همشهری_مهدی اسماعیل پور: این مسیر ریلی با گذشت ۲۵ سال از بهره‌برداری، اکنون نیاز به بازسازی و بهسازی دارد؛ پروژه‌ای پردردسر که فقط در روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی اجرا و عملیاتی می‌شود تا در طول هفته وقفه و خللی در خدمات‌رسانی ناوگان ریلی پیش نیاید. همین محدودیت‌های مقطعی آخر هفته در چند ایستگاه جنوبی هم با وجود خدمات‌رسانی و جابه‌جایی رایگان مردم توسط اتوبوس‌ها و ون‌تاکسی‌ها، مردم را به زحمت می‌اندازد، اما خروجی کار در نهایت ایمنی بیشتر و جابه‌جایی سریع‌تر مسافران خواهد بود. در یکی از این ایام به محل اجرای پروژه سر زدیم.

ترافیک سنگین و رفت‌وآمد پرحجم در اطراف ایستگاه
ساعت ۸صبح روز پنجشنبه، اطراف ترمینال جنوب جای سوزن انداختن نیست. با وجود گرمای شدید هوا، رفت‌وآمد عابران به‌صورت متراکم جریان دارد. در ایستگاه متروی پایانه جنوب هم غلغله است. مدام عده‌ای خارج و به همان اندازه تعدادی وارد می‌شوند. باتوجه به بهسازی و نوسازی مسیر، حدفاصل ایستگاه‌های علی‌آباد تا پایانه جنوب تعطیل است و در این مقطع مسافران توسط ون‌تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها جابه‌جا می‌شوند. ون‌تاکسی‌ها وظیفه نقل‌وانتقال رایگان مسافران در ایستگاه شهیدبخارایی را برعهده دارند و اتوبوس‌ها هم همین خدمات را تا ایستگاه علی‌آباد ارائه می‌دهند. در این میان بلندگوی ایستگاه پایانه جنوب هرچند دقیقه یک‌بار مسافران را راهنمایی می‌کند.

واکنش‌های متفاوت مسافران
شلوغی و گرمای هوا حسابی کلافه‌کننده است. با وجود اطلاع‌رسانی در ایستگاه‌ها و همچنین اعلام خبر از طریق تلویزیون و دیگر رسانه‌ها، همچنان برخی از مسافران در جریان تعطیلی موقت چند ایستگاه برای اجرای پروژه نیستند و با تعجب و گاهی هم ناراحتی و عصبانیت دلیل آن را از مسئولان ایستگاه جویا می‌شوند. عمده گلایه مردم هم فاصله زیاد محل توقف اتوبوس‌ها تا ایستگاه متروست و اینکه مجبور شده‌اند در این گرما و شلوغی مسافت زیادی را تا ورودی ایستگاه پیاده تردد کنند. مسئولان مترو تأکید می‌کنند که محل توقف اتوبوس‌ها و مدیریت آن با شرکت واحد اتوبوسرانی است و این موضوع را به آنها منتقل خواهند کرد. البته دلیل این موضوع کاملا مشخص است؛ ترافیک سنگین و رفت‌وآمد مردم و موتورسیکلت‌ها بین وسایل‌نقلیه، معبر را مسدود می کندو در چنین شرایطی اتوبوس‌ها نمی‌توانند برای پیاده و سوار کردن مسافران در نزدیکی مترو توقف داشته باشند.

پاسخگویی به سؤالات و انتقادهای مردم
برخی از مسافران هم با وجود سختی، از اجرای طرح بهسازی استقبال می‌کنند و آن را به نفع مردم می‌دانند. مرد میانسالی تأکید می‌کند که با وقفه ایجاد شده به زحمت و سختی افتاده است، اما چون این موضوع همیشگی نیست و در نهایت هم قرار است سود آن را مردم و مسافران ببرند، نه‌تنها گلایه و شکایتی ندارد که تشکر و قدردانی هم می‌کند. مسئولان ایستگاه با خونسردی صحبت‌ها، پیشنهادها و انتقادهای مسافران را می‌شنوند و پاسخگوی آنها هستند. مرد جوانی می‌پرسد چرا به جای تعطیلی ایستگاه، عملیات بهسازی را در شب و بعد از تعطیلی ایستگاه انجام نمی‌دهند؟ به این مسافر هم توضیح داده می‌شود که در فاصله زمانی ۱۲شب تا ۴صبح که ایستگاه تعطیل است، امکان انجام بسیاری از فعالیت‌های عمرانی میسر نیست و حجم کار و پیشرفت پروژه با اجرای آن در روز پایانی هفته و تعطیلات بیشتر است.

