گرچه گفته می شود که بسیاری از واحدهای نهضت ملی مسکن در حال ساخت هستند اما جزئیات بیشتری از وضعیت این پروژه ها در دسترس نیست. در روزهای اخیر، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اعلام کرد که بنیاد مسکن موفق شده که ۲۱۵ هزار واحد مسکونی از این طرح را در شهرهای مختلف کشور وارد فاز عملیاتی کند و ساخت آن ها را آغاز نماید.

به گزارش پرشین سازه ، حمیدرضا سهرابی در روزهای گذشته از پروژه نهضت ملی مسکن کوی پرواز همدان بازدید به عمل آورد و در حاشیه این بازدید به ذکر اقدامات مختلفی که از سوی بنیاد مسکن برای پیشبرد طرح های نهضت ملی مسکن انجام شده، پرداخت.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، پروژه های نهضت ملی مسکن که مسئولیت تکمیل آن ها بر عهده بنیاد مسکن بوده با سرعت خوبی در حال پیشرفت هستند و روند ساخت و ساز آنها آغاز شده است.

سهرابی در بخش دیگری از صحبت های خود به روند واگذاری تسهیلات مسکن به پروژه های طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که گرچه در گذشته مشکلاتی در این حوزه وجود داشت اما به نظر می آید که به تازگی، امیدهایی در خصوص افزایش پرداخت تسهیلات ایجاد شده و حتی پرداخت هایی نیز صورت گرفته است.

ایشان اعلام کرد که تا به امروز، ۱۲ هزار واحد مسکونی تکمیل شده و در اختیار متقاضیان نیز قرار گرفته است. گرچه این تعداد واحد مسکونی بسیار ناچیز است اما می تواند فتح بابی بر افزایش واحدهای تکمیل شده باشد.

وی در ادامه به بازدید از بخش های مختلف پروژه مسکونی کوی پرواز همدان پرداخت. بر اساس گفته های معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، این پروژه با ۱۰ هزار واحد مسکونی یکی از بزرگترین پروژه های نهضت ملی مسکن در سراسر کشور است.

در حال حاضر گفته می شود که بسیاری از پروژه های نهضت ملی مسکن به نقاط جالب توجهی رسیده اند و روند پیشرفت آن ها افزایش پیدا کرده است. البته فاصله قابل توجهی میان وعده های داده شده در ابتدای طرح و سرعت پیشرفت کنونی وجود دارد اما می توان انتظار داشت که وضعیت بهبود پیدا کند و ساخت پروژه ها با اختصاص تسهیلات، سرعت بیشتری پیدا کند.

سهرابی در ادامه صحبت های خود به جنبه های مختلف پروژه کوی پرواز همدان پرداخت و خاطرنشان ساخت که طراحی این پروژه بسیار خوب بوده و معماری مطلوبی دارد. همچنین در قیاس با دیگر پروژه های مسکونی، پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.

مانند بسیاری دیگر از پروژه های مسکن سازی، پروژه کوی پرواز همدان نیز با معضل بزرگ تسهیلات رو به رو بود. بسیاری از بانک های عامل همکاری خوبی با این پروژه نداشتند و تسهیلات لازم پرداخت نمی شد اما قرار است که به زودی این مشکل نیز برطرف شود و بانک های عامل نیز پرداخت تسهیلات را آغاز کرده اند.

حمیدرضا سهرابی در ادامه ابراز امیدواری کرد که پروژه های مذکور در سال آینده تکمیل شده و فازهای مختلف آن افتتاح شود و به دست متقاضیان برسد.

ایشان به پروژه های متنوع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که از ابتدای امسال، این بنیاد در راستای تحقق طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۱۵ هزار واحد را در بخش شهری وارد فاز عملیاتی کرده است.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، پیشرفت این پروژه ها متنوع است و هر یک از واحدها، در مراحل مختلفی از ساخت قرار گرفته اند. در کنار اقداماتی که بنیاد مسکن برای پیشبرد طرح های نهضت ملی انجام می دهد، باید به سازمان هایی مثل بهزیستی، کمیته امداد و دیگر نهادها نیز اشاره کرد که با همکاری خود در تلاش هستند تا واحدهای مسکونی بیشتری برای اقشار کم درآمد جامعه ساخته شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان یکی از اصلی ترین متولیان ساخت مسکن ملی در استان است. گفته می شود تا که به امروز نزدیک به ۱۳ هزار واحد مسکونی را پیش برده و آنها را وارد فاز اجرایی کرده است. علاوه بر این، ۱۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی نیز توسط این نهاد مقاوم سازی و نوسازی شده اند.

در حال حاضر، مشکل بزرگ نهضت ملی مسکن تامین مالی است. متاسفانه بانک ها در این مدت همکاری خوبی با طرح مزبور نداشته اند و دلیل اصلی تاخیر ۳ ساله در اجرای آن نیز، همین موضوع بوده است. از آن جایی که بیشتر متقاضیان این طرح، اقشار کم درآمد جامعه بوده اند، نمی توان روی آورده های مالی آن ها نیز حساب ویژه ای باز کرد. در نتیجه، طبیعتاً این طرح با کاستی های فراوانی رو به رو بوده که اجرای آن را به تعویق انداخته است.

source

توسط chidanet.ir