به گزارش خبرنگار ایلنا؛ آیین امضای‌تفاهم نامه همکاری مشترک سه جانبه فی مابین سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، قرارگاه جهادی توسعه همه حانیه روستا(وزارت کشور) و موسسه مدارس مسجدمحور ظهر امروز ۳۰ آبان ماه برگزار شد.

سردار “مجید بکایی” قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه جانبه روستاها بیان کرد: وزارت کشور مجری سیاست های عمومی دولت است و برای پیشبرد مقاصد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی تلاش می کند.

سردار بکایی افزود: با توجه به اینکه باید دید چه چیزهای مورد نظر دولت بوده است به عنوان سیاست عمومی دولت مسائل شناسایی می شود و وزارت کشور موظف است در جهت اجرای آن سیاست ها اقدام کند.

سردار بکایی تصریح کرد: سیاست دولت مردمی سازی و توجه به روستاها به عنوان مجموعه هایی است که اگر توسعه یابند جمهوری اسلامی به توفیقات زیادی نائل می‌شود است و این در مصوبات دولت و سند تحول دولت اشاره شده است.

بکایی تصریح کرد: در ابتدای دولت سیزدهم برای پیگیری این مسئله و بحث روستاها، یکی از مهم ترین مسائل ما درباره روستاها، مهاجرت معکوس بوده است.

وی ادامه داد: در شش دهه گذشته جمعیت روستاها از ۷۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش پیداکرده و هم اکنون به ۲۵ درصد رسیده و این سیر نزولی ادامه دارد.

قائم مقام وزیر کشور گفت: قرارگاهی برای همین موضوع در وزارت کشور تشکیل شد.‌ به دلیل حجم گسترده کارها و اینکه دولت قادر نیست به تنهایی همه این مشکلات را حل کند، شعار این قرارگاه وسعت بخشی به حضور مردم است.

سردار بکایی ادامه داد: باید ابتدا از روستاها آسیب شناسی می‌کردیم تا ببینیم به چه دلیل بسیاری از افراد از روستاها هجرت کرده اند؟! لازم بود راه حل هایی برای آن پیدا کرد.‌ سفرهایی که از ابتدای دولت سیزدهم به مناطق مختلف کمک کرد تا از اشکالات زیربنایی و اساسی اطلاع پیدا کنیم. 

قائم ‌مقام وزارت کشور خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد در روستاها مهاجرت معکوس صورت بگیرد و افراد تصمیم به زندگی در محیط روستایی بگیرند،  باید زیرساخت‌های دو موضوع آموزش و پرورش و بهداشت مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در بررسی‌‌‌ها دیدیم که بسیاری از مهاجرت روستایی‌ها به دلیل دغدغه‌های تحصیل فرزندان در محیط بهتر آموزشی و یا مشکلات درمانی بوده که پس از مدتها حل نمی‌شده و این دو آسیب وجود داشته که انگیزه مهاجرت شده است. 

سردار بکایی گفت: با خیلی از دانش آموزان در روستاها صحبت کردیم  و یک دانش آموز کلاس نهمی که نمی‌توانست اسمش را بنویسد! با دبستانی های کلاس پنجم و ششمی برخورد کردیم که در مباحث اولیه در روستاها مشکل داشتند. 

او اظهار کرد: همچنین با عده زیادی از دانش آموزان که ترک تحصیل کرده بودند مواجه شدیم که مثلا در کلاس پنجم به خاطر نبود مدرسه در نزدیکی محل زندگی دوری مسافت خانه تا مدرسه نمی توانستند تحصیل کنند به خصوص این موضوع در مورد دخترها موجب ترک تحصیل شده بود. 

سردار بکایی در ادامه گفت: انبوه این مشکلات از این جهت وجود داشت و از آن زمان که آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان را در دستور کار قرار دادیم طرح “تکام” توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه برای آنهایی که علاقمندند به روستا بودند به همه استان ها ابلاغ شد که ۱۶ مورد است و اگر موارد آموزش و پرورش را حل کنیم یکی از مشکلات عمده مهاجرت روستائیان حل میشود به شرطی که آموزش و پرورش را در سطح قابل قبول در روستا پیاده کنیم.

قائم مقام وزیر کشور توضیح داد: حتی از برخی از مدارسی که در روستاها ساخته شده استفاده نمی‌شود و مشکلاتی دارد. اگر می‌خواهیم در روستا مدرسه داشته باشیم این مدارس نظام خاص خود را میخواهد و نظام سه لایه ای آموزش و پرورش مورد توافق دوستان قرار گرفت.

به گفته سردار بکایی؛ باید یک لایه را در خود روستا داشته باشیم برای اینکه هر دانش آموز روستایی بتواند در روستای خود تحصیل کند که این امر با وجود با محتوای الکترونیک ممکن است. بکایی ادامه داد: لایه دوم در نزدیک ترین جایی است که ما مدرسه داریم و دانش آموزان می‌توانند آنجا ثبت نام کنند و پس از یک ماه یا دو ماه به مدرسه مراجعه کنند امتحان دهند و با معلمین مشکلات را حل کنند.

وی گفت: لایه سوم در مراکزی است که ما امکان آموزش نخبگان را داریم تا دانش آموز نخبه آموزش‌های خود را ببیند . 

قایم مقام وزیر کشور افزود: باید کاری کنیم کودکان و نوجوانان روستایی با محیط روستا و مهارت هایی که در روستا نیاز است بیشتر آشنا شوند.

وی اظهار کرد:  پیشنهاد ما این است که طرح درس هایی را در مرحله اول در خود کتب درس بیاوریم اگر نشد در فوق برنامه هایی که ترسیم میشود این مهارت ها را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم و خیلی از نوجوانان ما در روستاها می‌توانند کارهای تولیدی و اقتصادی کنند.



انتهای پیام/

source

توسط chidanet.ir