نویسنده: رم کولهاس
مترجمان:
– دکتر سیامک پناهی
– دکتر ارسلان کریمی خیاوی
ناشر: تهران؛ عصر کنکاش
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۴۰۳
شمارگان: ۲۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۱۹۲ صفحه
قیمت: ۲۵۰,۰۰۰ تومان

♦ مقدمه:
فیلسوفان و واژه شناسان می بایست ابتدا به استعاره های شاعرانه توجه کنند؛ علمی که نه در دنیای بیرون، بلکه در تغییرات ذهنی که به آن می‌ اندیشد به دنبال اثبات است. از آنجایی که جهان ملت ها را انسان ها ساخته اند، اصول آن را باید در ذهن آنان جستجو کرد. (اصولی از علم جدید ۱۷۵۹، Giambattrata Vico)
چرا همه ما این ذهنیت را داریم که نباید از این راه خارج شویم ؟ Fyodor Dostoyevski
مانیفیست
چگونه می‌ توان مانیفستی درباره شکلی از شهرسازی برای آنچه که از قرن بیستم باقی مانده است (در عصری که از مانیفست ها متنفراند) نوشت؟ ضعف مهلک مانیفست ها عدم وجود شواهد ذاتی آنهاست.
مشکل منهتن برعکس است: منهتن رشته کوهی از شواهد بدون مانیفست است.
این کتاب با دو هدف عمده قرن بیستم شکل گرفت، ابتدا مانیفستی با نگاه به گذشته برای منهتن باشد و دوم منهتن به عنوان رزتا استون معرفی شود. نه تنها بخش بزرگی از آن توسط جهش‌ های معمارانه مانند (پارک مرکزی و آسمان خراش ها) بخش‌ های خیالی یا‌ آرمانی شهر (مرکز راکفلر و ساختمان (UN) و پدیده غیرمنطقی (رادیو سیتی) اشغال شده، بلکه هر بلوک آن نیز با لایه های متعدد و در چارچوبی از ساکنین پیشین، پروژه های نیمه کاره و تخیلات عامه منتج از معماری مالیخولیایی پوشیده شده است، همه این ها تصورات گوناگونی را از نیویورک حال حاضر، در ذهن ایجاد می‌ کنند. به خصوص بین سال های ۱۸۹۰ تا ۱۹۴۰ فرهنگی جدید (شاید بتوان آن را عصر ماشین نامید!؟؟) منهتن را آزمایشگاه خود قرار داد: جزیره اسطوره ای که در آن ابداع و آزمایش سبک زندگی کلانشهری و نوع معماری وابسته به آن می توانند به مثابه آزمونی همگانی دنبال شوند که در آن شهر به فاکتوری از تجربه ی انسان ساخت تبدیل می شوند، جایی که ماهیت واقعی و ماهیت طبیعی از صحنه محو می شوند.
این کتاب تفسیری از منهتن است که به اپیزود های به نظر منقطعش (و حتی ناسازگارش) درجه‌ ای از انسجام و توافق می‌ بخشد. تفسیری که قصد دارد منهتن را به عنوان محصولی از یک تئوری فرمول بندی نشده به اثبات برساند. نظریه منهتنیسم، که برنامه اش چیزی نیست مگر وجود داشتن در جهانی کاملا مصنوع (انسان ساخت)، و زیستن در بطن افسانه و خیال…
خلسه
اگر منهتن هنوز به دنبال یک نظریه است، آن نظریه، پس از تعریف، باید یک فرمول معماری ارائه دهد که هم بلند پروازانه و هم متداول و عمومی باشد.
منهتن معماری خجالت آوری را بوجود آورده است که در نسبت مستقیمی با عدم نفرت از خود مورد احترام واقع شده است، و این امر با توجه به درجه ای است که منهتن از آن بسیار فراتر رفته است. منهتن به طور مداوم به مخاطبان خود الهام بخش نوعی خلسه در معماری بوده است. این امر شاید به خاطر این باشد که عملکرد و پیامدهایش همواره نادیده گرفته شده و یا حتی از طریق حرفه معماری هم سرکوب گردیده است.
تراکم
منهتنیسم، از تصور خود، تنها ایدئولوژی شهرنشینی است که شکوه و فلاکت‌ های بیش از اندازه (تراکم مفرط) متروپلیتن را به عنوان پایه و اساس فرهنگ مدرنی که زمانی بدون از دست دادن ایمانش مطلوب بود، دامن می زند.
