ترفند هایی برای از بین بردن خط و خش از وسایل چوبی خانه

به کار گیری ترفند هایی برای از بین بردن خط و خش از وسایل چوبی خانه باعث می‌شود وسایل شما همیشه تمیز و بدون خش به نظر برسند و طوری نوسازی شوند که گویا به تازگی آن‌ها را خریداری کرده‌اید.

سرویس خواب بالسا

سطوح خط و خش دار

استفاده از مبلمان و سایر وسایل چوبی در خانه‌ها از دیرباز به عنوان یکی از المان‌های مهم در دکوراسیون خانه‌ها محسوب می‌شده است. اما، چوب نسبت به سایر متریال استفاده شده در وسایل خانه‌ها مقاومت کمتری دارد و با قرار دادن وسایل مختلف ممکن است دچار خط و خش شود.

چندین روش برای از بین بردن خط و خش از وسایل چوبی

برای از بین بردن خط و خش از وسایل چوبی خانه روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی به صورت استفاده از مواد خانگی است و برخی دیگر با به کار گیری ابزار و مواد مختلف است که در تمیز و مرتب نگه داشتن وسایل چوبی مختلف کمک بیشتری می‌کند.

بیشتر بدانید: در ساخت اقامتگاه های سنتی چه اصولی در نظر گرفته می‌شود؟

چندین روش برای از بین بردن خط و خش از وسایل چوبی

چندین روش برای از بین بردن خط و خش از وسایل چوبی

میز ناهار خوری، میز کنار مبل یا حتی میز تحریر همگی معمولا از چوب تهیه شده‌اند و یکی از وسایلی هستند که روزانه و به‌طور مکرر در معرض استفاده قرار می‌گیرند و جای تعجب نیست که در طول زمان مخدوش شده و روی آن خط و خش به وجود بیاید.

از بین بردن خط و خش عمیق از وسایل چوبی

می‌توانید با فیلرهایی دقیقا همرنگ با میز، قسمت‌هایی که دارای خط و خش عمیق هستند را  پر کنید. برای اینکه فضایی خالی باقی نماند می‌توانید فیلر را با نوک انگشت به درون شیار و شکاف‌های ایجاد شده بمالید یا از تیغه‌، کارت اعتباری منسوخ شده یا یک چاقو استفاده کنید که همین کار را با ظرافت انجام می‌دهد.

از بین بردن خط و خش

 کمی صبر کنید تا فیلر کاملا خشک شود. سپس، از یک سنباده ظریف استفاده کنید و روی بخش‌های فیلر زده شده بکشید. حواستان باشد در جهت خطوط و برش‌های چوب سنباده را حرکت دهید. در نهایت، از روغن مخصوص یا وکس برای پوشش روی چوب استفاده کنید تا از ایجاد خراش بیشتر جلوگیری کند. برای محکم کاری می‌توانید از وارنیش یا یک لایه چسب مقاوم استفاده کنید تا مقاومت سطح وسایل چوبی خود را بالا ببرید.

از بین بردن خط و خش از وسایل به کمک سنباده

از بین بردن خط و خش از وسایل به کمک سنباده

یکی از ترفند هایی که برای از بین بردن خط و خش از وسایل می‌توانید به کار ببرید، استفاده از سنباده است. خط و خش‌های ریزی که خیلی عمقی نیستند، با یک سنباده کشی ساده می‌توانند رفع شوند. حواستان باشد که سنباده را در مسیر بافت چوب بکشید تا با حالت طبیعی بافت همراه شود. اگر در خلاف جهت سنباده بکشید، باعث می‌شوید که قسمت‌های خراشیده شده چوب به جای اینکه بهتر شود بدتر شده و خلاف جهت خواب چوب بایستد.

بیشتر بدانید: دکوراسیون تابستانی حیاط برای دورهمی های شاد فصل گرما

از بین بردن خط و خش از وسایل با استفاده از سرکه

در بین ترفندهایی برای از بین بردن خط و خش از وسایل چوبی استفاده از سرکه می‌تواند تا حد زیادی به رفع این مشکلات کمک کند. تنها کافی است 100 میلی لیتر سرکه سفید، 200 میلی لیتر روغن زیتون و دو پارچه کهنه نخی را تهیه کنید.

