیپ دو است. هیچ گونه تاسیسات شهری نیز از زیر و روی آن عبور نمی کند. 
برگزار کننده تلاش خواهد کرد با همکاری سازمان های مرتبط زمینه اجرای طرح برگزیده نخست مسابقه در زمینی مشابه شرایط فرض شده مسابقه را فراهم آورد.

♦ برنامه فیزیکی مسابقه:
– موضوع مسابقه «ساختمان آینده با کاربری مدرسه» یک دبستان ترکیبی (دوره سه ساله اول + دوره سه ساله دوم) ۱۲ کلاسه است که با دو کلاس پیش دبستانی، جمعا ۱۴ کلاس دارد.
– برنامه فیزیکی مسابقه در پیوست یک معرفی شده است. از آنجاییکه ضوابط مندرج در نشریه شماره ۶۹۷ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بر اساس سرانه های حداقلی تنظیم شده است، برنامه ریزی فضاهای مدرسه در موارد متعددی بهینه شده و با جدول های نشریه یاد شده دارای تفاوت هایی می باشد.

♦ قوانین و آیین­ نامه اجرایی:
سازه: در روند مدل سازی، تحلیل و طراحی سازه با در نظر گرفتن روش‌ های اجرایی و نوع مصالح مورد استفاده، باید از آیین نامه‌ های مرتبط رسمی کشور ایران استفاده شود. در صورت عدم وجود آیین نامه یا استاندارد مربوطه، لازم است شرکت کنندگان از سایر مستندات معتبر با قرار دادن فایل آن در مدارک ارسالی یا با ذکر چگونگی دسترسی هیئت اجرایی مسابقه به آن سند فنی استفاده نمایند. در این رابطه، موارد زیر به عنوان اصلی‌ ترین منابع طراحی سازه و برآورد هزینه‌ ی ساخت سازه معرفی می‌ شوند:
– مباحث مقررات ملی ساختمان
– آیین نامه ی بتن ایران (آبا)
– استاندارد ۲۸۰۰ ایران
– نشریه‌ های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
– فهرست بهای واحد پایه سال ۱۴۰۳
انرژی و تاسیسات:
– رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان
– انجام شبیه‌ سازی‌های ساختمان طرح و ساختمان مرجع باید با رعایت تمامی ضوابط تعیین‌ شده در ویرایش جدید (۹۹) مبحث ۱۹ (فصل‌ های ۷ و ۸) صورت گیرد. 

♦ نوع مسابقه:
مسابقه «ساختمان آینده (با کاربری مدرسه)» به لحاظ محتوایی «مسابقه طراحی تفصیلی»، به لحاظ نوع و دامنه شرکت کنندگان «آزاد ملی» و از لحاظ مرحله و نحوه داوری «یک مرحله ای» است.

♦ شرکت ­کنندگان مجاز مسابقه:
کلیه شرکت های مهندسی مشاور، پیمانکار، دفترهای فنی و دانش آموختگان مقطع کارشناسی و مقاطع بالاتر به صورت فردی یا گروه مجاز به شرکت در این مسابقه هستند.
– شرکت، شخص برگزارکننده یا مدیر مؤسسه برگزارکننده، مدیر، مشاور مدیر، دستیاران مدیر، داور، مؤسسه یا شرکتی که داور مدیر عامل، عضو هیئت مدیره، سهامدار یا در زمره کارکنان آن باشد و کارکنان آن مؤسسه یا شرکت، و بستگان درجه اول و دوم داور در مسابقه ممنوع است. 

