دعوا و مخالفت بر سر مسکن کوچک متراژ، همچنان به قوت خود باقیست و در اظهارات اخیر مسئولین، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز به صف موافقان مسکن کوچک متراژ پیوسته و اعلام کرده که به شخصه با اجرای چنین طرحی موافق است.

به گزارش پرشین سازه ، ذبیح الله خداییان ضمن ابراز موافقت با طرح مزبور خاطرنشان ساخت که گرچه این طرح به ذات، چیز خوبی است اما اینکه مسئولان با کار کارشناسی خود، چه تصمیمی در رابطه با این موضوع می گیرند، حرف دیگری است.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، در صورتی که طرح نهضت ملی مسکن به خوبی اجرا شود، می توان مشکل بسیاری از جوانانی که متقاضی مسکن هستند را حل کرد. علاوه بر این، قانون جوانی جمعیت نیز می تواند دستاویز خوبی برای ساخت مسکن باشد و اگر وزارت راه و شهرسازی به درستی این قانون را اجرایی کند، مشکل مسکن تا حدی رفع می شود.

در راستای رسیدگی به نیاز مسکن، طرح ساخت مسکن کوچک متراژ از سوی اتحادیه تعاونی های تهران مطرح گردید اما بلافاصله با واکنش های مختلفی رو به رو شد. برخی می گفتند که واحدهای کوچک متراژ در شان مردم ایران نیستند و اساساً طرح تفصیلی شهر تهران اجازه ساخت مسکن ۲۵ متری نمی دهد و مجوز ساخت این واحدها صادر نخواهد شد.

برخی دیگر که نگاه واقع بینانه تری داشتند، اعلام کردند که توان مالی متقاضیان را باید در نظر گرفت و مطابق با تقاضای موجود در بازار، مسکن ساخت. واقعیت اینجاست که وقتی قیمت هر متر مربع مسکن تهران به میانگین ۸۸ میلیون تومان می رسد، طبیعی است که قدرت خرید پایین می آید و متقاضیان نمی توانند واحدهای بزرگ متراژ تهیه کنند. در نتیجه طبیعتاً باید مطابق با تقاضای موجود در بازار پیش رفت و تولید مسکن را ادامه داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز به عنوان یکی از موافقان این طرح، به اعلام موضع خود پرداخت و تاکید کرد که این طرح می تواند نیاز به مسکن را تا حدی حل کند. وی در ادامه به ترک فعل در بخش مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بسیاری از استانداران نسبت به انجام وظایف خود در نهضت ملی مسکن، کوتاهی می کنند.

بر اساس گفته های ایشان، این استانداران شناسایی شده اند و اسامی آنان نیز به دولت اعلام شده! حتی بانک هایی که در قبال این طرح کوتاهی کرده اند و به وظایف قانونی خود در قبال نهضت ملی مسکن عمل نمی کنند، مشمول جریمه شده اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به موضوع اراضی مازاد دستگاه های دولتی نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که اقدامات لازم در راستای بازپس گیری این اراضی انجام شده است. بسیاری از زمین های مرغوب کشور در اختیار نهاد و سازمان های دولتی و نیمه دولتی است. بعد از تصویب قانون جهش تولید مسکن، قرار بود که اراضی مازاد این نهادها در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار بگیرد اما طبیعتاً برخی از سازمان ها حاضر به واگذاری زمین های خود نشدند.

سازمان بازرسی کل کشور نیز دست به کار شده و بعد از بررسی های لازم، هشدارهایی به وزارت راه و شهرسازی داده شده تا این اراضی را پس بگیرد. استاندارانی که در اجرای این طرح کوتاهی کرده اند نیز شناسایی شده و اسامی آن ها به دولت اعلام شده است.

مشکلات طرح نهضت ملی مسکن به همین چند مورد خلاصه نمی شود. در حال حاضر بزرگترین معضل این طرح، عدم تامین مالی می باشد اما تاخیر در پرداخت وام مسکن و تاخیر در اجرای پروژه ها باعث شده که بازار خرید و فروش امتیاز این طرح نیز داغ شود.

بسیاری از متقاضیانی که به امید دریافت وام در طرح مزبور ثبت نام کرده بودند با وجود بدعهدی های بانک ناچار به واگذاری امتیاز خود شدند. با وجود اینکه بارها اعلام شد که خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن ممنوع است، اما باز هم سوداگران دست به کار شدند و بازار این امتیاز را در برخی شهرها داغ نگه داشتند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد:

هشدارهایی در خصوص این موضوع، شرایط فعلی بازار مسکن و اجاره، عدم پرداخت تسهیلات مسکن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی درجه یک و دو در برخی استان ها، صادر شده است.

یکی دیگر از موضوعات صحبت آقای خداییان، ساختمان های غیرایمن بود. بررسی های گسترده ای در خصوص این موضوع صورت گرفت و بخش زیادی از ساختمان های غیرایمن شهر تهران شناسایی شده اند. بر اساس گفته های این مقام مسئول، ۷۰ درصد این ساختمان ها، شامل سازه های مسکونی، تجاری، اداری و حتی سینمایی بوده اند. از این میان ۶.۵ درصد نیز به مراکز درمانی و بهداشتی مربوط بوده اند.

source

توسط chidanet.ir