داستان بانک ها با تسهیلات نهضت ملی مسکن که مدت هاست مشخص شده اما هیچکس تصور نمی کرد که از میان ۲ میلیون متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن در سه سال اخیر، فقط ۶۰۰ هزار نفر موفق به دریافت وام شوند. این بدان معناست که بانک ها، کمتر از ۳۰ درصد تعهدات خود را اجرایی کرده اند.

به گزارش پرشین سازه ، حالا که نرخ مسکن در تهران به متری ۸۹ میلیون تومان رسیده، اساساً تسهیلات مسکن بانک ها چندان کارساز نیست و اثرگذاری خاصی ندارد. جالب اینجاست که همین وام بی اثر نیز به زحمت پرداخت می شود و تا به امروز، بانک های کشور در برابر قانون جهش تولید مسکن و وظیفه خود در قبال این قانون ایستاده اند.

حتی وام ودیعه مسکن نیز که از سال ۹۹ تصویب شد و برای حمایت از مستاجران در نظر گرفته شده بود، به سختی پرداخت می شود. گزارش های موجود نشان می دهد که یک خانوار مستاجر برای دریافت ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن باید سال ها پشت صف بانک ها بماند.

یکی از متقاضیان این وام می گوید که از ابتدای سال برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده است اما حالا که هفت ماه از آن موقع می گذرد، هنوز هم خبری از دریافت تسهیلات نیست. ایشان می گوید که اجاره بهای او ۳۰ درصد بیشتر شده اما هنوز هم تسهیلات مربوطه پرداخت نشده است.

با توجه به این شرایط، طبیعی است که خیلی از متقاضیان وام ودیعه مسکن، زحمت پیگیری این وام را نکشند و در نهایت، تمام وعده هایی که دولت برای بهبود اوضاع مستاجران داده بود، بی نتیجه باقی خواهند ماند.

این مستاجر متقاضی وام ودیعه مسکن می گوید که به شعبات مختلف بانک ها سر زده اما هر یک از این شعب، به نحوی در پروسه دریافت وام ودیعه مسکن سنگ اندازی می کنند یا اعلام می نمایند که اعتبار آنها تمام شده است.

وی تاکید کرد که در شرایط کنونی، تنها راه دریافت وام از بانک ها، آشنا داشتن است. بدون پارتی بازی هیچکس نمی تواند تسهیلاتی از بانک ها دریافت کند. آمارهای موجود نیز صحبت های این متقاضی را تایید می نماید.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، فقط یک پنجم متقاضیانی که در صف دریافت وام ودیعه مسکن هستند، موفق به دریافت آن شده اند. از میان ۲ میلیون متقاضی مسکن، آمار ۶۰۰ هزار نفری درآمده که موفق به دریافت وام ودیعه شده اند.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تا به امروز ۲ میلیون نفر در سامانه مزبور ثبت نام کرده اند تا تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کنند. از این میان، ۱ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۰۳ نفر واجد شرایط دریافت وام اعلام شده اند و از این میان نیز، ۱ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۷۳۲ نفر به بانک ها معرفی شده اند تا پروسه دریافت وام ودیعه مسکن آنها آغاز شود اما به نظر می آید که تا به امروز، این روند چندان موفقیت آمیز نبوده و بانک ها به زحمت وام مزبور را پرداخت می کنند.

سرپرست دفتر طرح ریزی و پایش طرح های مسکن اعلام کرد که از میان تمام کسانی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک ها معرفی شده اند، فقط ۶۰۶ هزار و ۱۲۸ متقاضی موفق به دریافت وام شده اند. به طور کلی، تمام مبلغی که بانک ها به این طرح پرداخت کرده اند، ۵۵ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان بوده است که در قیاس با دیگر وام های پرداختی، رقم ناچیزی محسوب می شود.

در این میان، نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران اعلام کرد که افزایش نرخ وام ودیعه مسکن باعث شد که خیلی از موجران، مبلغ اجاره خود را بالاتر ببرند. داود بیگی نژاد می گوید که بخش عمده ای از اثرات این وام، روانی بوده و اساساً تسهیلاتی پرداخت نشده که بخواهد روی قیمت املاک استیجاری اثر بگذارد.

به این ترتیب، مستاجران فقط بار روانی این ماجرا را به دوش کشیدند، بدون اینکه اساساً وامی دریافت کرده باشند. به همین دلیل است که بارها توصیه شده به جای تنظیم وامی که پرداخت هم نمی شود، فکری اساسی‌تر به حال وضعیت کنونی اجاره مسکن داشت.

البته در حال حاضر، تغییر رئیس جمهور و روی کار آمدن دولت چهاردهم، امیدواری ها را بیشتر کرده و انتظار می رود که بانک ها با وزیر راه و شهرسازی جدید همکاری بیشتری داشته باشند و تسهیلات ودیعه مسکن را سر موقع پرداخت کنند.

در حال حاضر، چشم امید بخش زیادی از مستاجران به همین وام است. واقعیت اینجاست که پس انداز سالانه هیچ خانواده ای به اندازه ای نیست که بتوانند از عهده تمدید قراردادهای اجاره مسکن برآیند. به همین دلیل، دولت و بانک ها باید پا پیش گذاشته و حمایت های لازم را از متقاضیان وام ودیعه مسکن داشته باشند.

source

توسط chidanet.ir