مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان اعلام کرد که دستورالعمل اجرایی ماده ۴ تصویب‌نامه مربوط به صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها به اجرا در آمده است. طبق این دستورالعمل، درج رده انرژی در گواهی پایان کار ساختمان‌ها اجباری خواهد بود.

مانی‌فر اظهار داشت: بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۰ هیئت وزیران، از این پس، صدور گواهی پایان کار برای ساختمان‌های جدید مشروط به رعایت الزامات انرژی مشخص شده در مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان خواهد بود. این دستورالعمل با امضای وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۲۸ مهر به وزارت کشور ابلاغ شده و از ابتدای سال ۱۴۰۱، شهرداری‌ها و وزارت کشور موظف شده‌اند رده انرژی هر ساختمان را در گواهی پایان کار قید کرده و پلاک گواهی انطباق انرژی را در ورودی ساختمان نصب کنند.

وی در ادامه توضیح داد که این دستورالعمل در هشت ماده تدوین شده است. تمامی طراحان موظفند هنگام طراحی ساختمان، به الزامات مربوط به انرژی توجه کنند. سازندگان نیز ملزم به رعایت دقیق آن بوده و نظارت بر این فرآیند توسط ناظران با استفاده از چک‌لیست‌های تعیین‌شده انجام می‌شود. همچنین، سازمان نظام مهندسی در قبال آماده‌سازی پلاک مربوط به رده انرژی و تحویل آن به مالکین، جهت نصب در ورودی ساختمان‌ها مسئولیت دارد. صدور گواهی پایان کار توسط شهرداری‌ها نیز می‌بایست مشروط به نصب این پلاک شود.

در نهایت، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان یادآور شد که این دستورالعمل پس از یک ویرایش نهایی تهیه و ابلاغ شده است. نسخه اولیه این دستورالعمل در سال ۱۴۰۱ تدوین شده اما به دلیل مشکلات مرتبط با سامانه پایش انرژی به تعویق افتاده بود.

source

توسط chidanet.ir