ویگن دِردِریان (به ارمنی: Վիգէն Տէրտէրեան؛ ۲ آذر ۱۳۰۸ – ۴ آبان ۱۳۸۲) خوانندهٔ موسیقی ژانرهای جاز و پاپ و بازیگر فیلم در سال‌های ۱۳۵۱–۱۳۳۴، از ایرانیان ارمنی‌تبار بود. او یکی از نخستین خواننده‌های ایران بود که با گیتار در صحنه ظاهر شد و ایرانیان او را به‌عنوان «سلطان جاز» می‌شناختند. او هنرمندی بود که از همان ابتدا با سبکی نو وارد دنیای موسیقی پاپ ایرانی شد و همین بر شهرتش افزود. ویگن علاوه‌بر موسیقی در زمینهٔ سینما نیز فعالیت داشت و در دهه‌های سی و چهل خورشیدی در چند فیلم سینمایی نقش آفرید.

ویگن

سرویس خواب بالسا

به تازگی تصاویری از اجرای ویگن در کاباره مولن روژ که با هوش مصنوعی ساخته شده، باهم آن‌هارا تماشا می‌کنیم:

ویگن

کاباره مولن روژ ‌ سال ۱۳۴۲ تهران، خیابان فردوسی جنوبی، مقابل خیابان سوم اسفند (سرهنگ سخایی فعلی)، داخل کوچه ملی آگهی برنامه هنرمندان مطرح آن زمان (ویگن، گوگوش، عارف و جمیله) در کاباره مولن روژ که پیشتر کاباره شمشاد نام داشت. کاباره مولن روژ در کنار کاباره شکوفه نو و کاباره باکارا جزو سه کاباره معروف تهران بودند.

ویگن

ویگن به طور منظم در کاباره مولن‌روژ اجرا می‌کرد. این کاباره یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین کاباره‌های تهران در دوران پیش از انقلاب بود و بسیاری از هنرمندان برجسته ایرانی در آنجا به اجرا می‌پرداختند.‎

ویگن

source

توسط chidanet.ir