روغن زیتون و سرکه

دلیل استفاده از سرکه سفید این است که این ماده حاوی 5% اسید استیک و 95% آب است. ترکیب این دو ماده در سرکه سفید، حلالی بسیار خوب و قوی می‌سازد که حتی می‌تواند خراش‌های کوچک را کاملا تعمیر کند. در عین حال، برای اینکه بتوانید محلولی قوی‌تر بسازید، بهتر از روغن زیتون به سرکه سفید اضافه کنید تا بتوانید خراش‌ها را کاملا از بین ببرید.

پر کردن خط و خش روی سطوح

دستمال را با مواد آغشته کنید و آن را روی سطح بکشید. البته، به این نکته توجه کنید که استفاده از روغن زیتون باعث می‌شود سطح مورد نظر کمی تیره‌تر از محیط اطرافش شود. اما، به همان اندازه مفید است و مانند یک پوشش، از نشستن گردوغبار و خاک روی وسایل چوبی جلوگیری می‌کند.

تست قبل از اعمال اصلی

نکته بعدی این است که اگر قرار است از ماده‌ای مانند سرکه یا مواد دیگر استفاده کنید، حتما قبل از اعمال آن روی کل وسایل چوبی، کمی از آن را روی سطح تست کنید و تاثیر آن را بررسی کنید و بعد از رضایت داشتن، ماده مورد نظر را روی کل سطح اعمال کنید.

از بین بردن خط و خش از وسایل با استفاده از مداد شمعی کودکان

اگر خط و خش ایجاد شده روی سطح خیلی عمیق باشد و با سرکه و روغن زیتون از بین نرود، می‌توانید از ماده شگفت انگیزی همچون مداد شمعی کودکان استفاده کنید. مداد شمعی از مجموعه‌ای از موم یا واکس ساخته شده است. واکس داخل مداد شمعی مانند یک ماده تقویت کننده عمل می‌کند و باعث می‌شود وسایل چوبی شما مقاوم‌تر شود.

از بین بردن خط و خش روی وسایل چوبی با مداد شمعی

عامل دیگری که در انتخاب مداد شمعی شک و دودلی شما را از بین می‎‌برد، سالم و غیر سمی بودن این ماده است؛ چرا که مداد شمعی یکی از وسایلی است که کودکان با آن بازی می‌کنند. به همین دلیل، بازی با آن برای کودکان که دوست دارند هر چیزی را درون دهانشان قرار دهند مناسب است و همین دلیل برای استفاده از مداد شمعی روی وسایل چوبی منزل است کافی است.

از بین بردن خط و خش از وسایل به کمک مداد شمعی هم رنگ

برای پر کردن فضای خط و خش‌ها با مداد شمعی، ابتدا باید سطح را به خوبی تمیز کنید تا هرگونه خاک و گرد و غبار پاک شود. سپس، مداد شمعی همرنگ سطح را بردارید و آن را روی قسمت‌های خراشیده شده بکشید. سعی کنید از مداد شمعی تیره‌تر به جای مداد رنگی با رنگی روشن استفاده کنید. تا زمانی که سطح کاملا پر شود، این کار را ادامه دهید. با کمک یک کارت اعتباری مخدوش، به خوبی داخل سطح را پر کنید.

بیشتر بدانید: 8 مدل نظم دهنده جذاب برای میز آرایش برای دکوراسیون میز آرایش

استفاده از مداد پر کننده سطح چوب برای از بین بردن خط و خش روی وسایل چوبی

مداد وکس دار

اگر سطح مبلمان مورد نظر شما دچار خراش‌هایی در حد متوسط شده است، می‌توانید از این مدادها استفاده کنید. ابتدا، سطح را کاملا از هر گونه آلودگی پاک کنید. سپس، این مدادهای حاوی واکس را روی سطح بکشید و اجازه دهید تا سطح کاملا با این مواد پر شوند. برای اینکه مواد اضافه از اطراف خط و خش پاک شود، می‌توانید از یک پارچه خشک یا یک کارت اعتباری که لبه تیزی دارد استفاده کنید.

کلام آخر

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. سعی کنید در گام نخست، قبل از اینکه وسایل چوبی شما دچار مشکل شود، سطح میز را با شیشه یا موادی چون وکس بپوشانید تا دچار خراش نشود. اما، اگر سطح وسایل چوبی شما دچار خط و خش شد، ترفندهایی برای از بین بردن خط و خش از وسایل چوبی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی و مواد مختلف این خط و خش‌ها را با توجه به عمقی که دارد از روی وسایل برطرف کنید.

source

توسط chidanet.ir