کارگران مشغول کارند
بعد از ایستگاه پایانه جنوب، به سمت جنوب خط یک و ایستگاه شهیدبخارایی می‌رویم. در حدفاصل این ایستگاه و علی‌آباد، در فضایی غیرمسقف ده‌ها کارگر و ماشین‌آلات زیر آفتاب، سخت مشغول کارند. چند نفر با کمک جرثقیل ریل‌های قدیمی را جدا می‌کنند. یک واگن هم ریل قدیمی را می‌برد و به جای آن ریل جدید را می‌آورد تا نصب شود. در این فاصله هم سنگ‌دانه‌ها جمع‌آوری می‌شود و پس از چند مرحله کارهایی مثل تنظیم شیب از طریق ماشین‌آلات انجام می‌گیرد. پس از آن هم یکسری تست‌ها انجام می‌شود. ازخانه‌های آن سوی دیوار که به مسیر ریلی مشرف است، چند نفری از پشت پنجره در حال تماشای این فعالیت عمرانی‌ هستند. از مسیر ۶کیلومتری فقط حدود یک و نیم کیلومتر دیگر باقی مانده که قرار است تا قبل از نیمه دوم سال به پایان برسد.

بهسازی قدیمی ترین خط مترو

سرعت خوب پیشرفت پروژه
علی‌اصغر انصاری، مدیر مهندسی خط و ابنیه شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه:با گذشت حدود۲۵سال از بهره‌برداری از خط یک متروی تهران، این خط نیاز به بازسازی و بهسازی دارد. پروژه سرعت خوبی گرفته است. میزان پیشرفت پروژه از سال ۱۴۰۲تا ۱۴۰۳حدود
۲۰درصدبود. از سال ۱۴۰۳تا امروز میزان پیشرفت پروژه ۴۵درصدبوده است که در مجموع به پیشرفت ۶۵درصدی رسیده‌ایم. بخش عمده کار از ایستگاه شهرری تا ایستگاه علی‌آبادانجام شده است. در ادامه پروژه از ایستگاه خزانه به سمت ایستگاه شوش اجرا می‌شود. از شنبه تا چهارشنبه هم کارهایی مانندآماده کردن ریل، آماده کردن ادوات، نقشه‌برداری و… به اجرا درمی‌آید. از چهارشنبه‌شب تا جمعه هم عملیات اجرایی آغاز می‌شودکه در این ۴۸ساعت حدود۲۰۰متر طول(۴۰۰متر در رفت و برگشت) از مسیر بهسازی می‌شود.

اجرای این پروژه ضروری است
علی معین‌الدینی، مدیر امور ایستگاه‌های خط یک مترو: دلیل انجام پروژه در آخر هفته این است که طبق آمارها تردد مسافران در روزهای پنجشنبه و جمعه کمتر از دیگر روزهای هفته است. با توجه به بحث ایمنی و ارتقای کیفیت مسیر، ضرورت دارد که این پروژه انجام شود و بهسازی و نوسازی مسیر ضروری است. بابت وقفه‌ای که در مسیر مردم ایجاد می‌شود، عذرخواهی می‌کنیم. هدف ما مثل همیشه ارائه خدمات خوب و باکیفیت به شهروندان و جلب رضایت آنهاست.

رسیدن سرعت از ۳۰به ۶۰کیلومتر
هادی زند، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران:این پروژه برای افزایش ایمنی مسافران درحال انجام است. در حدفاصل ایستگاه شوش تا شهرری باتوجه به اینکه مسیر روباز است، بهسازی مسیر باید چندسال قبل انجام می‌شد. در شرایط فعلی قطارها با سرعت ۳۰کیلومتر بر ساعت در این مسیر تردد دارند که با تکمیل شدن مسیر به همان سرعت نرمال خودشان یعنی ۶۰کیلومتر در ساعت برمی‌گردند. این موضوع باعث می‌شود تا مسافران زودتر به مقاصد خودشان برسند. در مهرماه همزمان با آغاز سال تحصیلی حدود ۲۵درصد افزایش مسافر داریم. همچنین شرایط جوی و سرمای هوا هم اجازه این کار را نمی‌دهد. با تکمیل این بخش از خط تا پایان تابستان، ادامه پروژه بهسازی خط یک در نوروز ۱۴۰۵اجرا خواهد شد.

source

توسط chidanet.ir