آنچه که در طی سال های اخیر بیش از همه به صنعت ساختمان صدمه زده و اعتماد مردم را به سازندگان کاهش داده، نگاه منفعت طلبانه ای است که برخی از تولیدکنندگان ساختمانی نسبت به این صنعت دارند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اعلام کرد که باید از توان مهندسی برای ساخت محصولات باکیفیت ساختمانی استفاده شود و بناهای مستحکمی ساخت که به سادگی دچار خرابی نشوند. وی تاکید کرد که نباید به این صنعت نگاه منفعت طلبانه ای داشت.

به گزارش پرشین سازه ، فاجعه های زیادی در حوزه های ساختمان سازی رخ داده که بیشترشان در چند سال گذشته بوده اند. از ریزش متروپل گرفته تا آتش سوزی بیمارستان ها و مراکز تجاری! اصلی ترین دلیل این اتفاقات، عدم رعایت ایمنی و استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت بوده است. خیلی از ساختمان های امروزی به دلیل تورم بالایی که در صنعت وجود دارد، به شکل غیراستاندارد ساخته شده اند.

به نظر می آید که نگاه منفعت طلبانه ای که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم از آن صحبت می کند، به همین موضوع مربوط باشد. نمایشگاه صنعت ساختمان استان قم در روز گذشته آغاز به کار کرد و برخی از تولیدکنندگان ساختمانی به عرضه محصولات خود در این نمایشگاه پرداختند.

امین مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اعلام کرد که ظرفیت استان قم در بخش های مختلف بسیار بالاست. در حوزه تولید محصولات ساختمانی و صنعت ساختمان نیز این استان، حرف های زیادی برای گفتن دارد. همچنین خدمات مهندسی قم نیز از ظرفیت بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود به پیشرفت هایی که در طی سال های اخیر در عرصه مصالح و تجهیزات ساختمانی رخ داده، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در چند دهه اخیر، استان قم از لحاظ تولید مصالح ساختمانی به نقطه ای رسیده که نه تنها قادر به تامین نیاز استان های همجوار می باشد، بلکه به کشورهای منطقه نیز می تواند محصولات خود را صادر کند.

متاسفانه در طی سال های اخیر، اتفاقات ناگوار زیادی برای صنعت ساختمان رخ داد که بسیاری از این اتفاقات در نهایت منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شدند. مثلاً در بحث مصرف سوخت و انرژی، خیلی از تولیدکنندگان نتوانستند دوام بیاورند و ناچاراً چرخ صنعت خود را متوقف ساختند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم اعلام کرد که برای رشد و پیشرفت صنعت ساختمان باید تمام مجموعه های فعال دست به دست هم بدهند و صنعت ساختمان را پیش ببرند. کارشکنی یک واحد تولیدی هم می تواند به آسیب دیدن تمام صنعت منجر شود.

مقومی در ادامه تصریح کرد که متاسفانه برخی از افراد به نام تقویت تولید، آسیب های جبران ناپذیری به صنعت ساختمان زده اند. وی یادآور شد:

باید تلاش کرد که با استفاده از مصالح و تجهیزات ساختمانی استاندارد و باکیفیت، ساختمان هایی ایمن و مقاوم ساخت که مردم بتوانند در آرامش و آسایش در آنها زندگی کنند. نگاه منفعت طلبانه در ساختمان سازی را باید کنار گذاشت.

ایشان در ادامه صحبت های خود تاکید کرد که امروزه در همه صنایع نگاه کارشناسی و کار تخصصی حاکم است. بنابراین صنعت ساختمان نیز باید به همین سمت برود و در تمام موضوعات به این نگاه نخبه گرا توجه داشته باشد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به تقدیر و تشکر از تولیدکنندگان و برگزارکنندگان نمایشگاه صنعت ساختمان استان قم پرداخت و تاکید کرد که با وجود سطح تولیدات استان، می توان در طول سال چندین بار این نمایشگاه را برگزار کرد. مردم، جامعه مهندسان و کاردان های فنی و فعالان این حوزه که مخاطب اصلی این محصولات هستند، باید از آخرین پیشرفت ها و دستاوردهای عرصه ساختمان خبردار شوند. برگزاری چنین نمایشگاه هایی، این فرصت را فراهم می کند تا مردم از نزدیک با پیشرفت های به دست آمده در این صنعت، آشنا شوند.

امین مقومی در انتهای کلام خود تصریح کرد که مدیریت جدیدی در استان قم روی کار آمده و رویکرد دولت چهاردهم به مسائل، مطرح است. وی در ادامه به استاندار جدید قم تبریک گفت و خاطرنشان ساخت که بعد از مدت ها، یک مهندس عمران مسئولیت استانداری قم را بر عهده گرفته است که این یک فرصت مغتنم و عالی به شمار می رود و نویدبخش این است که به زودی شاهد آبادانی بیشتر استان خواهیم بود.

نمایشگاه صنعت ساختمان استان قم در حالی برگزار می شود که بسیاری از صنایع ساختمانی به دلایل متعدد ناچار به تعطیلی شده اند اما بیش از هر مشکل دیگری، معضل رکود حاکم بر صنعت ساختمان گریبان این صنایع را گرفته است.

بیش از یک سال است که رکود فراوان بر بازار ملک و مسکن حاکم شده و به همین دلیل، تمام صنایع وابسته به این بازار دچار مشکلات و ضررهای مالی فراوان شده اند.

source

توسط chidanet.ir