دولت سیزدهم که برنامه داشت تا پایان کار خود ۴ میلیون واحد مسکونی تولید کند، ناچار شد که زودتر از موعد، دولت را تحویل دهد. گزارش ها نشان می دهد که این دولت توانسته ۲.۶ میلیون واحد مسکونی را وارد مراحل ساخت کند و برای آن ها، زمین تهیه نماید. حتی صحبت از افتتاح ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در طی طرح نهضت ملی مسکن می شود.

به گزارش پرشین سازه ، تا به امروز وقت زیادی برای آماده سازی اراضی و تامین زیرساخت های پروژه صرف شده و دولت چهاردهم عقیده دارد که باید آماده سازی را به پایان رساند و وارد فازهای اجرایی شد.

وزیر راه و شهرسازی این دولت اعلام کرد که در سال های گذشته، تعهدی از سوی دولت به مردم داده شده و نزدیک به ۷۸۰ هزار نفر نیز، پول واریز کرده اند. بنابراین این مسئله، دولت را موظف می کند که روند ساخت و ساز را ادامه دهد.

وی تاکید کرد که پیشروی در این طرح به بودجه ای که برای آن اختصاص پیدا می کند، بستگی خواهد داشت.

از همان سال نخست اجرای طرح نهضت ملی مسکن، کارشناسان و فعالان بازار از کمبود بودجه صحبت کردند و خاطرنشان ساختند که برای تکمیل این طرح، نمی توان روی آورده مردم یا تسهیلات بانکی حساب باز کرد. حالا که سه سال از آغاز این طرح گذشته، هنوز هم این دو مشکل حل نشده اند و مسئولین امر نیز نتوانسته اند راهکاری همه جانبه برای این معضل بزرگ پیدا کنند.

یکی از سوالاتی که از وزیر راه و شهرسازی جدید پرسیده می شود، این است که چرا تحویل مسکن به متقاضیان انجام نمی شود؟ فرزانه صادق مالواجرد می گوید که در طی شش ماه گذشته، تسهیلاتی که باید به این متقاضیان اختصاص می یافت، پرداخت نشده و به همین دلیل روند تکمیل واحدها پیش نرفته است. این وضعیت از بهمن ماه سال ۱۴۰۲، گریبان بسیاری از متقاضیان مسکن ملی را گرفته است.

واقعیت اینجاست که رکود ساخت و ساز فقط در طرح نهضت ملی مسکن دیده نمی شود، بلکه تمام جنبه های بازار مسکن را در بر گرفته! کافیست نگاهی به آمارهای رسمی بندازیم تا ببینیم میزان معاملات مسکن بازار تا چه حد کمتر شده است.

این رکود توسط تمام اشخاص دخیل در بازار تایید شده و گزارش های میدانی نیز آن را تایید می کند. بر اساس آخرین آماری که بانک مرکزی در مرداد ۱۴۰۳ و در خصوص بازار مسکن ارائه کرده، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۸۸.۵ میلیون تومان رسیده است که نشان از رشد سالانه ۱۶.۸ درصدی می دهد. این آمار حتی رشد ۱.۲ درصدی قیمت ها را نسبت به تیرماه نیز نشان می دهد. نکته جالب توجه اینجاست که تورم عمومی در طی یک سال گذشته ۳۵ درصد اعلام شده که در قیاس با تورم مسکن، خیلی بیشتر است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در طی سالی که گذشت، بازار ملک برای سرمایه گذاران، جذابیت زیادی نداشته است.

برای اینکه وضعیت وخیم بازار مسکن را درک کنیم، باید به آمارهای ارائه شده توسط فعالان بازار نیز توجه داشته باشیم. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که در طی یک سال گذشته، نرخ اجاره بها حدود ۱۵ الی ۳۰ درصد بیشتر شده است. بازار اجاره به دلیل اینکه نیاز مصرفی مردم می باشد، هیچوقت از رونق نخواهد افتاد.

برعکس بازار اجاره، خبری از خرید و فروش در بازار ملک و مسکن نیست و بازار در رکود عجیبی به سر می برد. از سوی دیگر، گرانی مسکن باعث شده که دست خیلی از اقشار جامعه از خرید مسکن کوتاه شود. برخی از مشاوران املاک می گویند که بیش از شش سال است که دسترسی اقشار ضعیف به مسکن قطع شده و خانوارهای کم درآمد، دیگر قادر به خرید مسکن نیستند.

در این میان، سازندگان راهکارهای مختلفی جلوی پای دولت گذاشته اند تا مشکل مسکن را حل کند. مثلاً اعلام کرده اند که با منابع خود، برای متقاضیان واقعی مسکن و اقشار فرودست جامعه خانه خواهند ساخت. به شرط اینکه دولت زمین رایگان یا ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهد و قراردادهایی که با آنها می بندد را تعدیل نماید.

بر اساس مدل پیشنهادی سازندگان، نیمی از واحدهای ساخته شده با این منابع به متقاضیان تعلق خواهد گرفت و نیمی دیگر به سازندگان می رسد. البته سازندگان در نهایت می توانند سهم خود را نیز به متقاضیان مسکن بفروشند.

از دیگر راهکارهایی که به دولت پیشنهاد شده، اختصاص زمین به گروه های دو یا چهار نفره است که به اتفاق هم، خانه بسازند. دولت سیزدهم تا جای خوبی این طرح را دنبال کرد و تلاش نمود که واگذاری زمین را افزایش دهد. پیگیری چنین اقداماتی است که در نهایت می تواند به تکمیل طرح نهضت ملی مسکن و خانه دار شدن مردم کمک کند.

تمام فعالیت های صورت گرفته در طی سه سال اخیر در راستای آماده سازی و بررسی پیشنهادات بوده و حالا نوبت به عمل رسیده است!

source

توسط chidanet.ir