همشهری‌آنلاین – بهروز رسایلی

بعد از شکست پرسپولیس مقابل السد قطر و باخت سپاهان مقابل الشارجه در سطح دوم مسابقات باشگاهی آسیا، استقلال هم با یک گل از النصر عربستان شکست خورد. چنین نتایجی در شرایط طبیعی باید بحث در مورد افول کیفی کل فوتبال ایران را به‌دنبال بیاورد، اما افسوس که فضای هواداری در کشورمان هر روز بیش از دیروز به قهقرا می‌رود. باورکردنی نیست که در پی چنین نتایجی، هنوز برخی حامیان پرسپولیس و استقلال دنبال این بودند که با «بهتر باختن» خود برای رقیب کری بخوانند! این حال و روز فوتبالی است که چندده سال از آخرین موفقیت چشمگیر بین‌المللی‌اش می‌گذرد اما عمده مجادلاتش در سطحی‌ترین لایه‌ها در جریان است؛ اینکه ما اینطوری باختیم اما شما آنطوری باختید و اینها با هم فرق دارد!

این شکست، افتخار دارد؟

بعد از باخت استقلال به النصر، سهراب بختیاری‌زاده، سرمربی موقت آبی‌ها که آخرین بازی‌اش را در این سمت پشت سر می‌گذاشت، به تمجید از عملکرد بازیکنانش پرداخت و گفت: «همه دیدند که ما امروز بد بازی نکردیم. با شرایطی که داشتیم استراتژی درستی اتخاذ کردیم.» کدام استراتژی؟ کدام بازی خوب؟ استقلال از ابتدا فقط و فقط برای دفاع محض به میدان رفت. در ترکیب این تیم حتی یک مهاجم نوک هم دیده نمی‌شد و عجیب‌تر آنکه وقتی مهرداد محمدی به‌عنوان تهاجمی‌ترین بازیکن ارنج مصدوم شد، باز هم مثلا بلانکو به زمین نیامد و مهرداد جای خودش را به علیرضا کوشکی داد. استقلال ۸۰دقیقه فقط دفاع کرد و در بعضی صحنه‌ها حتی ابایی از اتلاف وقت نداشت اما در نهایت روی یک ضربه کرنر مغلوب شد و ترفندش برای کسب یک امتیاز از این دیدار ناموفق ماند. خب استقلال که تیم پرمهره‌ای است اما پرسش اینجاست که مثلا اگر یک تیم خیلی سطح پایین‌تر از کشوری با فوتبال ضعیف‌تر مقابل النصر قرار می‌گرفت، چه کاری غیر از این انجام می‌داد؟ آنها هم ممکن بود ۹۰دقیقه دفاع کنند و آخرش با یک یا ۲گل ببازند. درصورتی‌که درخشش حسین حسینی در چند صحنه یا لرزیدن دیرک دروازه استقلال در دقایق پایانی نبود، این باخت حتی می‌توانست برای استقلال سنگین‌تر باشد. خب الان جای چه افتخاری باقی مانده؟ ۱۰شوت داخل چارچوب النصر در برابر فقط یک ضربه برای استقلال، مباهات و پز دادن دارد؟

مدام کم‌توقع‌تر می‌شویم

به‌نظر می‌رسد ریشه برخی رضایتمندی‌ها از باخت یک‌گله در دوبی، این است که شاید انتظار می‌رفت تیمی که ۳گل از ذوب‌آهن خورده، چند گل هم از النصر دریافت کند؛ پس همین که آبی‌ها فقط یک گل خورده‌اند خوب است! سطح توقعات ما از تیم‌های خودمان مدام به شکل ترحم‌برانگیزی پایین می‌آید و این هرگز جالب نیست. همین النصر که ما از باخت به آن خرسندیم، هفته اول لیگ نخبگان مقابل شرطه عراق با نتیجه مساوی یک – یک متوقف شد و در هفته دوم هم الریان قطر را به سختی، با نتیجه ۲ بر یک شکست داد. در حقیقت این تیم مقابل استقلال نخستین کلین‌شیتش در این تورنمنت را به ثبت رساند؛ بدون اینکه موقعیت جدی به حریف داده باشد. حالا باز مختارید این تحلیل‌ها را اسائه ادب به ساحت تیم‌های ایرانی بدانید یا هر چیز دیگری اما واقعیت عوض نمی‌شود. ما در حال پسروی هستیم و چنین ضایعه‌ای، قبل از هر چیز در ذهن‌مان اتفاق افتاده است.

source

توسط chidanet.ir