به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، پژمان جوزی در نشست خبری با اشاره به مشکلات پیش‌روی جامعه مهندسی اظهار کرد: سیاست‌های فعلی سازمان نظام مهندسی انگیزه مهندسان را برای فعالیت حرفه‌ای از بین برده و باعث شده بسیاری از آنان به سمت فروش برگه و فعالیت‌های صوری سوق پیدا کنند.

وی افزود: در کمیسیون عمران مجلس، بحث بازنگری قانون نظام مهندسی در دستور کار قرار دارد و حتی تدوین‌کنندگان اولیه این قانون نیز معتقدند که اصلاح آن ضروری است. امیدواریم با اصلاح این قانون، بخشی از مشکلات ساختاری این حوزه برطرف شود.

رئیس انجمن صنعت ساختمان با اشاره به گستردگی جامعه مهندسی کشور گفت: امروز حدود ۶۰۰ هزار مهندس تحت پوشش سازمان نظام مهندسی هستند، اما زمانی که یک شرکت بخواهد ده مهندس استخدام کند، کمتر کسی حاضر به پذیرش چنین شرایطی می‌شود. این مسئله موجب شده تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ توسعه‌گر و فعالان اصلی صنعت ساختمان با کمبود نیروی متخصص مواجه شوند.

بروکراسی و قوانین خلق‌الساعه صنعت ساختمان را زمین‌گیر کرده است

رئیس انجمن صنعت ساختمان در ادامه با اشاره به رکود عمیق این صنعت گفت برای برون‌رفت از وضعیت فعلی صنعت ساختمان باید از «خودتحریمی‌ها» دست برداشت، بروکراسی‌های اداری اصلاح شود و قوانین دست‌وپاگیر و امضاهای طلایی کنار گذاشته شود.

جوزی با تشریح راهکارهای خروج از رکود صنعت ساختمان اظهار کرد: برای نجات این صنعت باید دست از خودتحریمی برداریم، تسهیلگری را جدی بگیریم و واقعاً به مشکلات ذینفعان توجه کنیم. تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باید بر اساس نیاز واقعی فعالان این حوزه انجام شود.

وی با اشاره به نمونه‌ای از ضعف آیین‌نامه‌ها افزود: قانون پیشرفته هفتم قانون خوبی است، اما آیین‌نامه‌های صادرشده از آن انگیزه اصلی را در نظر نمی‌گیرند. مثلاً در بخش گردشگری، انگیزه سازندگان برای توسعه پروژه‌ها با فرمول‌ها و ضوابط جدید عملاً از بین رفت. این تنها یک نمونه است و نشان می‌دهد چرا صنعت ما انگیزه کافی ندارد.

رئیس انجمن صنعت ساختمان با انتقاد از چرخه معیوب اداری تصریح کرد: امروز حداقل دو سال طول می‌کشد تا یک جواز شهرداری صادر شود. در این مدت، ده‌ها نهاد و سازمان از تأمین اجتماعی و مالیات گرفته تا انشعابات، هزینه‌های سنگین خود را به سازنده تحمیل می‌کنند. سازنده هنوز پروژه را آغاز نکرده، اما بخش بزرگی از سرمایه‌اش صرف این هزینه‌ها می‌شود.

او ادامه داد: متأسفانه نگاه حاکمیتی به صنعت ساختمان، نگاه یک گاو شیرده است. دولت، تأمین اجتماعی یا سایر نهادها هر جا کسری منابع دارند، فشار آن را بر سازندگان و سرمایه‌گذاران این حوزه وارد می‌کنند. حتی برای جبران ناترازی انشعابات، سازنده مجبور می‌شود زیرساخت‌های شهری را به جای دولت تأمین کند، در حالی که صدور جواز به معنای تأمین خدماتی مانند برق و آب باید از سوی حاکمیت تضمین شود.

جوزی تأکید کرد: این بروکراسی‌های سنگین، قوانین خلق‌الساعه و امضاهای طلایی زنجیره‌ای از مشکلات را ایجاد کرده که صنعت ساختمان را فرسوده و توسعه‌گران را بی‌انگیزه کرده است. اصلاح این روند، شرط اصلی بازگشت رونق به این بخش است.

به این مطلب امتیاز دهید

source

توسط chidanet.ir