♦ معیارهای اصلی داوری بخش دوم:
سازه:
شرط بررسی و داوری طرح در این مسابقه، رعایت اصول و ملزومات یک طرح سازه‌ ای جامع بر مبنای آیین نامه‌ ها و استانداردهای معتبر است. بدیهی است در صورتی که سازه الزامات آیین نامه‌ ای را از منظر مدل سازی، تحلیل و طراحی اقناع نکند، از فرآیند داوری حذف خواهد شد. برای ارزیابی و داوری آثار ارسالی، امتیازدهی هر طرح بر اساس شاخص‌ های ذکر شده در جدول زیر انجام می‌ گیرد.(در پیوست انتهای خبر قرار گرفته است.)
همان‌ طور که در مقدمه ذکر شد، سازه و معماری باید در خدمت به هم باشند. از شرکت کنندگان انتظار می‌ رود که سازه ی خود را به‌گونه‌ ای طراحی کنند که نه تنها تعارضی با طرح معماری نداشته باشد، بلکه اجرای طرح نهایی را سهولت بخشد.
انتخاب بهینه ی سیستم‌ های باربر ثقلی و جانبی می تواند در تحمل و انتقال بارهای سازه‌ ای نقش به سزایی داشته باشد. هر یک از این سیستم‌ ها، روش محاسباتی و اجرایی خاص خود را دارد که طراح باید با دید مناسب و با دلایل موجه به انتخاب آن بپردازد.
اگر چه مسابقه ی ساختمان آینده با کاربری مدرسه برای شرایط محیطی از پیش تعریف شده برگزار شده است؛ اما رسالت این مسابقه ارائه ی طرح در سطح کلان می باشد. از این رو، طرح پیشنهادی باید از نظر سازه‌ ای تا حد خوبی قابلیت به روز رسانی و اجرا در اقلیم‌ های مختلف ایران را دارا باشد. بر همین اساس، از گروه شرکت کننده انتظار می رود نیم نگاهی به اجرای طرح پیشنهادی در اقلیم های دیگر ایران نیز داشته باشند و الزامات و قابلیت انطباق طرح در سایر اقلیم ها را بررسی کنند و گزارشی در این مورد ارائه نمایند.
استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست می‌ تواند به کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش پایداری ساختمان کمک کند. در صورتی که با ارائه ی مستندات و ادله ی کافی از این مصالح در طرح پیشنهادی استفاده شود، با توجه به جزئیات ارائه شده توسط گروه شرکت کننده امتیاز این بخش کسب خواهد شد.
حفظ ایمنی ساکنان یک ساختمان در برابر آتش بسیار حائز اهمیت است. از این رو، رعایت اصول مقاومت در برابر آتش در مراحل طراحی، ساخت و بهره برداری ساختمان بسیار مهم است تا ایمنی جانی و مالی ساختمان تضمین شود.
ابتکار در استفاده از رویکردهای نوین سازه ای که منجر به مزیت‌ های قابل توجه در ساخت‌ و ساز شود، همواره مورد توجه مهندسان و معماران بوده است. این موضوع در این مسابقه به دو بخش، شامل استفاده از مصالح نوین و استفاده از فناوری‌ های نوین ساخت تقسیم شده است.
برآورد وزن یک سازه به عنوان یک عامل مهم در ارزیابی طرح پیشنهادی در نظر گرفته می شود. این معیار در دو حالت وزن اجزای باربر سازه‌ ای به ازای واحد سطح زیر بنا (۲N/m) و کل بار مرده (اجزای باربر و غیرباربر ساختمانی) به ازای واحد سطح زیر بنا (۲N/m) بررسی می‌ شود. در محاسبه ی وزن اجزای باربر سازه‌ ای لازم است تمام المان‌ های باربر مانند تیر، ستون، دال، و غیره بدون در نظر گرفتن بار زنده و پی لحاظ شوند. اجزای غیر باربر ساختمانی مواردی چون دیوارهای غیر باربر، نازک کاری‌ ها و سقف‌ های کاذب را شامل می‌ شوند. برای ارزیابی این معیار، به اطلاعات کامل درباره ی نوع و مشخصات مصالح به‌ کار رفته نیاز است که باید به همراه جزئیات محاسبات توسط شرکت کنندگان در گزارش فنی آورده شود. به منظور محاسبه ی وزن هر ماده باید به استانداردهای موجود، دفترچه‌ های فهرست کالای ارائه شده توسط تولیدکننده و یا هر مرجع معتبر دیگری ارجاع داده شود (در صورت ارجاع به مراجعی به جز استانداردهای مرسوم، فایل آن در مدارک ارسالی آورده شود).
به منظور ارزیابی اقتصادی طرح پیشنهادی، انجام یک برآورد مالی جامع از محصولات مورد استفاده، مصالح و اجرای طرح الزامی است. مشابه برآورد وزن، برآورد هزینه نیز باید در دو حالت هزینه ی اجرای سازه و پی به ازای واحد سطح زیر بنا (ریال بر مترمربع) و  هزینه ی اجرای کل ساختمان به ازای واحد سطح زیر بنا (ریال بر مترمربع) محاسبه و ارائه شود. برای برآورد ریالی پروژه از فهرست بهای واحد پایه سال ۱۴۰۳ استفاده شود. در صورت استفاده از مواردی که در فهرست بها به آن‌ ها اشاره نشده است، ارائه ی مشخصات کامل محصول یا خدمات شامل شرکت تولید کننده، لیست قیمت، لزوم و هدف استفاده از آن ضروری است. لازم به ذکر است جهت انجام قضاوت یکسان آثار ارسالی، لزومی به محاسبه ی هزینه‌ هایی مانند حمل و نقل نیست.
مدت زمان ساخت پروژه از دیدگاه نوع سازه، روش‌ های ساخت، منابع موجود و عوامل دیگر مورد بررسی قرار گیرد. با ایجاد یک برنامه‌ ریزی دقیق برای طرح پیشنهادی از جمله شروع و پایان هر فاز ساخت و ترتیب انجام فعالیت‌ ها، زمان‌ بندی پروژه برآورد شود. در صورتی که از نرم افزاری جهت ارزیابی مدت زمان ساخت طرح پیشنهادی استفاده شود، لازم است که تمامی جزئیات و فرضیات مورد استفاده توسط شرکت کنندگان در گزارش فنی ارائه گردد.
واضح است که در گزارش فنی باید به طور جامع به موضوعات مطرح شده در این شیوه نامه پرداخته شود و از شرکت کنندگان انتظار می‌ روند علاوه بر جامعیت گزارش، به رعایت نظم نگارش و زیبایی گزارش مذکور توجه داشته باشند.
تأکید می‌ شود که صرف ادعای برخی ایده‌ ها بدون توجیه مناسب امتیازی نخواهد داشت؛ بلکه باید تحلیل و مستندات کافی جهت اثبات و لزوم استفاده از آن بر اساس شرایط سازه در گزارش فنی ارائه شده باشد.

