شیرآلات توکار
نمایشگاه هوایی بین‌المللی فارنبرو 2014 احتمالاً در پرت اند ویتنی، واحد موتور هواپیما نیروگاه صنعتی United Technologies، به یاد نمی‌آید. جدیدترین هواپیمای جنگنده آمریکا، F-35 Lightning II، به دلیل مشکل در آخرین لحظه با موتور پرت اند ویتنی خود، نمایش داده نشد. جت تجاری پرچمدار CSeries Bombardier نیز همینطور بود که در ماه می با یک موتور جدید پرات با مشکلات خاص خود مواجه شد. گزارش‌های منتشر شده در طول نمایش هوایی نشان می‌دهد که هر دو موضوع نسبتاً جزئی هستند – نوع شکست‌هایی که در هنگام توسعه نوآوری‌های پیشرفته انتظار می‌رود – اما مدیران P&W مجبور بودند بیشتر هفته را صرف فرونشاندن ترس‌های بی‌اساس کنند.
(افشای: شرکت پرت اند ویتنی، شرکت فناوری های متحد، به اتاق فکر من کمک می کند.)
هر دو موتور ظرف چند هفته دوباره به هوا برخواهند گشت و به طور معمول کار خواهند کرد. مشکل موتور جنگنده مالش تیغه فن به روکش موتور بود که منجر به آتش سوزی شد، اما بازرسی از صدها موتور دیگر که در برنامه جنگنده استفاده می شد نشان داد که یکباره است که می توان به راحتی آن را تعمیر کرد. . مشکل موتور تجاری — یک توربوفن دنده ای کم صدا و کم مصرف که پرت در خط PurePower خود به بازار عرضه می کند — یک مهر و موم روغن ساده بود. گاهی اوقات شما باید هزاران ساعت موتورهای جدید را قبل از ظاهر شدن چنین اشکالاتی به پرواز در آورید، اما در این مورد هیچ یک جدی نیست. این فقط بدشانسی پرت اند ویتنی است که در آستانه چیزی که ممکن است یک نمایشگاه بین المللی بزرگ برای احیای مجدد آن به عنوان یک مبتکر موتور ظاهر شود.
با این حال، یکی از چیزهایی که با آشکار شدن این داستان ها آشکار شده است، این است که توسعه یک موتور تجاری در مقایسه با یک موتور نظامی چقدر متفاوت است. هنگامی که Bombardier در طی آزمایش موتور در ماه می با مشکل خود مواجه شد، تقریباً هیچ خبری نبود تا زمانی که شرکت ها مشکل را جدا کرده و راه حلی را شناسایی کردند. هنگامی که آتش سوزی موتور جنگنده در اواخر ژوئن رخ داد، به معنای واقعی کلمه صدها خبر منتشر شد و به دنبال آن گمانه زنی های بی وقفه در میان کارشناسان با گرایش های مختلف وجود داشت. یک کمیته کنگره حتی با این توصیه غیرمحتمل که موتور جایگزینی که سه سال پیش کشته شد باید دوباره راه اندازی شود – پاسخی چند میلیارد دلاری به یک مشکل نسبتاً جزئی، بررسی شد.
چیزی که از چنین اپیزودهایی می‌آموزید این است که همیشه منافع سیاسی در جناح‌ها منتظر فرصتی هستند تا برنامه‌های خود را به نگرانی‌های گسترده‌تر متصل کنند، خواه این ارتباط مشروع باشد یا نباشد. زمانی که باب گیتس، وزیر دفاع سابق، در سال 2011 تصمیم گرفت که خرید یک موتور پشتیبان برای جنگنده سه‌سرویس، هدر دادن پول است، ضربه سختی به جنرال الکتریک، رقیب پرات اند ویتنی بود، اما کار پرت روی موتور F135 (نام رسمی آن) ) از آن زمان به قدری آرام پیشرفت کرده است که فرصتی برای بازگشایی مجدد این موضوع وجود نداشته است. مشکل کنونی خیلی سریع حل خواهد شد تا به جایگزین جنرال الکتریک جان تازه ای بدهد، اما این واقعیت که حتی هر کسی آن را پیشنهاد می کند، گویای سختی محیط سیاسی برای کسانی است که با بودجه فدرال نوآوری می کنند.
