برای کسانی که بودجه پایینی دارند و ناگهان با جهش قیمت مسکن رو به رو شده اند، هیچ سوالی مهم تر از این نیست که بلاخره با این بودجه کم، در کدام منطقه از تهران می توانند یک واحد نقلی و کوچک خریداری کنند؟ طبیعتا برای یافتن چنین خانه ای، باید به سمت مناطق جنوبی تهران رفت اما کدام محله ها می توانند انتخاب های بهتری پیش پای این متقاضیان بگذارند.

به گزارش پرشین سازه ، اگر سرمایه ای محدود در حد ۲ الی ۳ میلیارد تومان دارید، می توانید آپارتمان های نقلی با امکانات و عمر متوسط( ۵ الی ۱۰ سال) خریداری کنید. این آپارتمان ها بیشتر در مناطق جنوبی واقع شده اند.

نکته مهم اینجاست که معمولآً برای خرید خانه با چنین بودجه ای باید از ایده آل ها فاصله گرفت. با ۲ الی ۳ میلیارد تومان نه می توان در مناطق مرکزی یا شمالی تهران خانه خرید، نه حتی می توان در جنوبی ترین نقاط پایتخت، خانه ای شیک و بزرگ متراژ تهیه کرد. باید به آپارتمان های نسبتاً قدیمی با متراژ محدود، راضی شوید.

همین مسائل باعث شده که خیلی از متقاضیان مصرفی مسکن در تهران از بازار خرید و فروش جا بمانند و عملآً سهمی از بازار نداشته باشند. از نیمه دوم دهه ۹۰ به این سو، خرید خانه توسط متقاضیان مسکن تقریباً غیرممکن شده و سال به سال، بر قیمت مسکن افزوده می شود. در حال حاضر، میانگین قیمت مسکن پایتخت متری ۸۸ میلیون تومان است. به این معنی که یک آپارتمان ۱۰۰ متری در مناطق مرکزی تهران نزدیک به ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه لازم دارد. آیا کسی از طبقه فرودست و حتی متوسط جامعه، می تواند به سادگی این بودجه را فراهم کند؟

قیمت مسکن در حالی افزایش پیدا می کند که کف دستمزدها همچنان بسیار پایین است و اصلاً برای گذران زندگی نیز کافی نیست، چه برسد به پس انداز خرید خانه!

در حال حاضر، اصلی ترین تقاضای موجود در بازار به گروه های خانه دار مربوط است. یعنی کسانی که در حال حاضر نیز خانه دارند اما می خواهند ملک خود را به احسن تبدیل کنند. کسانی که متقاضی مسکن ارزان قیمت هستند نیز در آینده می توانند خود جزئی از این متقاضیان باشند و ملک کوچک و بی امکانات خود را به خانه ای مناسب تر تبدیل کنند.

بیشتر واحدهای ارزان قیمت و کوچک متراژ تهران برای زندگی زوج های جوان و خانه اولی ها مناسب است. البته که بسیاری از این متقاضیان نیز توان خرید این واحدها را ندارند اما به هرحال، می توانند با تسهیلات بانکی، اندوخته های خود و …این خانه ها را تهیه کنند.

مناسب ترین منطقه برای خرید مسکن ارزان، منطقه ۱۸ تهران است. مثلاً با بودجه ۲ الی ۳ میلیارد تومانی می توانید یک واحد ۴۵ متری در منطقه ۱۸ تهران خریداری کنید. بعد از منطقه ۱۸، مناطق ۱۹، ۱۶، ۱۵ و ۱۷ نیز شرایط خوبی برای کم بودجه ها ارائه می کنند.

اگر با تمام حساب و کتاب ها، بودجه متقاضی به سه میلیارد تومان می رسد، می توانید در نیمه جنوبی تهران یک آپارتمان ۴۵ متری تهیه کند. در غیر این صورت، باید به شهرهای اقماری و اطراف تهران مراجعه نماید.

قبل از اینکه خرید خانه با این بودجه را در نظر بگیرید، باید یک سری پیش نیازها را در ذهن داشته باشید. مثلاً باید قید خرید خانه در مناطق ۱ تا ۵ را بزنید. حتی بعید است که در مناطق مرکزی تهران نیز بتوانید خانه ای به مبلغ ۲ الی ۳ میلیارد تومان خریداری کنید.

در گام بعدی بهتر است امکانات واحد را در نظر داشته باشید. طبیعتاً یک خانه ۲ الی ۳ میلیارد تومانی، امکاناتی همچون آسانسور، پارکینگ و…ندارد. حذف هر یک از این امکانات است که در نهایت قیمت نهایی مسکن را پایین می آورد و فرصت خرید را برای متقاضیان مهیا می سازد.

در کنار بودجه ای که خود برای خرید مسکن کنار گذاشته اید، می توانید از تسهیلاتی که دولت به زوجین برای خرید مسکن ارائه می کند نیز استفاده نمایید. گرچه مبالغ این وام ها چندان بالا نیست و اساساً به سختی پرداخت می شوند اما در صورتی که بتوانید این تسهیلات را دریافت کنید، احتمالاً تغییر خوبی در امکانات واحد می تواند ایجاد کند. مثلاً با مبلغ این وام، می توانید به دنبال واحدهایی در جنوب شهر باشید که مجهز به آسانسور یا پارکینگ نیز هستند.

متاسفانه در طی سال هایی که قیمت مسکن به شکل مداوم دچار جهش شد، قدرت خرید پایین آمد و با بودجه ۲ الی ۳ میلیارد تومان، نمی توان بزرگ فکر کرد و به دنبال خانه هایی مناسب و مجهز رفت.

source

توسط chidanet.ir