♦ توصیه‌ ها:
شرکت کنندگان محترم لازم است به موارد زیر به عنوان نکات پایانی توجه داشته باشند:
– مسئولیت هر گونه نقص در مدارک تحویلی و یا کوتاهی از جانب شرکت کنندگان بر عهده ی تیم شرکت کننده خواهد بود و طرح از فرآیند داوری حذف خواهد شد.
– در صورت استفاده از هر نرم افزار در مراحل طراحی و یا محاسبات، نام کامل و مشخصات نسخه ی نرم افزار، داده‌ های ورودی و فرضیات، جزئیات روند کار و همچنین نتایج به دست آمده در گزارش فنی به تفصیل بیان شود. شفافیت در ارائه ی مدارک و مستندات توسط شرکت کنندگان، موجب سهولت و رعایت عدالت هر چه بیشتر در روند داوری طرح‌ های ارسالی خواهد بود.
– در صورتی که مشخصات و جزئیات هر بخش از طرح در گزارش فنی شرکت کنندگان ارائه نشود، کسر امتیاز برای طرح منظور می‌ شود و امکان ارائه ی مجدد و اعتراض در این مورد، از شرکت کنندگان سلب خواهد شد.
(سایر معیارها در جداولی در پیوست انتهای خبر قرار دارد.)