معماری منهتن پارادایمی برای بهره برداری از تراکم است.
صورت بندی با نگاه به گذشته (عطف به ما سبق) برنامه منهتن را یک عملیات مجادله آمیز نشان می‌ دهد.
مجموعه‌ ای از استراتژی‌ ها، قضایا و پیشرفت‌ هایی را آشکار می‌ کند که نه تنها به عملکرد گذشته شهر منطق و الگو می بخشد، بلکه اعتبار مستمر آن ها خود استدلالی برای ظهور مجدد منهتنیسم می باشد که این بار به عنوان یک دکترین صریح است که می تواند از جزیره مبدأ خود فراتر رفته و جایگاه خود را در میان شهرسازی معاصر به دست آورد. این کتاب با مثالی از منهتن، طرحی برای «فرهنگ تراکم» است.
بلوپرینت: (طرح کلی)
بلوپرینت نواقصی که در آینده گسترش خواهند یافت را پیش بینی نمی‌ کند، بلکه وضعیت ایده آلی را توصیف می‌ کند که تنها می توان بدان نزدیک شد. به طرز مشابهی، این کتاب به شرح علمی و تئوریکی منهتن می پردازد، منهتنی خیالی با حدس و گمان که شهر فعلی تحقق و درکی ناقص از آن است. از همه اپیزودهای شهرنشنی منهتن، این کتاب تنها آن لحظاتی را انتخاب می‌ کند که بلوپرینت آن بیشترین نمونه قابل مشاهده است. چاره‌ ای نیست و باید در برابر سیل تحلیل‌ های منفی که از منهتن درباره منهتن پدیدار می‌ شود، (که منهتن را به عنوان پایتخت بحران دائمی معرفی می‌ کند،) خوانش دقیق انجام داد.
تنها از طریق بازسازی متفکرانه یک منهتن کامل، می‌ توان موفقیت ها و شکست های خارق العاده آن را خوانش کرد.
بلوک ها
از لحاظ ساختاری، کتاب یک صورت خیالی (شباهت تصنعی) از گرید منهتن است: مجموعه ای از بلوک هایی که نزدیکی و کنارهم قرارگیریشان معانی و مفاهیم جداگانه آن ها را تقویت می‌ کند. چهار بلوک اول جزیره کُنِی، اسمان خراش، مرکز راکفلر و Europeans است که تاریخچه منهتن‌ گرایی را بعنوان آموزه‌ ای ضمنی نه صریح به تصویر می‌ کشند. آن ها توالی و (زوال بعدی) منهتن که برای دور کردن منطقه خود را تا حد امکان از حالت طبیعی نشان می‌ دهند. بلوک پنجم به عنوان پیوست؛ دنباله ای از پروژه های معماری است که منهتنیسم را به یک دکترین واضح و روشن متبلور می‌ کند و گذر از تولید معماری ناآگاهانه منهاتنیسم به فازی آگاهانه می‌ باشد.
نویسنده در سایه
ستارگان سینما که زندگی پر از ماجراجویی را پشت سر گذاشته اند، اغلب برای کشف الگوها بسیار خودخواه و برای بیان مقاصد و ثبت وقایع بسیار بی‌قرار هستند. نویسندگان این کار را برای آن ها در سایه انجام می‌ دهند. به همان شیوه‌ای که من نویسنده در سایه منهتن بودم.

 

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:

مقدمه

ماقبل تاریخ

جزیره کنی: تکنولوژی خیالی

زندگی دوگانه اتوپیا: آسمان خراش
سرحدی در آسمان
نظریه پردازان آسمان خراش
زندگی یک بلوک:هتل والدورف-آستوریا و ساختمان امپایراستیت
بی ثباتی قطعی باشگاه مرکز شهر

کمال چقدر می¬تواند کامل و بی نقص باشد: خلق مراکز راکفلر
تمام مراکز مربوط به راکفلر
تالار موسیقی رادیوسیتی
کرملین در خیابان پنجم

۲درست نوشته ها

اروپایی ها :بیوئر! دالی و لوکوربوزیه نییورک را تسخیر کنید.

ضمیمه: یک نتیجه گیری خیالی

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
share Memarnews content

مطالب پیشنهادی :

source

توسط chidanet.ir