با در نظر گرفتن این موضوع، من فکر کردم ارائه چند واقعیت که وضعیت فعلی موتور F135 پرت اند ویتنی را در زمینه مناسب قرار می دهد مفید باشد. به هر حال، این قوی‌ترین موتور جنگنده‌ای است که تا به حال ساخته شده است و احتمالاً در دهه‌های آینده پرمصرف‌ترین موتور جنگنده در جهان خواهد بود، و با این حال، اکثر مردم تقریباً چیزی در مورد آن نمی‌دانند. این موتور به صورت رقابتی توسط لاکهید مارتین برای نیرو دادن به نسخه جنگنده F-35 خود انتخاب شد، که بهترین طراحی بوئینگ برای برنده شدن بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ در 26 اکتبر 2001. جنگنده حمله مشترک، همانطور که در آن زمان شناخته می شد، خواهد بود. جایگزین بسیاری از هواپیماهای تاکتیکی جنگ سرد که توسط نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده اداره می شوند، به علاوه جنگنده های قدیمی حداقل 12 متحد خارجی.

جنگنده F-35 حول یک موتور پرت اند ویتنی F135 ساخته شده است که قدرتمندترین موتور جنگنده [+] است که تا به حال توسعه یافته است. این نمودار همچنین فن بالابر وسط بدنه در نسخه دریایی جنگنده را نشان می دهد که آن را قادر می سازد به صورت عمودی بالا و پایین برود. (منبع تصویر: ویکی مدیا)

تقریباً 17 درصد از هزینه خرید این برنامه برای موتورهایی است که توسط دولت طبق قراردادی جدا از بخش هواپیمای برنامه خریداری می شود. پرت اند ویتنی با ارائه یک نسخه تکامل یافته از موتور مورد استفاده در جنگنده برتر F-22 نیروی هوایی حق امتیاز را تضمین کرد. برخلاف F-22 دو موتوره، F-35 تنها یک موتور خواهد داشت. هدف پرات ارائه موتوری با نیروی رانش و وزن 20 درصد بیشتر از نیروگاه F-22 با همان قیمت است. به دلیل تجدید ساختار مکرر برنامه جنگنده که تولید موتور را در دوره 2013-2016 به میزان دو سوم کاهش داد، توانسته است هزینه موتور را در هر لات تولید متوالی کاهش دهد، اما با سرعت کمتر از برنامه ریزی شده.
دلیل اصلی برنده شدن پرت اند ویتنی در رقابت اصلی موتور جنگنده این بود که قبلاً یک سیستم محرکه نسل بعدی اثبات شده داشت که می توانست از آن F135 تکامل یابد. به دلیل این مزیت حیاتی، پیشرفت موتور از طریق 32000 ساعت آزمایش، از جمله 18000 ساعت در هوا (بیش از 6000 سورتی پرواز) به آرامی پیشرفت کرده است. به نظر می‌رسد این موتور تمام مشخصات عملکردی خود را در سخت‌ترین جنبه‌های پرواز برآورده می‌کند و به نرخ دسترسی ۹۸ درصدی برای آزمایش پرواز دست یافته است. این بدان معنا نیست که هیچ مشکلی وجود نداشته است – یک جنگنده تفنگداران دریایی در ماه ژوئن به دلیل نصب نامناسب سوپاپ، روغن خود را از دست داد – اما تمام مشکلاتی که تاکنون با آن مواجه شده‌اند نمونه‌ای از مواردی بوده است که در مرحله کاهش ریسک موتور پیدا شده است. توسعه.
حتی با وجود رویداد اصطکاک تیغه ای که جنگنده را از فارنبرو دور نگه داشت، برنامه F135 در حال شکل گیری است تا یکی از یکپارچه ترین تلاش های توسعه تا به حال برای یک موتور جنگنده نسل بعدی باشد. سپاه تفنگداران دریایی قبلاً اعلام کرده است که مالش تیغه‌ها، عرضه عملیاتی نوع F-35 آن را در سال آینده به تأخیر نمی‌اندازد و مقامات ارشد پنتاگون در نمایشگاه هوایی تأکید کردند که محدودیت‌ها در پرواز هواپیما یک رویه ایمنی استاندارد پس از یک رویداد غیرمنتظره است. اقدامی خارق العاده با وجود هیچ موتور دیگری که مشکلات مشابهی را در طول بازرسی نشان نمی دهد، به نظر می رسد که این تنها آخرین دست انداز کوچک در یک مسیر پرواز نسبتاً هموار است.