♦ انرژی و تاسیسات:
شرایط لازم برای ورود به لیست منتخبین طرح های برتر حوزه انرژی عبارتند از:
۱- طرح پیشنهادی در حوزه انرژی باید مطبق با ضوابط و شرایط حاکم در اقلیم ساخت پروژه باشد.
۲- تامین رفاه و آسایش کاربران (دانش آموزان و کاربران ساختمان) بر اساس استاندارد های حاکم بر استفاده  
۳- استفاده از نرم افزارهای حوزه بهینه سازی انرژی ساختمان و ارسال فایل طراحی
شرایط کسب  امتیاز لازم:
۴- نرم افزارهای مورد قبول برای طراحی  عبارتند از:
Design Builder- Energy Pluse–PV Syst- Tsol-PVsol …
۵- ارائه پیشنهادات در حوزه بازچرخانی آب مصرفی
۶- احراز شرایط کسب امتیاز برای ساختمان ها ویژه بر اساس استاندارد های ساختمان های پایدار بر اساس الگوی سرو باشد
۷- در صورت ساده‌سازی هندسه و شکل فضاها و عناصر، تعداد طبقات مدل‌ سازی‌ شده، یا در صورت تجمیع بعضی از آن ها، دلایل توجیهی ارائه شود. بدیهی است ساده‌ ترین مدل‌ ها بیشترین امتیاز را کسب خواهند کرد.
۸- برای انجام شبیه‌ سازی‌ ها و محاسبات از نرم‌افزارهای OpenStudio یا DesignBuilder استفاده شود و علاوه بر فایل‌ های ایجاد شده در برنامه مورد استفاده فایل‌ های idf (Energy Plus) نیز ارائه گردد. 
۹- دفترچه محاسبات باید حاوی توضیحات توصیفی در خصوص تمامی تصمیمات اتخاذشده برای تولید مدل باشد.
۱۰- میزان مصرف انرژی سالانه بر متر مربع زیربنا (کلی و تفکیکی گرمایش/ سرمایش برای فضاهای مختلف) (kWh/m2)
۱۱- درصد انرژی تأمین‌ شده با سیستم‌ های تجدیدپذیر، بازیافت انرژی و ذخیره‌ سازی انرژی (تفکیکی)
۱۲- هزینه مضاعف در مقایسه با ساختمان مرجع
۱۳- دوره بازگشت سرمایه (هزینه مضاعف) در مقایسه با ساختمان مرجع
۱۴- طرح پیشنهادی علاوه بر داشتن قابلیت اجرایی ، فاکتور های اقتصادی طرح نیز دیده شود.

♦ ثبت نام:
ثبت نام و ارسال آثار در مسابقه از طریق سایت مسابقه انجام می پذیرد. شرکت کنندگان با مراجعه به لینک ثبت نام در وبسایت رسمی مسابقه به آدرس تارنمای futurebuilding.ir، فرم ثبت نام را تکمیل و بارگذاری می کنند. 

♦ مالکیت مادی و معنوی آثار:
– حقوق معنوی و مادی آثار متعلق به شرکت کنندگان است.
– برگزار کننده مجاز به برگزاری نمایشگاه و چاپ و انتشار حقیقی و مجازی آثار با ذکر نام صاحبان اثر می باشد.
– موضوع مسابقه در زمینی فرضی است اما در صورتیکه برگزار کننده یا فرد معرفی شده از طرف برگزار کننده بخواهد اثر رتبه نخست را در زمینی مشابه با زمین فرض شده در مسابقه اجرا نماید، دو طرف متعهد هستند که قراردادی با شرح خدمات تیپ سازمان برنامه و با حق الزحمه ای برابر با حق الزحمه مصوب سازمان برنامه منعقد نمایند. جز در حالتی که صاحب اثر بخواهد در نقش خیر مدرسه ساز در ساخت مدرسه مشارکت مادی نماید و حق الزحمه کمتری دریافت نماید.
– این بند شامل سایر آثار نیز می باشد و برگزار کننده بدون توافق با صاحب اثر مجاز به استفاده و اجرای طرح های ارائه شده نمی باشد.
– از آنجاییکه آثار ارائه شده نتیجه تلاش و خلاقیت معماران ایرانی بوده و سرمایه معنوی محسوب می‌ شوند، همه صاحبان آثار مجازند که طرح های خود را برای اجرا در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی بگذارند و از بابت آن حق الزحمه طراحی دریافت نمایند.  

♦ اسناد فنی تحویل طرح:
سازه:

