مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی با هدف ساخت ۳۶۴ هزار واحد مسکونی در چهار سال آغاز شد و تاکنون ۱۹۳ هزار واحد در مراحل مختلف اجرا قرار دارند که ۲۳ هزار واحد تحویل شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گردهمایی جایگاه انبوه سازان در طرح جامع تولید مسکن و مدیریت پروژه با اشاره به اینکه مسکن یکی از مهمترین دغدغه های خانوارهای ایرانی است، گفت: این مسئله تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد و اشتغال کشور دارد.

به گفته وی، مسکن می تواند به عنوان یک پیشران اقتصادی، نه تنها نیازهای اساسی خانوارها را برآورده کند، بلکه نقش مهمی در صنایع وابسته و زنجیره تأمین ایفا کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن که توسط دولت سیزدهم کلید خورد، تولید چهار میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال هدفگذاری شده و در استان خراسان رضوی، تولید ۳۶۴ هزار واحد مسکونی طی این مدت برنامه ریزی شده است.

داعی افزود: این واحدها در چهار بخش تقسیم می شوند: ۱۶۸ هزار واحد در بخش حمایتی (که دولت باید زمین و تسهیلات بانکی تأمین کند)، ۵۶ هزار واحد در بخش بازآفرینی شهری (بافت های فرسوده)، ۷۵ هزار واحد در بخش خودمالک و ۶۴ هزار واحد در بخش مسکن روستایی.

وی با اشاره به بخش حمایتی طرح گفت: اولین گام، ثبت نام متقاضیان بود در این راستا، در خراسان رضوی حدود ۵۴۰ هزار ثبت نام اولیه انجام شد که از این تعداد، حدود ۱۴۰ هزار نفر تأیید نهایی شدند و گام دوم تأمین زمین برای این واحدها بود در این زمینه، حدود ۴,۷۷۵ هکتار زمین، معادل ۱۲۸ هزار واحد مسکونی، برای اجرای پروژه ها تأمین شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی تصریح کرد: قراردادهای آماده سازی زمین با دستگاه های اجرایی مربوطه منعقد شد.

داعی تصریح کرد: در حوزه واگذاری زمین به متقاضیان در مناطق شهری و روستایی و ساخت واحدها به صورت متمرکز توسط انبوه سازان، در مجموع ۱۱۸ هزار واحد در مراحل مختلف از طراحی تا تحویل قرار دارند.

بازآفرینی شهری و بافت های فرسوده

وی اضافه کرد: در بخش بازآفرینی شهری، هدف تولید ۵۶ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده بود.

داعی توضیح داد که دو اقدام اساسی در این حوزه انجام شده است. اولین اقدام، تعیین محدوده محلات هدف در ۹۶ محله در ۴۴ شهر استان بود که در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد شهرهای استان خراسان رضوی محدوده های هدف بازآفرینی آن تعیین شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: اقدام دوم، تعیین بسته های تشویقی برای این محلات بود. خراسان رضوی با تنظیم بسته های تشویقی بومی برای ۹۲ شهر، رتبه اول را در کشور به دست آورده است. نتیجه این اقدامات این بود که برای ۲۸ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده استان پروانه ساختمانی صادر شده است.

معرفی ۳۸ هزار واحد روستایی به بانک ها

داعی بیان کرد: در بخش خود مالک، از ۷۵ هزار واحد مسکونی هدفگذاری شده، حدود ۷,۵۰۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده اند. در حوزه مسکن روستایی نیز از ۶۴ هزار واحد هدفگذاری شده، ۳۸ هزار واحد معرفی به بانک ها شده اند و در مراحل مختلف اجرا و پرداخت تسهیلات قرار دارند.

وی بیان کرد: در مجموع، ۱۹۳ هزار واحد مسکونی از ۳۶۴ هزار واحد هدفگذاری شده در استان خراسان رضوی در فرایند اجرا قرار دارند. از این تعداد، تاکنون حدود ۲۳ هزار واحد به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی تأکید کرد: تحقق اهداف سال ۱۴۰۳، وابسته به تزریق به موقع تسهیلات بانکی است.

وی افزود که مشکلاتی در روند پرداخت تسهیلات بانکی وجود دارد که امیدوار است به زودی با پیگیری های لازم رفع شود.

مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن

داعی دو چالش اصلی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن را کمبود تسهیلات بانکی و تأمین خدمات زیربنایی دانست و گفت: خراسان رضوی تا کنون حدود ۸۶۰ میلیارد تومان برای تأمین خدمات زیربنایی (آب، برق) هزینه کرده است و انتظار دارد تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۶۶۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این خدمات دریافت کند.

وی به تأخیر در پرداخت تسهیلات بانکی اشاره کرد و بیان کرد که با رفع این مشکل، سرعت اجرای پروژه ها به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

نقش انبوه سازان در اجرای طرح

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت انبوه سازان در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن، از برگزاری همایش انبوه سازان در استان خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد: استان خراسان رضوی دارای حدود ۵۸۰ شرکت انبوه سازی با پروانه فعالیت است که از این تعداد، ۲۸۰ شرکت فعالانه در پروژه های مسکن مشارکت دارند.

داعی ابراز امیدواری کرد: خروجی این همایش بتواند به عنوان نقشه راهی برای آینده مسکن سازی در استان و کشور مورداستفاده قرار گیرد.

فناوری های نوین و صنعتی سازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: یکی دیگر از موارد مطرح شده در این همایش، استفاده از فناوری های نوین در ساخت و ساز بود.

داعی به بازدید از پروژه های واقع در سایت مهرگان اشاره کرد که در آن، ۲,۴۴۷ واحد مسکونی با استفاده از فناوری های نوین ساخته می شوند؛ اسکلت ساختمان این واحدها در مدت زمان کوتاه (سه ماه) اجرا شده است و این فناوری می تواند به افزایش سرعت تولید مسکن و ارتقای ایمنی در کشور کمک کند.

وی بر اهمیت ترویج بیشتر فناوری های نوین در حوزه ساخت و ساز تأکید کرد و گفت: صنعتی سازی مسکن باید به یک رویه معمول در کشور تبدیل شود تا بتوان سرعت، کیفیت و قیمت ساخت و سازها را بهینه کرد.

داعی با اشاره به برنامه های آینده خراسان رضوی در حوزه مسکن، گفت: با حل مشکلات تسهیلات بانکی، امیدواریم که بتوانیم در استان به اهداف تعیین شده دست یابیم.

وی بیان کرد: خراسان رضوی با توجه به تجربه، ظرفیت های اجرایی و حضور انبوه سازان قوی، توانسته است گام های مؤثری در این راستا بردارد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

source

توسط chidanet.ir