پرت اند ویتنی با تحویل 145 موتور تولیدی، به تدریج فرآیندهای تولید خود را برای کاهش هزینه ها در پیش بینی افزایش تولید، اصلاح می کند. همچنین در حال یادگیری بیشتر در مورد الزامات پایداری موتور پس از تولید است. به عنوان مثال، موتورها به تعمیرات اساسی کمی نیاز دارند، اما به تعمیر و نگهداری جزئی بیشتر از حد انتظار نیاز دارند، که با برنامه بهبود اجزا با هدف افزایش دوام مورد بررسی قرار می گیرد. مانند خود بدنه هواپیما، برخی از مسائل مربوط به استفاده طولانی مدت از موتور تنها با کارکرد طولانی مدت قابل شناسایی است. وزارت دفاع این شرکت را تشویق می کند تا در طول زمان تغییراتی ایجاد کند که هزینه های نگهداری را به حداقل برساند.
مشکل اصلی که امروزه شرکت با آن مواجه است، هزینه است. اگرچه پرت قیمت هر موتور را 45 درصد نسبت به مقدار تولید اولیه کاهش داده است و در حال جنگ مداوم با هزینه است، سخت است که اقتصاد را از برنامه ای که در آن مشتری مدام مشخصات تقاضا را تغییر می دهد، منحرف کند. به عنوان مثال، تعداد موتورهای F135 که دولت امسال خریداری خواهد کرد، 40 درصد کمتر از برنامه ریزی اولیه است، که به ناچار هزینه هر موتور خریداری شده را افزایش می دهد. تجدید ساختار برنامه پنتاگون با کاهش تقاضا برای حفظ سایر موتورهای نظامی همزمان شده است که بر نرخ های سربار F135 تأثیر منفی می گذارد. پرت مجبور شد نیروی کار خود را 17 درصد کاهش دهد زیرا تقاضای فدرال برای کنترل هزینه ها کاهش یافته است.
راه اندازی مجدد برنامه موتور جایگزین در این مرحله تنها می تواند چالش های هزینه را بدتر کند. دولت باید تمام هزینه‌های بازسازی مهارت‌ها و ابزارآلات را بپردازد، و سپس سال‌ها منتظر بماند تا هر جایگزینی که ظاهر می‌شود برای رقابت آماده شود. صرفه جویی در مقیاس نه تنها در تولید بلکه در حمایت از چرخه عمر از بین خواهد رفت. دولت ملزم به پرداخت هزینه تیم های مهندسی تکراری، خطوط تولید، زنجیره تامین و سیستم های تعمیر و نگهداری است. مقامات پنتاگون سال‌ها پیش متوجه شدند که چنین رویکردی هیچ سود خالصی به همراه نخواهد داشت و این نتیجه گیری با گذشت زمان تقویت شده است. نتیجه نهایی این است که موتور F135 پرت اند ویتنی مانند یک برنده به نظر می رسد، و ماندن در مسیری که دولت در حال حاضر در آن قرار دارد، منطقی تر است تا هزینه و پیچیدگی غیر ضروری.
Loren ThompsonFollowingمن به عنوان مدیر عامل مؤسسه غیرانتفاعی Lexington و مدیر ارشد اجرایی Source Associates بر پیامدهای استراتژیک، اقتصادی و تجاری هزینه های دفاعی تمرکز می کنم. قبل از تصدی پست‌های فعلی‌ام، معاون مدیر برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون بودم و دوره‌های تحصیلات تکمیلی در زمینه استراتژی، فناوری و امور رسانه‌ای را در جورج تاون تدریس می‌کردم. من همچنین در مدرسه دولتی کندی دانشگاه هاروارد تدریس کرده ام. من دارای مدرک دکترا و فوق لیسانس دولتی از دانشگاه جورج تاون و مدرک لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه نورث ایسترن هستم. افشا: موسسه لکسینگتون از بسیاری از پیمانکاران برجسته دفاعی کشور، از جمله بوئینگ، جنرال داینامیکس، لاکهید مارتین و فناوری های ریتون بودجه دریافت می کند.”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط chidanet.ir