گزارش فنی:
گزارش فنی باید شامل معرفی دقیق طرح سازه‌ای، محاسبات فنی و بررسی شاخص‌های مطرح شده در این شیوه نامه باشد. در این گزارش باید به طور مشخص به مواردی تحت عنوان فصل‌ های زیر اشاره شود:
مقدمه: در مقدمه ی گزارش باید به کلیت طرح سازه‌ ای مانند مشخصات مصالح، سیستم‌ های باربر سازه‌ ای، آکس بندی و تیرچه ریزی، درز انقطاع و آیین نامه‌ های بارگذاری و طراحی اشاره شود. همچنین، در این قسمت لازم است به بررسی نو آوری های خاص نیز پرداخته شود. 
بارگذاری ثقلی: تمام موارد مربوط به بارگذاری ثقلی سازه اعم از بارهای مرده، زنده، برف یا باران باید در این قسمت شرح داده شوند. برای بارهای مرده ارائه ی جزئیات اجرایی الزامی است.
بارگذاری جانبی: در این قسمت لازم است از لحاظ فنی درباره ی عملکرد بار لرزه‌ای و سیستم باربر جانبیِ پیشنهادی توضیح داده شود. علاوه بر این، محاسبه ی ضریب زلزله ی افقی و قائم (در صورت نیاز) نیز باید ارائه گردد.
مدل سازی، تحلیل و طراحی نرم افزاری سازه و کنترل آن: در این قسمت ارائه ی تصاویری از مدل و نتایج طراحی نرم افزاری به همراه توضیحات ضروری است. همچنین، بنا به شرایط سازه و آیین نامه‌ های در نظر گرفته شده، کنترل‌ های مختلفی مانند جا به جایی نسبی طبقات (دریفت)، نظم پیچشی و غیره نیز ارائه شود.
مدل سازی، تحلیل و طراحی نرم افزاری پی و کنترل آن: مشابه قسمت قبلی (سازه) باید عمل شود.
طراحی دیگر قسمت‌ های سازه‌ای و ژئو تکنیکی: طراحی اجزای سازه‌ای و ژئو تکنیکی که در فصل‌ های پیشین به آن‌ ها اشاره نشده باشد (مانند اتصالات)، لازم است در این فصل تشریح شود.
روش اجرای ساخت و زمان بندی آن: در ارزیابی مدت زمان اجرا، باید کلیه ی محاسباتِ متناسب با آن و روش های اجرای اتخاذ شده آورده شود.
برآورد وزن و هزینه ی اجرا: بر اساس توضیحات ارائه شده در بخش شاخص‌ های امتیازدهی که در ادامه آمده است، در این فصل باید به برآورد وزن و هزینه ی اجرای پروژه به طور دقیق و با ذکر جزئیات پرداخته شود. علاوه بر این، محاسبات مرتبط به برآورد هزینه مانند حجم عملیات‌ های خاک برداری نیز بایستی توسط گروه شرکت کننده ارائه شود.
پیوست (در صورت نیاز و صلاح دید گروه شرکت کننده)
هر گونه محاسبات انجام شده در روند تحلیل و طراحی سازه (مانند طراحی سقف، طراحی اتصال، محاسبات پایداری گود و غیره) باید در گزارش فنی ارائه شود. اگر در انجام برخی از محاسبات از نرم افزارها و برنامه هایی مانند اکسل استفاده شده باشد، لازم است فایل‌ های مربوط به آن نرم افزار نیز ارسال شود. همچنین، در صورتی که از مصالح یا سیستم‌ های نوین سازه‌ ای استفاده شود، باید شرح کاملی از نحوه ی محاسبات و طراحی ارائه شود. در تکمیل توضیحات داده شده، توجه به موارد زیر ضروری است:
– هر گونه فرض لحاظ شده در مدل سازی تا طراحی اجزای سازه و پی، باید در بخش مربوط به خود در گزارش ذکر شود.
– در صورتی که نتایج آورده شده در گزارش بر اساس نرم افزار خاصی باشد، باید به فایل مذکور در مدارک ارسالی ارجاع داده شود.
– این گزارش فنی باید دارای جلد، فهرست و منابع باشد.
– گروه شرکت کننده مختار است در صورت صلاح دید فصل یا فصل‌ هایی به موارد ذکر شده اضافه کند.
نرم افزارهای طراحی:
شرکت کنندگان برای مدل سازی، تحلیل و طراحی سازه و پی باید از نرم افزارهای متداول در ایران استفاده کنند. از این رو، الزاماً نرم افزار ETABS 2019 و بالاتر برای طراحی سازه و نرم افزار SAFE 2016 و بالاتر برای طراحی پی در نظر گرفته شده‌اند. ضمناً به موارد زیر نیز توجه شود:
در صورتی که شرکت کنندگان در هر مرحله از مدل سازی یا طراحی از نرم افزارهای خاصی (به جز نرم افزارهای نام برده شده در این شیوه نامه) استفاده کنند، در کنار سایر مدارک تحویلی، ارائه ی فایل نصب نرم افزار (به‌صورت فایل یا لینک دانلود) علاوه بر فایل نهایی آن مدل یا طرح الزامی است.
در صورتی که از نرم افزار خاصی جهت ارزیابی مدت زمان ساخت طرح پیشنهادی استفاده شده باشد، لازم است که تمامی جزئیات و فرضیات مورد استفاده توسط شرکت کنندگان در گزارش فنی ارائه شود.
نقشه‌ های اجرایی:
نقشه‌ های اجرایی پی و سازه باید در سایز A3 یا A2 (ترجیحاً A3) تنظیم شده باشند و همگی دارای کادر یکسان، عنوان، فهرست و شماره¬ی نقشه باشند. کامل بودن نقشه‌های اجرایی باید به گونه ای باشد که مجری بتواند بر اساس آن، سازه و پی را به درستی و کامل اجرا کند.

شرکت کنندگان می توانند تا پایان مهلت تحویل آثار، نسخه دیجیتال  آثار خود را از طریق وبسایت رسمی مسابقه به آدرس تارنمای futurebuilding.ir بارگذاری کنند. سایر مسیرهای ارسالی مدارک از طریق سایت یا کانال تلگرام مسابقه اطلاع رسانی خواهد شد.

♦ هیات داوران بخش دوم مسابقه:
انرژی و تاسیسات:
– بهروز کاری
– عادل محقق
– ریما فیاض
سازه:
– داود مستوفی نژاد
– محمدرضا بنان
– علیرضا سلجوقیان
– محمد علی رستم پور
– بهناز عارفیان
هوشمندسازی:
– مجید رسولی دیسفانی
– سیدرضا زین العابدین
– محمد بهمنش
معماری:
– مهرداد ایروانیان
– محمد چگنی
– رهام مقصودل
– شهاب میرزائیان
– نغمه همتیان

مدیر مسابقه: محمد یوسفی

♦ جوایز مسابقه:
جایزه بخش دوم مسابقه:
۶میلیارد ریال است که برای هر شاخص ۲ میلیارد ریال اختصاص داده شده است.
– رتبه نخست هر شاخص: ۱ میلیارد ریال
– رتبه دوم: ۷۰۰ میلیون ریال
– رتبه سوم: ۳۰۰ میلیون ریال
– بین سه تا هفت تقدیر نامه به تشخیص هیات داوران.

توجه: ۳ برنده نخست هر شاخص متعهد و موظف هستند بعد از اعلام نتایج مدارک درخواستی (نقشه ها، فایل ها و…) از طرف برگزار کننده و هیئت داوران را ارسال نمایند. همچنین در صورت نیاز برای توضیح طرح برای شرکت کنندگان مسابقه در جلساتی که از پیش به اطلاع آن ها میرسد، شرکت کنند.
توجه: مبالغ یاد شده خالص پرداختی است و هیچ نوع کسوراتی از آن کسر نمی شود.
توجه: هیات داوران نمی تواند دو یا چند طرح را به صورت مشترک حائز رتبه نماید.

♦ زمانبندی بخش دوم مسابقه:
اعلام و آغاز مسابقه: ۱ شهریور ماه ۱۴۰۳
مهلت ثبت نام مسابقه: ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۳
مهلت تحویل آثار مسابقه: ساعت ۱۷:۰۰ روز جمعه ۳۰ مهرماه  ۱۴۰۳
داوری آثار راه یافته به مرحله داوری: تا سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 
اعلام نتیجه مسابقه بخش دوم: تا یک شنبه  ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۳
اهدای جوایز مسابقه بخش دوم: تا جمعه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۳

شرکت کنندگان می توانند پس از ثبت نام، پرسشهای خود را از طریق ایمیل [email protected] ز مدیر مسابقه بپرسند و مدیر مسابقه موظف است طی حداکثر سه روز کاری پاسخ پرسش ها را ارسال نماید. همچنین هر پانزده روز یکبار مجموعه پرسش و پاسخ ها به ایمیل  شرکت کنندگان ارسال می شود.

• دریافت PDF شیوه نامه بخش دوم مسابقه
• فایل های مربوط به طرح برتر
• فرم ثبت نام 
• فرم تحویل آثار شرکت کنندگان 

♦ دبیرخانه مسابقه:
نشانی:
 تهران، خیابان ستارخان، خیابان زنجان شمالی، نبش کوی سیادت، پلاک ۶۵
تلفن دبیرخانه: ۰۲۱۶۳۱۰۳۱۱۱
تلفن مدیر مسابقه: ۰۲۱۶۳۱۰۲۴۱۵
ایمیل دبیرخانه: [email protected]
سایت مسابقه: futurebuilding.ir

لینک مرتبط: فراخوان اولین دوره مسابقه «ساختمان آینده با کاربری مدرسه»

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
share Memarnews content

source

توسط chidanet.ir